پیدا شدن۲۳۶ نفر از اتباع افغانستانی و ۲۵۰ نفر از اتباع ایرانی طی چند سال اخیر توسط هلال احمر

تهران (پانا) - هلال احمر از پیدا کردن ۲۳۶ اتباع افغانستان و ۲۵۰ اتباع ایرانی طی چند سال اخیر پس از جدایی از خانواده، خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۳۷۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
پیدا شدن۲۳۶ نفر از اتباع افغانستانی و ۲۵۰ نفر از اتباع ایرانی طی چند سال اخیر توسط هلال احمر

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تعداد ۲۳۶ نفر از اتباع افغانستانی و ۲۵۰ نفر از اتباع ایرانی طی چند سال اخیر پس از جدایی از خانواده، توسط جمعیت هلال احمر در ایران و سایر جمعیت‌های ملی شناسایی و ارتباط آن‌ها با خانواده‌شان بر قرار شده است. این بخشی از اظهارات حسن اسفندیار، مدیر کل عملیات و برنامه‌های بشر دوستانه بین‌المللی هلال احمر درباره آمار گمشدگان داخلی و خارجی است.

مشکلاتی که منجر به این واقعه می‌شود، چیست؟

اسفندیار: نداشتن آگاهی مهاجر از خطرات موجود در مسیر‌های مهاجرت، نبود هماهنگی میان اعضای خانواده هنگام آغاز مهاجرت نسبت به تعیین مکان برای برقراری ارتباط در کشور مقصد، ثبت نکردن و حفظ شماره‌های تلفن دیگر اعضای خانواده، مهاجرت اعضای خانواده و حرکت به سوی مرز به وسیله چندین خودرو که توسط افراد قاچاق‌بر تعیین می‌شود. متاسفانه در این نوع انتقال که بیشتر مختص اتباع افغانستان است، اعضای خانواده را در خودرو‌های مختلف سوار کرده و به این دلیل موجب جدائی می‌شوند، و مورد آخر همراه نداشتن مدارک شناسایی و هر مدرک معتبر دیگر از عوامل مهم در این زمینه به حساب می‌آیند.

برنامه‌های هلال احمر جهت پیشگیری از جدایی و گم شدن انسان‌ها چیست؟

اسفندیار: خوشبختانه یکی از مهمترین برنامه‌های مشترک جمعیت هلال احمر، اداره کل عملیات بین الملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران، برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی به مهاجرین ساکن ایران با هدف پیشگیری از جدایی مهاجرین طی مسیر‌های مهاجرت است که انجام این فعالیت از اواخر ۱۳۹۸ در منطقه گلشهر مشهد به عنوان یک منطقه تحت آزمایش به صورت حضوری انجام شده و در دیگر استان‌های مرزی نیز ادامه دارد.

در کارگاه‌های آموزشی بند ۴، ضمن آموزش حضوری مهاجرین، نامبردگان به طور کامل با فعالیت واحد جستجو و بازپیوند خانواده هلال احمر و کمیته بین المللی صلیب سرخ آشنا می‌شوند و افراد در صورت جدایی، به رابطین جستجو مستقر در جمعیت هلال احمر هر استان یا شعب مراجعه می‌کنند که افراد از این طریق می‌توانند گمشدگان خود را ردیابی کنند.

فرایند جستجو و بازپیوند خانواده‌ها چگونه است؟

اسفندیار: به دو طریق انجام می‌شود. در مرحله اول، دریافت درخواست جستجو از کمیته بین المللی صلیب سرخ و دیگر جمعیت‌های ملی که در این حالت، متقاضی جستجو در کشور‌های دیگر اقامت داشته و خواستار جستجوی اعضای خانواده خویش در ایران هستند. در این مرحله در صورتی که متقاضی و گمشده از مهاجرین افغانستان باشند، این اداره پس از دریافت درخواست جستجو، چنانچه در فرم جستجوی تکمیل شده توسط متقاضی، آدرس و نشانی وجود داشته باشد، کارشناسان این اداره در تهران و دیگر استان‌ها پس از مکاتبه به صورت حضوری جهت تحقیق و شناسائی مراجعه می‌کنند. در صورت ثبت نشدن نشانی در فرم جستجو، این اداره کل ضمن مکاتبه با اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، پلیس اطلاعات امنیت نیروی انتظامی و دیگر مبادی مربوطه، پس از ارائه اطلاعات دقیق فرد و افراد گم شده، خواستار جستجو و اعلام نتیجه می‌شود.

کودکان گم شده چه وضعیتی دارند؟

اسفندیار: تعداد زیادی از افراد گمشده را کودکانی شامل می‌شوند که طی مسیر‌های مهاجرت از خانواده‌های خویش جدا شده‌اند، لذا حفظ اطلاعات آن‌ها و انتقال به سازمان بهزیستی جهت جستجو حائز اهمیت است. در صورتی که متقاضی و گمشده تبعه ایران باشند، پس از دریافت درخواست جستجو، به نشانی مندرج در فرم جستجو، مراجعه حضوری خواهند کرد، و در صورت اشاره به نشانی در دیگر استان‌ها، ضمن انجام مکاتبه، موضوع از طریق رابطین آن استان انجام خواهد شد.

اسفندیار: مرحله دوم مربوط به دریافت درخواست جستجو توسط خانواده متقاضی ساکن ایران جهت ردیابی گمشدگان خویش در خارج از کشور است. در این مرحله به دلیل مشخص کردن نام کشوری که فرد گمشده احتمال دارد که به آنجا مهاجرت کرده باشد، توسط متقاضی، مکاتبه با بخش جستجو و بازپیوند خانواده در کشور ثبت شده در فرم جستجو، انجام خواهد شد و ضمن ارائه فرم تکمیل شده جستجو، درخواست پیگیری و اعلام نتیجه صورت می‌گیرد. همچنین درخواست‌های جستجو می‌تواند از تمامی استان‌های ایران توسط رابطین این اداره و توسط متقاضیان جستجو تکمیل و جهت انجام اقدامات یاد شده به جمعیت هلال احمر تهران ارسال شود. در کلیه مراحل پس از انجام اقدامات جستجو، در صورتی که شناسائی افراد گمشده صورت نگرفت، نتیجه به متقاضیان جستجو ابلاغ خواهد شد. در صورت شناسایی افراد مورد جستجو، نتیجه به جمعیت‌های ملی ارسال کننده درخواست جستجو، ابلاغ و ارتباط میان فرد و افراد شناسایی شده با خانواده متقاضی توسط روش‌های زیر برقرار خواهد شد.

فرایند اطلاع رسانی به خانواده‌ها چگونه انجام می‌شود؟

اسفندیار: مرحله اول تماس تلفنی است در این مرحله چنانچه طرفین متقاضی و فرد شناسایی شده امکان برقراری تماس تلفنی را بنا به دلایل مختلف نداشته باشند، این تماس با هماهنگی در دفتر اداره جستجو و بازپیوند خانواده برقرار خواهد شد. مرحله دوم از طریق تبادل پیام خانوادگی صورت می‌گیرد. در این مرحله فرد شناسایی شده در پیام خانوادگی می‌تواند خبر سلامتی خویش را به متقاضی جستجو اعلام کند. مرحله سوم بازپیوند است. بازپیوند خانواده به معنی پیوستن فرد گمشده است که با تلاش جمعیت هلال احمر و دیگر جمعیت‌های ملی مورد شناسایی صورت می‌گیرد. این موضوع شامل افراد زیر سن قانونی یعنی زیر ۱۸ سال و افراد بالای ۶۰ سال که تنها و بدون همراه در کشوری سکونت دارند، انجام خواهد شد و این مراحل شامل اتباع افغانستان می‌شود.

در مراحله اول بازپیوند، کار مشترک میان کمیته بین لمللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر صورت می‌گیرد. چنانچه فرد مورد بازپیوند زیر سن قانونی بوده و متقاضی بازپیوند در کشوری دیگر اقامت داشته باشد، در مرحله اول جهت حصول اطمینان از وجود رابطه خونی و نسبیت میان متقاضی و کودک شناسائی شده، انجام آزمایش DNA در هر دو کشور انجام خواهد شد. سپس تطبیق نتایج و در صورت حصول اطمینان، مکاتبه با اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی جهت صدور مجوز خروج فرد شناسایی شده جهت پیوستن به خانواده صورت می‌گیرد. پس از صدور مجوز خروج، همراهی فرد زیر ۱۸ سال در صورت خردسال بود تا مقصد الزامی است. چنانچه فرد شناسایی شده بالای سن ۶۰ سال باشد، ضمن ارائه مدارک قانونی فرد مورد اشاره به اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، و درخواست صدور مجوز، خروج وی برای پیوستن به خانواده خویش در کشور دیگر صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار