امکان صدور تأییدیه منابع آموزشی استاندارد از طریق رمزینه پاسخ سریع فراهم شد

تهران (پانا) - معاون ساماندهی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تأکید کرد امکان صدور تأییدیه منابع آموزشی و تربیتی استاندارد به‌صورت الکترونیکی و با بهره‌گیری از رمزینه پاسخ سریع (QR code) فراهم شد.

کد مطلب: ۱۲۰۵۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
امکان صدور تأییدیه منابع آموزشی استاندارد از طریق رمزینه پاسخ سریع فراهم شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، کیومرث جهانگردی اظهار داشت: نظر به اهمیت و نقش منابع آموزشی و تربیتی در فرایند یاددهی و یادگیری و نیز استقبالی که دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها از این منابع دارند، آموزش و پرورش توجه علمی و متعهدانه به این موضوع را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است.

معاون سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی افزود: با انجام اقداماتی مهم و زیربنایی به‌دنبال تحول بنیادین در حوزه منابع آموزشی و تربیتی هستیم لذا تمامی ظرفیت‌ ارگان‌های ذی‌ربط را به مشارکت طلبیده‌ایم تا ضمن تنظیم و تصویب ضوابط فرادستگاهی، بتوانیم اقدامی جامع و اثربخش در این مورد انجام دهیم.

احیا شدن نشان استاندارد منابع آموزشی

وی ادامه داد: برگزاری منظم جلسات «شورای سیاست‌گزاری منابع آموزشی و تربیتی»، تدوین و تصویب «شیوه‌نامه اجرایی سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی» از اقدامات مهمی است که به‌انجام رسید. در همین راستا، نشان استاندارد منابع آموزشی و تربیتی احیا شده و با استفاده از فناوری نوین، نسخه الکترونیکی آن در حال بهره‌برداری است.

صدور تأییدیه منابع آموزشی و تربیتی استاندارد به‌صورت الکترونیکی

جهانگردی گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با ایجاد زیرساخت‌های لازم، برای نخستین بار امکان صدور تأییدیه منابع آموزشی و تربیتی استاندارد را به‌صورت الکترونیکی و با بهره‌گیری از رمزینه پاسخ سریع (QR code) فراهم آورد. از این پس، منابع آموزشی و تربیتی درصورتی استاندارد شناخته خواهند شد که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته و موفق به دریافت این نشان استاندارد الکترونیکی شده باشند.

تبلیغ منابع آموزشی فقط با تأیید سازمان پژوهش

معاون سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با تأکید بر اینکه طبق قانون و مصوبه 828، سازمان پژوهش متولی ارزیابی و تأیید منابع آموزشی می باشد، گفت: بر همین اساس نهادهای رسمی ذی‌ربط صرفاً درصورتی می‌توانند در معرفی و تبلیغ منابع آموزشی و تربیتی همکاری داشته باشند که آن منابع، نشان استاندارد الکترونیکی منابع آموزشی و تربیتی را اخذ کرده باشند.

وی افزود: پس از آن‌که یک منبع آموزشی مکتوب یا غیرمکتوب مورد بررسی و تأیید سازمان قرار بگیرد، ناشران و تولیدکنندگان می‌توانند به‌سهولت این رمزینه را در سامانه تخصصی https://www.roshd.ir/resource دریافت و بر روی کتاب یا محصول و یا حتی در سایت آموزشی خود درج کنند.

جهانگردی یادآور شد: این رمزینه که نشان استاندارد و کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی سازمان پژوهش نیز در داخل آن برجسته و مشخص است، مهر تأییدی بر استاندارد بودن آن منبع آموزشی و تربیتی است. ناشران می‌توانند با ورود به این سامانه‌ و انتخاب و لمس بر روی تصویر اثر یا محصول خود، به صفحه اختصاصی آن اثر یا محصول وارد شده و این رمزینه را به‌سهولت دریافت و روی کتاب، محصول، لوح فشرده و یا داخل سامانه و نرم‌افزار آموزشی خود درج کنند. از سوی دیگر، مخاطبان و استفاده‌کنندگان منابع آموزشی و تربیتی نیز، به‌راحتی و با استفاده از گوشی‌ تلفن هوشمند خود، قادر خواهند بود پس از اسکن این رمزینه‌ها که بر روی کتاب‌ها و محصولات درج شده است، به صفحه اختصاصی آن منبع، در سامانه فوق وصل شده و از استاندارد بودن اثر یا محصولی که تهیه کرده‌اند، اطمینان پیدا کنند.

وی گفت: یکی از خدماتی که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای حمایت و پشتیبانی از ناشران و تولیدکنندگان ارائه می‌دهد، در حوزه اشاعه و حمایت از منابع آموزشی و تربیتی استاندارد است. برای این کار آثار و محصولات استاندارد آموزشی و تربیتی، در سامانه تخصصی فوق‌ و همچنین کتاب‌نامه‌ها و فهرستگان‌‌هایی که هرساله تدوین و در مدارس سراسر کشور منتشر می‌شود، معرفی خواهند شد. به‌این ترتیب سازمان پژوهش تلاش می‌کند، با بهره‌گیری از فناوری رمزینه‌های پاسخ سریع، ضمن کمک به مخاطبان برای اطمینان سریع و دقیق از مناسب بودن منابع آموزشی و تربیتی خریداری شده، ناشران و تولیدکنندگان را با معرفی دقیق و موجز منابع استاندارد مورد حمایت ترویجی قرار دهد.

تغییر فرایند بررسی منابع آموزشی و تربیتی

جهانگردی ادامه داد: یکی دیگر از تغییرات بنیادینی که در این حوزه صورت گرفته است، تغییر فرایند بررسی منابع آموزشی و تربیتی است. در این فرایند جدید لازم است که هر منبع حداقل توسط دو ارزیاب بررسی شود تا در صورت تأیید هر دو ارزیاب، نشان استاندارد الکترونیکی منابع آموزشی و تربیتی به آن اهدا شود و چنانچه نظر دو ارزیاب با هم متفاوت باشد، آن منبع در دستور ارزیابی سوم قرار خواهد گرفت. منابعی نیز که به هر دلیل ارزیابی آن‌ها با چالش‌های مختلفی نظیر اعتراض ناشر و تولیدکننده یا هر مسأله دیگری روبه‌رو شود، به‌ کمیته علمی سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی ارجاع داده خواهد شد تا در آنجا با هم‌فکری استادان و کارشناسان برجسته کشوری و همچنین نماینده ناشران آموزشی یا نماینده انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، ضمن اطمینان از مفید بودن آن منبع برای دانش‌آموزان عزیز، از تضییع حقوق ناشر و تولید کننده نیز جلوگیری شود.

معاون سامان دهی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ادامه داد: سامانه‌های تخصصی بررسی منابع آموزشی و تربیتی مکتوب و غیرمکتوب که قبلاً کاملاً از هم مجزا بودند، اینک یکپارچه شده و ارتقا یافته‌اند تا به‌عنوان یک مرجع واحد به آدرس https://www.roshd.ir/resource در دسترس همگان قرار گیرد.

وی اضافه‌کرد: برای جلوگیری از اتلاف منابع کشور، بررسی پیش از چاپ کتاب‌های آموزشی و تربیتی را به‌صورت آزمایشی آغاز کرده‌ایم و آن دسته از ناشران آموزشی و همچنین ناشران کودک و نوجوان که مایل باشند، می‌توانند پس از اخذ شابک اثر خود، دو نسخه دیجیتال از این آثار را برای بررسی پیش از چاپ به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ارائه کنند تا چنانچه این آثار با اعمال اصلاحات لازم امکان تأیید داشت، این اصلاحات انجام شود و نشان استاندارد الکترونیکی منابع آموزشی و تربیتی به آن‌ها اعطا و بر روی جلد آثار درج شود. در مراسمی که برگزار خواهد شد، از تعدادی از کتاب‌هایی نیز که پیش از چاپ مورد بررسی قرار گرفته و موفق به اخذ نشان استاندارد منابع آموزشی و تربیتی شده‌اند، رونمایی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار