از «برکت» هنرمندان تا واکنش به واکسن ارمنستانی

کیانیان: آقای نمکی، نمکدان تان را پُر کنید چون زخم های زیادی دهان باز کرده اند

تهران (پانا) - سال‌ها بعد که «کرونا» به یک روایت تاریخی مهم مبدل می‌شود و نقل محافل سیاسی وعلمی و دستمایه هنر خواهد شد، قطعاً تأثیرگذاری هنرمندان در این روایت‌ها از قلم و دهن نخواهد افتاد. از آن زمان که مسئله مرگ «علی انصاریان» و اعتراض‌های مردمی سیاستمداران را وادار به تدبیر در موضوع واردات واکسن کرد تا واکسن زدن هنرمندان دو تابعیتی در کشورهای دیگر و حضور گسترده همین هنرمندان در تزریق و تبلیغ «برکت» چیزهای نیستند که از خاطره تاریخ جا بمانند اما این روزها صفحات مجازی همین هنرمندان عرصه اعتراضشان به مسئله واکسن زدن مردم در کشور ارمنستان شده است.

کد مطلب: ۱۱۹۹۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
از «برکت» هنرمندان تا واکنش به واکسن ارمنستانی

مدت‌هاست که مرز شمال غربی کشور شلوغ‌تر از همیشه شده است و خودروهای شخصی ایرانی‌ها در خطی که ایران و ارمنستان را از یکدیگر جدا کرده است، به‌صف شده‌اند. ایرانی‌ها حالا در جست‌وجوی سلامت و یافتن واکسن به ارزان‌ترین شکل ممکن راهی ارمنستان شده‌اند. در این میان هنرمندان در صفحات مجازی‌شان واکنش‌های مختلفی نسبت به موضوع واکسن زدن ایرانی‌ها در ارمنستان داشته‌اند و اعتراض‌های مختلفی را خطاب به مسئولین عنوان کرده‌اند.

کیانیان: درب قابلمه تازه‌ای برای تشخیص ویروس نساخته‌اید؟
رضا کیانیان با انتشار ویدیویی که ازدحام ایرانی‌ها در مرز ارمنستان برای ورود به این کشور و تزریق واکسن را نشان می‌دهد، از سعید نمکی وزیر بهداشت به‌شدت انتقاد کرد.
کیانیان در صفحه اینستاگرامش نوشته است:
«آقای نمکی این جا مرز ایران و ارمنستان است! اوضاع درمان در مملکت ما با وزارت شما چقدر بانمک شده است. البته شما که مشکلی ندارید! دوستان شما هم هرروز از واکسن جدیدی رونمایی می‌کنند که معلوم نیست چقدر از بودجه مملکت را هزینه کرده‌اند! راستی سنگ پای قزوین را می‌شناسید؟ بالادستی‌های شما چه طور؟ این‌که مردم ایران برای واکسیناسیون داوطلبانه به ارمنستان و امارات می‌روند، برای شما و هم‌قطارانتان که بد نیست. از هر مسافر یک‌میلیون تومان خروجی! می‌گیرید. واکسنش هم مجانی درمی‌آید. و از همه مهم‌تر این خارش سندرم «ما از همه دنیا جلوتریم»تان هم تسکین می‌یابد. چون در این زمینه واقعا از همه جلوترید. هم واکسن نمی‌زنید. هم از هر کس می خواهد واکسن بزند یک میلیون تومان می گیرید و مهم تر از همه به همه دنیا ثابت می کنید می شود واکس نزد و زنده ماند. این جاست که سنگ پای قزوین از رو میرود و پودر می شود. راستی تازه چه خبر؟ واکسن جدیدی را نمی خواهید رونمایی کنید؟ درب قابلمه تازه‌ای برای تشخیص ویروس نساخته اید؟ راستی نمکدانتان را پُر کنید. چون زخم های زیادی دهان باز کرده‌اند».
غنی زاده: نمکی باید محاکمه شود
همایون غنی‌زاده بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر هم در اینستاگرام خود با انتشار بخش‌های از گزارش روزنامه شرق در انتقاد از وزیر بهداشت، خواستار محاکمه سعید نمکی شده است.
او نوشته: «اگر فقط بخش کوچکی از این گزارش درست باشد که بعید است درست نباشد، نه تنها ریٔیس جمهور باید وزیر را برکنار کند بلکه نمکی باید محاکمه شود. جایی از گزارش، گزارشگر به درستی می پرسد مدعی العموم کجاست؟! و جایی دیگر می پرسد واکسن برکت کجاست؟!»
بازیگرانی که در ارمنستان واکسن زدند
«شبنم فرشادجو» و «بهناز جعفری»، دو بازیگری هستند که برای تزریق واکسن کرونا به ارمنستان رفتند. فرشادجو با انتشار تصاویری از خود، پدرش و بهناز جعفری (بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون)، از کپشن «رفتیم ارمنستان واکسن زدیم» استفاده کرد.


در این دوسال غافلگیری کرونا برای جامعه هنری کم نبود و هنرمندان ارزشمندی را از دست دادیم تاجاییکه مرگ یکی از این هنرمند ورزشکاران نقطه عطفی برای کارجاهای واکسن کرونا در ایرانشد. بعد از مرگ «علی انصاریان» و اعتراض های مردمی دولت تصمیم گرفت به مسئله واردات واکسن بطور عملی فکر کند و از اینجا اولویت دادنیا ندادن به هنرمندان برای تزریق واکسن بحث های زیادی را با خود به همراه داشت.
در نهایت هنرمندان از این حق خود گذشتند و آن تعدادی که می توانستند در کشورهایی که تابعیت داشتند واکسن کرونارا دریافت کردند.
ماجراهای برکت برای هنرمندان چه بود؟
ایران که مدت های از وارداتواکسن سرباز می زد و بعدها تعداددوزهای محدودی را وارد کردتا سالمندان را از این ویروس منحوس نجات دهد بالاخره توانست به مرحله آزمایش انسانی واکسن تولیدی خودش برسد. واکسن «کوو ایران برکت» اولین واکسنی بود که روند آزمایش‌های حیوانی و انسانی آن طی شد و تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین این واکسن نهم دی ۱۳۹۹ با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روی سه داوطلب آغاز شد.
اما هنرمندان این بار از غافله جانماندند و تعداد قابل توجهی از هنرمندان شناخته‌شده کشور در حوزه های مختلف سینما، تلویزیون، موسیقی، هنرهای تجسمی نیز در مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن شرکت کردند و ضمن کمک به پیشبرد علمی روند ساخت واکسن به صورت داوطلبانه اقدام به تزریق واکسن ایرانی کرونا (واکسن برکت) کردند.
الهام پاوه نژاد بازیگر سینما و تئاتر، شهرزاد عبدالمجید هنرپیشه سینما و تلویزیون، سیاوش خیرابی بازیگر سینما و تلویزیون، مهرداد نصرتی آهنگساز و خواننده، بابک جهانبخش خواننده، هدایت هاشمی بازیگر سینما و تلویزیون و همسرش، پدرام کریمی فیلمنامه نویس و مجری تلویزیون، سید علی صالحی بازیگر تلویزیون، سیاوش خیرابی بازیگر تلویزیون، دنیا مدنی بازیگر تلویزیون، امید زندگانی مجری و بازیگر تلویزیون، حجت اشرف زاده خواننده، حامد همایون خواننده و امید علیمردانی بازیگر تلویزیون از جمله هنرمندانی هستند که در این روند مشارکت کرده و واکسن برکت را انتخاب کردند.
هرچند این استقبال هنرمندان از «برکت» خالی از حرف و حدیث نبود و شایعاتی مبنی بر اینکه هنرمندان برای تبلیغ این واکسن اقدام به این کار کرده اند و پول گرفته اند اما این موضوع توسط اکثر هنرمندان تکذیب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار