اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از رکوردشکنی فوتی‌های کرونایی تا گشایش‌ برای ورود واکسن فایزر به کشور

تهران (پانا) - افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونایی، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا، گشایش جدید برای ورود واکسن فایزر به ایران، هک دوربین‌های زندان اوین و ابلاغ رأی قطعی خلع ید هفت تپه از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۱۰۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
از رکوردشکنی فوتی‌های کرونایی تا گشایش‌ برای ورود واکسن فایزر به کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

طبق آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۴ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۳۷۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۰۴ هزار و ۲۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۴ میلیون و ۲۰ هزار و ۸۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال ۷ هزار و ۷۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که در هفته‌ای که سپری شد رکورد فوتی‌های کرونا از ابتدای شیوع بیماری شکسته شد و فقط در یک شبانه‌روز 709 بیمار جان خود را از دست دادند. هم‌اکنون ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌ای که گذشت نیز همچون هفته‌های اخیر مناسب نبوده و به میزان ۳۹ درصد گزارش شده است. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این مطلب گفت: پروتکل‌های بهداشتی به معنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی ۱.۵ تا ۲ متر، تهویه مناسب، عدم حضور در تجمع و رعایت موارد بهداشتی اعلام شده به اصناف است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی از هفته‌های اول تابستان تاکنون روند نزولی داشته است.

آمار واکسیناسیون کرونا

طبق اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شروع واکسیناسیون کرونا تاکنون ۱۷ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۷۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۸۳۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۴ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۱۹ دُز رسیده است. همچنین رکورد تزریق واکسن کرونا در هفته‌ای که گذشت شکسته شد و فقط در یک شبانه‌روز ۷۶۴۱۸۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. همچنین هفدهمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی یک میلیون و ۱۱۰ هزار دُز واکسن نیز امروز پنج‌شنبه، چهارم شهریورماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

۲۰ میلیون دُز فایزر در راه ایران

پس از نظر مساعد رئیس‌جمهوری دولت درباره تسریع واردات واکسن‌های کرونا به کشور، زمزمه‌های ورود واکسن فایزر به ایران مطرح شد که به دنبال این موضوع ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از گشایش‌های جدید در عرصه واردات واکسن به کشور خبر داد و گفت: شرکت بایون تک آلمان که با فایزر مشترکا واکسنی بر اساس پروتئین ویروس طراحی کردند نیز در ایران نماینده داشت و امکان واردات از تولیدات در آلمان وجود دارد که در صورت فراهم شدن مقدمات تا آخر ۲۰۲۱ تا ۲۰ میلیون دُز به ایران وارد خواهد شد. نمایندگی بلژیک شرکت جانسون اند جانسون نیز در ایران نماینده دارند و از این محل نیز می‌توان انتظار داشت که ۲۰ میلیون دُز واکسن از طریق ساز و کار کواکس به کشور برسد و می‌توان امیدوار بود که تا پیش از پایان سال جاری میلادی این واکسن‌ها در ایران تحویل شده باشند، هر چند یک یا دو ماه جابجایی احتمالی با توجه به زمان ثبت سفارش ما و پرداخت هزینه واکسن نیز امکان رخ دادن دارد.

جنجال «اوین»

در هفته‌ای که گذشت، تصاویری در فضای مجازی دست‌به‌دست ‌شد که نشان از هک شدن دوربین‌های زندان اوین داشت. فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین نشان‌دهنده برخورد نامناسب زندانبانان با زندانیان بود و گروهی که خود را «عدالت علی» نام‌گذاری کرده، مدعی شدند با نفوذ به سیستم امنیتی زندان اوین توانسته‌اند به تصاویری از داخل این زندان دست پیدا کنند. انتشار این تصاویر واکنش‌های مختلفی را به دنبال شد. محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها درباره تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از زندان اوین و بدرفتاری‌های انجام شده با زندانیان از مردم عذرخواهی کرد. همچنین حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور را مامور کرد تا بدون فوت وقت به موضوع این زندان رسیدگی کند.

انتصاب سخنگوی قوه قضاییه

پس از انتصاب غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه به عنوان مسئول دفتر رئیس‌جمهوری در دولت سیزدهم، قوه قضاییه بدون سخنگو ماند و در هفته‌ای که گذشت، طی حکمی از سوی حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، ذبیح‌الله خداییان، معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حفظ سمت به مدت 2 سال به عنوان سخنگوی دستگاه قضا منصوب شد.

ابلاغ رأی قطعی خلع ید هفت تپه

۲۲ تیرماه سال جاری سخنگوی وقت قوه قضاییه از دستور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در اولین روزهای آغاز کاری خود برای پیگیری پرونده هفت تپه خبر داده بود. در هفته‌ای که سپری شد نیز رأی قطعی شعبه ۵۵ حقوقی تهران دایر بر خلع ید هفت تپه به دولت و خریدار ابلاغ شد. بر این اساس مالکیت هفت تپه از خریدار خلع ید و به دولت واگذار می‌شود و با حکم صادره این مجتمع به بیت‌المال بازمی‌گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار