حمید شاه آبادی*

مدرسه تلویزیونی ایران؛ گامی بلند در جهت ارتقای کیفیت و اجرای عدالت آموزشی

درحالی به طلیعه مهرماه و بازگشایی مدارس نزدیک می شویم که ویروس منحوس کرونا باز هم محدودیت هایی جدی را برای امور تحصیلی دانش آموزان در کشورمان ایجاد کرده است.

کد مطلب: ۱۲۱۶۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد

بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، کودکان و نوجوانان ایرانی اول مهر امسال را هم مثل سال قبل، دور از هیاهوی دلپذیر و پرشور مدرسه و لبخند مهربانانه معلم ها و درون منزل سپری خواهند کرد تا ان شا الله با انجام واکسیناسیون این محدودیت ها رفع شود. به همین دلیل نیز همچنان بار اصلی آموزش عمومی به محصلان در کشور به عهده صداوسیما است.

از زمان شایع شدن ویروس کرونا در اسفند سال 98 که تعطیلی مدارس را در پی داشت، دانش آموزان با یک چالش جدی در حوزه تحصیل مواجه شدند. اما سیمای جمهوری اسلامی، همان طور که از نخستین روزهای شیوع ویروس کووید 19 در ایران با تمام توان وارد عرصه اطلاع رسانی و فرهنگسازی در جهت مقابله با این بیماری شد در زمینه آموزش و تحصیل نیز به تأمین نیازهای هموطنان مان شتافت تا نگرانی خانواده ها را بر طرف کند.

بلافاصله پس از دستور توقف فعالیت مدارس، دکتر علی عسکری، ریاست محترم رسانه ملی مأموریت تازه ای را به سیما محول کرد و آن راهبری عملیات آموزش بود. به این ترتیب، مدرسه تلویزیونی طی سه روز به طور جهادی و با کمک وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شد.

در نتیجه مواجهه خلاقانه معاونت سیما با محدودیت تحصیل با هدف ممانعت از گسترش انتقال ویروس و تبدیل تهدید به فرصت باعث شد تا روش نوین آموزش و تدریس با مدرسه تلویزیونی شکل بگیرد.

نکته مهم این است که سیمای جمهوری اسلامی جزو پیشروترین سازمان ها در جهان در حوزه آموزش رسانه ای در وضعیت شیوع کرونا محسوب می شود.

این مدرسه ابتدا با مرکزیت و محوریت شبکه آموزش سیما کار خود را آغاز کرد و در ادامه شبکه های چهار، قرآن و امید هم اضافه شدند تا خلأ تحصیل فرزندانمان در سرتاسر کشور جبران شود.

دیگر معاونت های رسانه ملی نیز پای کار آمدند؛ از جمله معاونت صدا. معاونت فضای مجازی هم اقدام به بارگذاری لحظه به لحظه محتوای کلاس های تلویزیونی می کرد و از طریق شبکه ها از جمله شبکه خبر نیز مرتب زمان بندی کلاس ها از طریق زیرنویس به اطلاع دانش آموزان و خانواده های آن ها می رسید.

با تداوم محدودیت های کرونایی در سال تحصیلی 1399-1400 باز هم این مدرسه تلویزیونی بود که خلأ تعطیلی مدارس را برای دانش آموزان پر کرد. البته در ادامه، مدرسه تلویزیونی به امکانات جدید و پیشرفته تری مثل مترجم ناشنوایان مجهز شد.

همچنین این مدرسه در کنار آموزش، جنبه های تربیتی و پرورشی را هم در نظر گرفت و در مناسبت های مختلف، سعی در انتقال آموزه های فرهنگی به کوکان و نوجوانان داشت. به طور مثال، در مدرسه سیما، از ابتدا ترویج زبان شیرین فارسی به نسل جدید در دستور کار قرار داشته و معلمان در این کلاس ها مأموریت یافتند که در کنار تدریس مفاد آموزشی در بالاترین سطوح، به ارائه درست زبان و گفتار فارسی و همچنین مفاهیم مرتبط با مناسبت های خاص نیز تلاش کنند

مدرسه تلویزیونی ایران تاکنون 19 هزار کلاس در قالب 94 ماده درسی برگزار کرده است. یکی از دستاوردهای این مدرسه، ارتقای سطح کیفی آموزش است؛ تدریس در مدرسه تلویزیونی با حضور برترین آموزگاران و دبیران آموزش و پرورش انجام گرفته است.

به اذعان کارشناسان و محصلان، امر اموزش در مدرسه تلویزیونی ایران دربالاترین سطح کیفی صورت گرفته است. طوری که عدم دسترسی برخی از دانش آموزان به ابزارهایی چون گوشی تلفن همراه هوشمند و تبلت، با دسترسی به کلاس های تلویزیونی جبران شد.

مدرسه تلویزیونی هیچ انتفاعی برای سیما نداشته است و با ارائه رایگان دروس، به طور کامل به نفع دانش آموزان و خانواده های آنها عمل کرده است. پخش مدرسه تلویزیونی توسط سیما یک گام بلند در اجرای عدالت آموزشی بود؛ این کلاس ها فرصتی برابر برای همه دانش آموزان از تهران و شهرهای بزرگ گرفته تا دورافتاده ترین مناطق روستایی و حتی عشایر بود. بسیاری از خانواده هایی که در ایلات و عشایر زندگی می کنند، همواره با مشکلاتی در زمینه تحصیل فرزندانشان مواجه بوده اند؛ صعب العبور بودن مسیر رفت و آمد معلم ها و همچنین عدم آنتن دهی و ضعف اینترنت برای ارتباط با کلاس های برخط، از مشکلات عدیده این طیف از دانش آموزان است. اما تأسیس مدرسه تلویزیونی بخش قابل توجه از نیاز دانش آموزان عشایری را تأمین کرد. کلاس های مدرسه سیما از این نظر نیز به عدالت آموزشی کمک کرده که به یکسان سازی محتوا و کیفیت تدریس انجامیده است. یعنی دانش آموزان دورترین و محروم ترین مناطق همان محتوایی را دریافت می کنند که فرزندان دیگر مناطق.

یکی از چشم اندازهای این مدرسه این است که به یک مکمل برای تدریس در مدارس تبدیل شود و تلاش کند تا جنبه های کاربردی و مهارتی و همچنین تربیتی و پرورشی را در امر آموزش به فرزندان ایران زمین تقویت کند.

در این میان باید از همکاری خوب وزارت آموزش و پرورش تقدیر کرد که یار راهبردی رسانه ملی در برگزاری مدرسه تلویزیونی بود.»

معاون سیما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار