فراخوان مردمی برای پرنده‌نگری

تهران (پانا) - اولین گروه‌های پرندگان مهاجر از سیبری و مناطق شمالی اروپا به تالاب‌های گیلان و مازندران رسیده‌اند. بسیاری از این میهمانان زیبا و بی‌زیان، شاید دیگر زادگاه خود را نبینند و ایران ایستگاه آخر پروازشان باشد. شکارچیان از مدت‌ها قبل اسباب و لوازم شکار آنها را مهیا ساخته‌اند تا بتوانند با شکار و فروش آنها بیشترین سود را عاید خود کنند.

کد مطلب: ۱۲۲۲۰۴۸
لینک کوتاه کپی شد
فراخوان مردمی برای پرنده‌نگری

به‌گزارش ایران، هرچند هر ساله مسئولان تلاش می‌کنند با نظارت‌های بیشتر و انجام اقدامات لازم مانند صادر نکردن پروانه شکار و برخورد جدی با شکارچیان غیرمجاز، جلوی این کشتار را بگیرند اما به گفته برخی از کنشگران محیط‌ زیست، ادامه روند فعلی شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر به انقراض برخی گونه‌ها منجر خواهد شد.

از سوی دیگر، تخریب زیستگاه‌های شمال کشور و شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر در سال‌های اخیر سبب شده تا این پرندگان، فقط میانکاله و بخشی از تالاب ازباران در فریدونکنار مازندران و تالاب امیر کلایه، پارک ملی بوجاق، تالاب بین‌المللی انزلی و... در گیلان را برای پاییز و زمستان گذرانی انتخاب کنند اما همین قهر پرندگان هم برای شکارچیان غیرمجاز درس عبرت نشده و آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد همین پرندگان در تالاب میانکاله هم شکار می‌شوند.

با وجود این مسئولان محیط‌ زیست در این استان‌ها حفاظت از حیات وحش منطقه را به نفع خود مردم می‌دانند و معتقدند اگر مردم می‌خواهند درآمدی از این طریق داشته باشند بهتر است درآمد غیرمشروع از راه صید را با درآمد مشروع گردشگری و طبیعت‌گردی جایگزین کنند.

پرندگان مهاجر مازندران زیستگاهی جز میانکاله ندارند
«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران با بیان اینکه هر ساله بیش از ۱۰۰ گونه پرنده مهاجر زمستان‌گذران به این استان سفر می‌کنند، گفت: در سال‌های اخیر تخریب زیستگاه‌ سبب شده بیشتر گونه‌های نادر تالاب میانکاله را برای زمستان گذرانی انتخاب کنند. در واقع رفتار‌های نامناسب با طبیعت باعث شده پرندگان مهاجر استان زیستگاهی جز میانکاله نداشته باشند.
ابراهیمی کارنامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای میزبانی مطلوب از پرندگان مهاجر، در سال‌جاری اظهار داشت: پاییزگذرانی پرندگان در میانکاله در حالی شروع شد که طی 2 سال قبل حدود ۱۰۰ هزار پرنده براثر بیماری موسوم به بوتولیسم جان خود را از دست دادند، البته شکارچیان غیرمجاز هم بیکار نبوده و تعداد زیادی از گونه‌های نادر نیز از مطبخ خانه‌ها و رستوران‌ها سر درآورده‌اند. به همین علت امسال تلاش داریم با پایش مستمر میانکاله، لایروبی انهار، ساماندهی شکارچیان و صیادان و برچیدن دامگاه‌های تعبیه شده در زیستگاه‌های پرندگان تا حد زیادی جلوی شکار غیرمجاز را بگیریم، همچنین صید برخی گونه‌های در معرض انقراض را نیز ممنوع اعلام کرده‌ایم و تا کنون نیز هیچ مجوز شکاری را صادر نکرده‌ایم.

جایگزینی اقدامات فرهنگی به جای مجازات‌های سلبی
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران با تأکید بر برخورد جدی با شکارچیان غیرمجاز اظهار داشت: در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم مسیر مقابله با شکارچیان را از کارهای سلبی صرف، به سمت کارهای فرهنگی هدایت کنیم تا خود مردم احساس مسئولیت بیشتری نسبت به حفظ حیات وحش داشته باشند این رویه تأثیرگذارتر بوده است. وی با اشاره به تأثیر‌گذار بودن این روش ادامه داد: در سال‌های گذشته محیط‌ زیست یک تنه باید با این افراد برخورد می‌کرد اما امسال با هماهنگی که با مدیران دستگاه‌های اجرایی داشته‌ایم، مسئولان بیشتری پای کار آمده‌اند. در جلسه‌ای که با استاندار مازندران و دیگر مدیران اجرایی در این زمینه داشته‌ایم قرار شد امسال محدودیت‌‌ها بیشتر از سال‌های قبل شود و به سمت اجرای کامل‌تر قوانین و مقررات با همکاری دستگاه‌ قضایی، فرمانداری‌ها و نیروی انتظامی برویم. همچنین تشکل‌های مردمی و دوستداران طبیعت هم در فراخوان و چالش پرنده نگری به جای پرنده کشی به ما کمک می‌کنند.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه ظرفیت بالقوه بسیاری در این استان برای توسعه گردشگری و ایجاد سایت‌های پرنده نگری وجود دارد، افزود: بیشترین پرندگان مهاجر مناطقی از فریدونکنار و بابلسر را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند. متاسفانه این مناطق اراضی ملی بسیار کمی دارد و بیشتر اراضی مالکیت خصوصی دارد. به همین دلیل احداث سایت پرنده نگری در این مناطق عملا ممکن نیست مگر اینکه سرمایگذاران بخش خصوصی وارد این عرصه شوند. وی به موقعیت مناسب فریدونکنار در زمینه فعالیت‌های مربوط به پرنده‌نگری اشاره کرد و افزود: در سرخرود و فریدونکنار اقداماتی برای گسترش فعالیت‌های مربوط به پرنده‌نگری از مدت‌ها پیش انجام شده و با همکاری استانداری و فرمانداری توانسته ایم اولین مرکز تحقیقاتی پرنده شناسی را در «اوجا گله» راه اندازی کنیم. البته هنوز کار اجرایی این مرکز به اتمام نرسیده اما امیدواریم تا پایان سال این طرح تکمیل شود.

مدیر کل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: اداره محیط زیست استان این آمادگی را دارد که از سرمایه گذارانی که تمایل به ایجاد سایت‌های گردشگری پرنده‌نگری دارند حمایت کافی را انجام دهد. در این زمینه تا کنون یک سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده در بخشی از اراضی ملی فریدونکار این طرح را اجرا کند . ما از ایشان تقاضا کرده ایم طرح خود را در این خصوص ارائه دهند اما تا کنون هیچ طرحی به دست ما نرسیده است. تمام تلاش ما این است مردم را به این باور برسانیم که می‌توانند از گردشگری و ایجاد سایت‌های پرنده‌نگری سود بیشتری از شکار ببرند. اگر این باور ایجاد شود آن وقت است که حساسیت های اجتماعی مردم نمی گذارد دامگاه داران(صیادان غیرمجاز) پرندگان را بکشند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته مسئولان محلی یکی از معارضین قانون بودند و یگان حفاظت محیط‌ زیست حتی نمی‌توانست به منطقه برای گشتزنی برود، اما خوشبختانه امسال همه متفق‌القول هستند که عین قانون اجرا شود. همین همراهی مسئولان محلی یکی از بازخوردهای اقدامات فرهنگی است که در چند سال اخیر توسط سازمان‌های مردم نهاد انجام شده است.

پیش‌بینی افزایش حضور پرندگان زمستان گذران در گیلان
«ساسان اکبری‌پور»، فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست گیلان هم در این‌باره گفت: از آنجایی که امسال بارندگی‌های مناسب باعث بالاآمدن سطح آب تالاب انزلی شده پیش‌بینی می‌کنیم میزبان پرندگان مهاجر بیشتری باشیم. بر همین اساس برنامه‌ریزی کامل برای حضور این پرندگان مهیا شده است.
وی با اشاره به اینکه پرندگان مهاجر در قالب دسته‌های 5 و 10 هزار تایی وارد تالاب‌های گیلان می‌شوند، ادامه داد: هرساله شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت باعث فرود ۸۱ گونه مختلف به تالاب‌ها و آبگیرهای گیلان می‌شود. تالاب‌های سرخانگل، سیاه درویشان، پارک ملی و امیرکلایه پذیرای بیشترین پرندگان مهاجر زمستان گذران هستند.
اکبری‌پور با تأکید بر برخورد با شکارچیان غیرمجاز خاطرنشان کرد: ۲۱ پاسگاه محیطبانی حفاظت محیط‌ زیست گیلان برای جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز پرندگان مهاجر و برخورد جدی و قانونی با جرایم محیط‌ زیستی در آمادگی کامل قرار دارند.

رشد دو برابری کشفیات سلاح قاچاق
فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست گیلان با اشاره به رشد دو برابری کشفیات سلاح قاچاق و برخورد با متخلفان در دو سال اخیر گفت: عملیات پایش مستمر در مناطق طبیعی تحت مدیریت با استفاده از امکانات بیشتر و استفاده از روش‌های کارآمدتر از گذشته شکل گرفته است و همکاری و هماهنگی خوب قضات دادگستری و نیروی انتظامی با مأموران یگان حفاظت محیط‌ زیست استان منتج به صدور احکام جدی و بازدارنده برای متخلفان جرایم محیط‌ زیستی در دو سال اخیر شده است.
وی در خصوص صدور پروانه شکار نیز توضیح داد: براساس مصوبه سال گذشته ستاد ملی مدیریت کرونا از سال گذشته تا کنون هیچ پروانه شکاری در گیلان صادر نشده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست گیلان خاطرنشان کرد: همکاران ما در ادارات و پاسگاه‌های حفاظت محیط‌ زیست به‌صورت شبانه روزی از مناطق محیط‌ زیست حراست می‌کنند اما مردم هم در صورت مشاهده هرگونه شکار غیرمجاز یا تخریب محیط‌ زیست با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

نیم‌نگاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران: در سال‌های گذشته محیط زیست یک تنه باید با این افراد برخورد می کرد اما امسال با هماهنگی که با مدیران دستگاه‌های اجرایی داشته‌ایم، مسئولان بیشتری پای کار آمده‌اند. در جلسه‌ای که با استاندار مازندران و دیگر مدیران اجرایی در این زمینه داشته ایم قرار شد امسال محدودیت‌ ها بیشتر از سال‌های قبل شود و به سمت اجرای کامل‌تر قوانین و مقررات با همکاری دستگاه‌ قضایی، فرمانداری‌ها و نیروی انتظامی برویم. همچنین تشکل های مردمی و دوستداران طبیعت هم در فراخوان و چالش پرنده نگری به جای پرنده کشی به ما کمک می کنند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار