مسئول سابق ستاد پشتیبانی افغانستان در وزارت خارجه در گفت‌وگو با پانا؛

طالبان به تنهایی نمی‌تواند مشروعیت کسب کند

تهران (پانا) - دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آشوب و ناامنی در افغانستان کشورهای منطقه را تهدید می‌کند، تاکید کرد باید حاکمان فعلی افغانستان انعطاف لازم را از خود نشان دهند و بدانند که آن‌‎ها به تنهایی نمی‌توانند مشروعیت به دست بیاورند و همچنین آمادگی لازم را برای برقراری یک دولت فراگیر اعلام کنند. این مسیر، سخت اما گریزناپذیر است و راه دیگری وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۲۲۶۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
طالبان به تنهایی نمی‌تواند مشروعیت کسب کند

محسن روحی‌صفت، تحلیلگر مسائل افغانستان در گفت‌وگو با پانا درخصوص نشست وزرای خارجه افغانستان که در تهران برگزار شد و اهمیت آن، گفت: «از مرداد امسال که تحولات جدیدی در افغانستان اتفاق افتاد این نخستین بار است که وزرای خارجه همسایه افغانستان دور هم جمع شده‌اند. البته وزرای خارجه در نشست‌های دیگر باهم دیدار داشته‌اند اما ارزشمند است که نه فقط به دلیل تحولات افغانستان بلکه برای هر موضوع منطقه‌ای وزرای خارجه گرد هم بیایند. البته این موضوع شرط لازم است و شرط کافی این است که کشورها در داخل از تصمیمات پیروی کنند و از دوگانگی بپرهیزند و میان بخش‌های مختلف آنها شکاف وجود نداشته باشد.»

وی در ادامه پیرامون اهداف این نشست، اظهار داشت: «در حال حاضر با یک سری مسائل بسیار مهم چون آشوب و ناامنی در افغانستان مواجه هستیم که کشورهای منطقه را تهدید می‌کند. آمریکا از افغانستان خارج شده و این کشور دچار خلاء شده است و هنوز حاکمان افغانستان مشروعیت بین‌المللی را ندارند. این مشروعیت زمانی حاصل می‌شود که برخی خواسته‌های کشورها به ویژه همسایگان مورد پذیرش قرار گیرد.»

روحی‌صفت ضمن تاکید بر ساختار چندقومیتی، قبیله‌ای و زبانی افغانستان، بر لزوم تشکیل حکومت فراگیر متشکل از همه اقوام و زبان‌ها تاکید کرد و گفت: «با توجه به اینکه امنیت، مساله اساسی کشورهای همسایه است باید تمهیداتی اندیشیده شود تا دست گروه‌های افراطی از این کشور کوتاه شود.»

وی همچنین متذکر شد: «علاقه‌مند به کمک برای تامین امنیت و معیشت در افغانستان هستیم. در حال حاضر زمستان پیش رو است و افغانستان با مشکل جدی انرژی روبرو است و ایران می‌تواند در این زمینه به این کشور کمک کند. همچنین مساله مهاجران مشکل بزرگی است که کشورهای همسایه می‌توانند به آن کمک کنند به شرط آنکه توازنی میان خواسته‌ها و اقدامات حاکمان افغانستان ایجاد شود.»

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به نیاز افغانستان به برقراری ثبات و امنیت، به تفاوت دیدگاه‌های همسایگان افغانستان و کشورهای فرامنطقه‌ای پرداخت و گفت: «آمریکا وقتی نتوانست بر افغانستان هژمونی داشته باشد با خروج غیرمسوولانه برای مردم افغانستان زمین سوخته به جا گذاشت اما همسایگان به دلیل سرایت اتفاقات افغانستان به داخل مرزهای خود با دلسوزی تصمیم‌گیری و کمک می‌کنند.»

وی همچنین درباره دستاوردهای نشست تهران، گفت: «نخستین گام به درستی برداشته شده است و اگر گام‌های بعدی به شکل مستمر برداشته شود و دولت‌ها به توافق نشست پایبند باشند با شروطی مساله افغانستان قابل حل است.»

روحی‌صفت ادامه داد: «حاکمان فعلی افغانستان انعطاف لازم را از خود نشان دهند و بدانند که آنها به تنهایی نمی‌توانند مشروعیت به دست بیاورند و همچنین آمادگی لازم را برای برقراری یک دولت فراگیر اعلام کنند. همچنین حاکمان افغانستان باید مانع فعالیت گروه‌های افراطی شوند. با انجام این اقدامات، آرامش پایدار، صلح، ثبات و توسعه اقتصادی در این کشور برقرار می‌شود.»

این دیپلمات پیشین در پایان تصریح کرد: «این مسیر، سخت و اما گریزناپذیر است و راه دیگری وجود ندارد و اتفاق دیگری نمی‌تواند این وضعیت را بهبود ببخشد مگر اینکه حاکمان و مردم افغانستان و کشورهای همسایه با کمک هم مسائل را حل کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار