حقایقی درباره آواز خواندن پرندگان

تهران (پانا) - پژوهشگرانی از کشورهای مختلف با هدایت محققان استرالیایی در یک مطالعه جالب متوجه شده‌اند که پرنده از زمانی که در تخم قرار دارد، به اصوات تولیدشده توسط پرورش دهنده خود واکنش واضحی نشان می‌دهد و الگوهای صوتی را فرا می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۲۱۳۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
حقایقی درباره آواز خواندن پرندگان

به‌گزارش آخرین خبر، جانورشناسان استرالیایی در یک پژوهش عجیب در مورد توانایی برخی پرندگان در آوازخوانی پس از تولد، نتایج جالبی را در خصوص فرایندهای یادگیری و واکنش های آنان به اشارات والدینشان زمانی که در تخم هستند، گرفته اند.
آن ها دریافته اند که قلب جنین چنین پرندگانی در تخم، در واکنش به صدای پدر و مادرشان، نوسانات مشخصی را در ضربان قلب خود نشان می دهد.

پژوهشگران گروه تحقیقاتی بردلب دانشگاه فلیندرز استرالیا در این پژوهش، با استفاده از تکنیک های غیر تهاجمی وضعیت یادگیری شنوایی قبل از تولد را در جنین پنج گونه مختلف پرنده بررسی کردند. این پرنده ها شامل سه گونه با توانایی یادگیری صوتی و دو گونه فاقد این توانایی بودند.

به گفته این محققان، «تصور می شود که یادگیری تولید اصوات خاص فقط در هفت راسته از پرندگان و پستانداران اتفاق می افتد. با این وجود ما امیدواریم که این تحقیق به مطالعه بیشتر در مورد توانایی قابل توجه حیوانات در یادگیری تولید صوت بینجامد».
آن ها می گویند: «مطالعه ما با انتقال پنجره زمانی مربوط به یادگیری صوتی به مرحله قبل از تولد، مسیرهای جدیدی را برای پژوهش و بررسی تأثیرات عصبی بیولوژیکی اولین تجربه های شنوایی بر رفتار و نحوه پردازش اطلاعات باز می کند. این موضوع همچنین درک ما را از روندهای تکاملی و توسعه ای بیشتر می نماید».

طبق اطلاعات این پژوهش، اگرچه انواع مختلفی از یادگیری صوتی یا به عبارت بهتر، یادگیری تولید اصوات خاص وجود دارد، اما توانایی فوق تاکنون تنها در هفت راسته از جانوران شامل نخستیان، پرندگان سانگ برد، طوطی ها، مرغ مگس خوار، سیتاس، خوک های آبی و خفاش ها دیده شده است. ضمن آن که انسان تنها گونه از راسته نخستیان است که این توانایی را دارد.
در این مطالعه، به طور خاص روی این سوال تمرکز شده بود که آیا جنین پرندگان می تواند تحت شرایط صوتی ایجادشده توسط گونه‌های دیگر و عادت به آن، به رشد خود ادامه دهد.

بررسی های انجام شده برای رسیدن به پاسخ این سوال نشان داد که اتفاق مورد اشاره فوق هم در گونه های پرنده یادگیرنده صوتی و هم در غیر یادگیرنده ها به وقوع می پیوندد و و حتی ممکن است از آنچه پیشتر تصور می شد، گسترده تر باشد.
یافته های فوق را نشریه بین المللی Philosophical Transactions of the Royal Society B منتشر کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار