ایجاد سایت موزه سنگ قبور آستارا با ساماندهی محوطه بقعه شیخ خیوی

رشت(پانا) - معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان گفت محوطه بقعه تاریخی شیخ محمود خیوی شهرستان آستارا برای احداث سایت موزه سنگ قبور اسلامی ساماندهی می شود.

کد مطلب: ۱۲۲۶۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد سایت موزه سنگ قبور آستارا با ساماندهی محوطه بقعه شیخ خیوی

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری گیلان، ولی جهانی اظهار کرد: مقدمات احداث سایت موزه سنگ قبور اسلامی این شهرستان در بقعه شیخ محمود خیوی فراهم شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی گیلان با همکاری فرمانداری شهرستان، بخشداری مرکزی، اداره اوقاف و امور خیریه، دهیاران عنبران، شیخ محله و لمیر محله، اعضای شورای اسلامی و اهالی روستاهای عنبران محله و لمیر محله، همچنین سمن ها و گروه های مردم نهاد، ایجاد سایت موزه سنگ قبور را در دست اقدام دارد، ادامه داد: امیدواریم این سایت تا یک ماه دیگر به بهره برداری برسد.

جهانی، افزود: در طی سال های قبل مرمت و نورپردازی و تهیه نقشه جهت تعیین عرصه و حریم این بنا از محل اعتبارات استانی و شهرستانی انجام شده است.

بقعه شیخ محمود خیوی بنایی ارزشمند است

مجتبی آب‌روشن، مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آستارا نیز در حاشیه بازدید اعضای سمن ها و گروه های مردم نهاد و علاقه مندان به آثار تاریخی شهرستان مرزی بندر آستارا از بقعه تاریخی شیخ محمود خیوی، اظهار کرد: هویت اقوام را با بناها و آثار تاریخی موجود و فرهنگ ها و خرده فرهنگ های مناطق می شناسند.

وی با بیان اینکه شهرستان آستارا در طول تاریخ دستخوش حوادث و اتفاقات مختلف بوده است، ادامه داد: آثار تاریخی و به خصوص گورستان های مختلفی در این شهر وجود دارد که قدمت آنها داری اهمیت است.

آب‌روشن، با اشاره به اینکه از بقعه ۷۵۰ ساله شیخ محمود خیوی، به عنوان یکی از آثار ارزشمند در متون تاریخی یاد شده است، افزود: طرح ایجاد سایت موزه سنگ قبور اسلامی در این محوطه در دستور کار است که باید اقدامات لازم در این خصوص انجام گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد این سایت موزه، همت همگانی، به‌خصوص تاریخ دوستان شهرستان و از همه مهمتر اهالی روستاهای عنبران، شیخ محله و لمیر محله و بیجاربین را در پی دارد، تصریح کرد: فضای موجود در این بقعه برای ایجاد این سایت موزه و رونق صنعت گردشگری، هنرهای سنتی و صنایع دستی همانند گلیم بافی، سفال گری و سایر داشته های آمیخته با فرهنگ اهالی این منطقه بسیار مناسب است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آستارا در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه، موزه ها محلی مناسب برای نگهدای اشیای تاریخی هستند، یادآور شد: با بهسازی موزه مدرسه تاریخی حکیم نظامی و سایت موزه سنگ قبور اسلامی می توان گام های مهمی را در راستای صیانت از آداب و رسوم و تاریخ گذشتگان شهرستان مرزی بندر آستارا برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار