الگوی مفهومی برنامه‌ریزی درسی صنایع دستی طراحی می‌شود

تهران (پانا) - به گفته رئیس گروه هنر دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب‌های فنی وحرفه ای و کاردانش طراحی الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی صنایع دستی در برنامه‌های راهبردی سال 1400 دفتر برنامه‌ریزی درسی و تألیف کتاب‌های فنی و حرفه ای و کاردانش قرار دارد.

کد مطلب: ۱۲۱۵۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد
الگوی مفهومی برنامه‌ریزی درسی صنایع دستی طراحی می‌شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، بشری گلبخش رئیس گروه هنر دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب‌های فنی وحرفه ای و کاردانش در خصوص اهداف و ضرورت طراحی این الگوی مفهومی اظهار داشت: تنوع مشاغل در حوزه صنایع دستی بسیار بالاست. از طرفی دو وجه پررنگ و مهم در مشاغل صنایع دستی وجود دارد که یکی ریشه دار بودن در فرهنگ ایرانی اسلامی و دیگری بومی بودن و ظرفیت اشتغال زایی فراوان آنهاست. هم اکنون رشته‌های متعددی در این حوزه در شاخه کاردانش و رشته صنایع دستی فرش در شاخه فنی و حرفه ای در حال اجراست؛ اما همین تنوع رشته ها و مشخص نبودن سهم آموزش‌‌‌های رسمی (دوره سه ساله تحصیلی در متوسطه دوم) و غیر رسمی (دوره‌‌های کوتاه مدت) در این زمینه، باعث شد تا دفتر برنامه ریزی درسی و تالیف فنی و حرفه ای و کاردانش در صدد طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی صنایع دستی برآید.

همخوانی نداشتن برخی مهارت ها با ظرفیت‌های آموزش و پرورش

رئیس گروه هنر دفتر برنامه ریزی وتالیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه ای وکاردانش گفت: چنانچه این الگو با کمک خبرگان و صاحبنظران (شورای پژوهشی و تخصصی صنایع دستی) طراحی شود، می‌‌تواند جایگاه رشته‌‌های متعدد صنایع دستی را در مشاغل هم خانواده متناسب با طبقه بندی نظام بین المللی مشاغل (ایسکو) روشن سازد، سپس رشته‌هایی که می‌‌توانند در سیستم آموزش رسمی کشور قرار بگیرند از رشته‌هایی که این گنجایش را نداشته و در قالب دوره‌های کوتاه مدت امکان آموزش دارند را از یکدیگر براساس شاخص‌‌های معین تفکیک نماید. همچنین آن دسته از مهارت‌هایی که از نظر اقتصادی، تجهیزات و فضا با ظرفیت‌‌های آموزش و پرورش همخوانی ندارند، مشخص شوند. در حال حاضر برنامه درسی چند رشته صنایع دستی در دفتر برنامه ریزی وتالیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه ای وکاردانش تهیه شده که پس از تهیه این الگو و بازنگری آنها به روز رسانی خواهند شد.

توجه علاقمندان به رشته‌های صنایع دستی بومی

وی ادامه داد: ترغیب هنرجویان برای تحصیل در رشته‌های هنری الزاماً بایستی مبتنی بر واقعیت بوده و براساس علاقه و استعدادهای آنها صورت پذیرد. نیازهای ورود و تحصیل در رشته‌های هنری علاوه بر صرف هزینه های بالا و زمان زیاد، صبر، حوصله و دقت فردی بالایی را می‌طلبد. همچنین علاقمندان به رشته های صنایع دستی بایستی به رشته های بومی خود توجه بیشتری داشته باشند، زیرا مواد اولیه و ابزار این رشته در منطقه خود به راحتی و با قیمت ارزانتری در دسترس بوده و برای اشتغال در آن مقرون به صرفه بوده و بازار گردشگران براساس شهرت صنایع دستی هر منطقه، پر رونق تر است .

وی درخصوص سطح مطلوبیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، تجهیزات موجود درهنرستان‌‌ها، هدایت تحصیلی هنرجویان افزود: تجهیزات موجود درهنرستان‌های کشور که در آنها رشته‌‌های هنری آموزش داده می‌‌شود براساس مناطق برخوردار، کمتر برخوردارمتغیر بوده و در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان بازدید حضوری وجود ندارد؛ بنابراین نمی توان آمارمشخصی در این زمینه اعلام کرد اما براساس آنچه اولیاء و دانش آموزان می گویند، متاسفانه هدایت تحصیلی هنرجویان برای رشته های هنری شاخه فنی و حرفه ای براساس علاقه و درخواست هنرجویان صورت نگرفته و معدل کارنامه متوسطه اول، ملاک تقسیم دانش آموزان و هنرجویان در رشته های مختلف قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار