محمد عکاف *

عملیات قضایی علیه مافیای چند سر

بازدید روز گذشته رئیس دستگاه قضا از انبارهای سازمان اموال تملیکی و انتشار تصاویر و عکس‌ها از وضعیت فاجعه‌بار این انبارها و آنچه بر سر اموال مردم آمده است، نشان از واقعیتی تلخ، فراتر از ترک فعل دارد.

کد مطلب: ۱۲۲۸۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد

مگر می‌شود در مجموعه‌ای که شعارش امین اموال دولت و حافظ حقوق ملت است، چنین بلایی بر سر کالاهایی بیاید که بخش مهمی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است؟! خودروهای لوکسی که جز شاسی و بدنه‌ای از آنها باقی‌نمانده‌ است.
لوازم خانگی‌ای که فله‌ای روی هم ریخته شده، یخچال‌هایی که زیر باران در حال نابودی هستند، داروها و مواد غذایی تاریخ‌ گذشته، برنج‌های از بین‌ رفته، لوازم برقی و الکترونیکی نابود شده، بیشتر نمایی از یک انبار متروکه را نشان می‌دهد تا مجموعه‌ای که امانتدار حق‌الناس است.

این‌که این اوضاع خراب و این ساختار غلط از چه زمانی این بلا را بر سر بیت‌المال آورده است و تا امروز چقدر اموال مردم زیر باد و باران از بین رفته و بخشی از سرمایه کشور دود شده و به هوا رفته است جای خود دارد. تخلفات و ‌فسادی که در سازمان اموال تملیکی و انبارهای گمرک گزارش شده و قوه قضاییه قصد دارد این موضوع را تا حصول نتیجه دنبال کند بارقه‌های امید را نسبت به رویکرد قوه قضاییه برای احقاق حقوق عامه در دل مردم روشن کرده است. به‌‌نظر می‌رسد نداشتن ساختار قانونمند و سازمان کار روشن و منسجم در سازمان امور تملیکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که از بدو تأسیس تاکنون فکری به حالش نشده است.

حجم بالای کالای موجود در انبارها که تصاویرش توسط خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در بازدید روز گذشته حجت‌الاسلام اژه‌ای منتشر شد، اجناسی که با گذشت مدت مدید تاریخ مصرف‌به‌سرآمده و فاسد شده است، تخلفات و فساد در راه انتقال اموال از گمرکات به انبار سازمان انبار تملیکی، مغایرت صورتجلسه‌های موجود در گمرک و هویت و کیفیت اجناس با انبارها، شبهات و اشکالات در مورد اجناس هدیه‌شده به نهادها و دستگاه‌های مختلف ضرورت‌های ورود قاضی‌القضات به این موضوع بوده است.

فسادی که در این سال‌ها و با آمدن و رفتن مسؤولان باید زودتر از اینها مورد رسیدگی قرار می‌گرفت و اگرچه دیر اما حالا که رئیس دستگاه قضا پای این ماجرا ایستاده‌ است توقع مردم و جامعه این است که با همگرایی بین دو قوه ریشه‌های فساد و تخلف در این فرآیند معیوب خشکانده شود و در زمانی کوتاه نتیجه آن به اطلاع مردم برسد.
به تعبیری دیگر قوه قضاییه و دولت تا یک ماه آینده به مردم گزارش بدهند که در مسیر رسیدگی به تخلفات صورت‌گرفته در این سازمان و در راستای احقاق حق مردم و ساماندهی این مجموعه چه اتفاق‌هایی افتاده است.

ماجرای دردناک اموال مردم در سازمان اموال تملیکی از آن دست اتفاق‌هایی است که باید گزارش بسامان‌شدنش هفته به هفته به اطلاع مردم برسد و مردم نتیجه حضور قاضی‌القضات در ماجرای این مافیای چندسر را عینی مشاهده کنند.

*عضو شورای سردبیری

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار