« تی تی » کاروانسرای سیاهکل برای ثبت جهانی بررسی شد

رشت (پانا) - معاون میراث فرهنگی گیلان گفت ارزیابان یونسکو، تی تی کاروانسرای سیاهکل را برای ثبت جهانی بررسی می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۱۹۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد
« تی تی » کاروانسرای سیاهکل برای ثبت جهانی بررسی شد

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، ولی جهانی گفت: کارشناسان و ارزیابان یونسکو برای بررسی تی‌تی کاروانسرای سیاهکل برای ثبت جهانی این کاروانسرا، وارد گیلان می‌شوند.
جهانی گفت: تی تی کاروانسرا یکی از ۵۶ کاروانسرای کشور است که قرار است با عنوان مجموعه کاروانسرا‌های ایرانی ثبت جهانی شود.
وی با بیان اینکه تی تی کاروانسرا در روستای بالارود شهرستان سیاهکل واقع شده است، افزود: پیش از ورود ارزیابان بین المللی، اقدامات خوبی از جمله تعیین عرصه و حریم کاروانسرا انجام و به دستگاه‌ها ابلاغ شد و پیش از ورود ارزیابان نیز ۲ کارگاه آموزشی برای آگاهی رسانی به مردم برگزار می‌شود و برای این منظور چاپ و انتشار بروشور‌های ۲ زبانه در دست اقدام قرار گرفت.
معاون میراث فرهنگی گیلان از مدیران و مردم سیاهکل و بالارود خواست در این روز‌ها نهایت همکاری را برای رفع نواقص پرونده تی تی کاروانسرا، برای دریافت تاییدیه ثبت جهانی این کاروانسرا از ارزیابان داشته باشند.
ورود ارزیابان یونسکو در ذهن گیلانیان خوش نشسته است چرا که ثبت جهانی سه سایت از جنگل‌های هیرکانی و روستای قاسم آباد رودسر با محوریت چادرشب بافی ثمره ورود ارزیابان یونسکو به استان است.
کاروانسرای تی تی در محور گردشگری سیاهکل به دیلمان در شرق استان با قدمتی نزدیک به ۶ قرن واقع شده است.
نام این کاروانسرای برآمده از آجر، ساروج و سنگ‌های رودخانه ای، به دلیل قار گیری در منطقه‌ای پرشکوفه، تی تی (در گویش گیلکی به معنای شکوفه) نام گرفته است و از قدیمی‌ترین بنا‌های سیاهکل محسوب می‌شود که در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان قرار دارد.
مجموعه کاروانسرای تی تی یکی از میراث کهن گیلان است که در سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۷۸۴ به ثبت ملی رسیده است؛ این بنای میراثی پیش‌تر دارای مالک خصوصی بود و در اوایل دهه ۸۰ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خریداری شد.
قدمت این بنا به حدود ۶ قرن پیش باز می‌گردد و تا همین ۵۰ سال قبل یعنی تا زمانی که راه‌های ارتباطی فعلی ساخته نشده بودند و وسایل حمل و نقل اسب و قاطر جای خود را به وسایل موتوری و ماشین نداده بود، از کاروانسرا استفاده می‌شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار