علیرضا فرجی*

فضای مجازی و طلیعه حماسه ۱۴۰۰

به جهت نفوذ تکنولوژی و وسایل ارتباط‌جمعی به بطن خانواده و رسوخ آن در جامعه ؛ سال ۱۴۰۰ را می‌توان متمایز با گذشته از حیث شور و شعور انتخاباتی دانست.

کد مطلب: ۱۱۸۷۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
فضای مجازی و طلیعه حماسه ۱۴۰۰

تجربه نشان داده در دوره‌های پیشین، راهکارهای سنتی در عرصه انتخابات، کاربردی منطبق با شرایط حال داشته و کاندیداها با بهره‌مندی از فضای موجود به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند.

در این تقابل، افراد طی هر دوره با استفاده از پارچه‌نویسی، دیدارهای چهره به چهره و جلسات متعدد سعی بر جلب توجه می‌کردند که در ادامه؛ پوستر، بنر، پیامک، نشریات و سایت‌ها روند انتخابات را دگرگون کردند.

این نوع تبلیغات طی چندین سال اخیر بعنوان کاربردی‌ترین ابزار مورد استفاده قرار می‌گرفت که با ظهور پدیده‌ای به نام کرونا، شیوه تغییر یافت و حتی بر روند زندگی نیز تاثیر شگرفی داشت.

ویروس کرونا بعد از انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، در روزهای پایانی سال ۹۸ به طور ناگهانی و محسوس وارد چرخه زندگی شد تا نگرش‌ها را تحت الشعاع خود قرار دهد.

از جمله اتفاقاتی که رقم خورد، دوری از تجمعات بود تا تجملات را کاهش دهد یا اینکه بهداشت را بصورت تخصصی آموزش داد و فهماند با تقویت جسم و مزاج می‌توان روحی آرام داشت و از همه مهمتر اصول مراودات روزمره را گوشزد کرد که متاسفانه در جماعت ایرانی سابقه دیرینه دارد.

اما مهمتر از تمامی نکات ذکر شده، تغییر و تاثیر این ویروس بر انتخابات خواهد بود تا رقابت را وارد فضای مجازی کند. در این برهه حساس که باید برای مقابله با کرونا از تجمع‌ها دوری کرد و بهترین و برترین اقدام، بهره‌مندی از نوع جدید سیستم رسانه‌ای است.

کاندیداها در انتخابات ۱۴۰۰ می‌توانند از فضای مجازی بعنوان پایگاه اطلاع‌رسانی و معرفی توانمندی خود بهره ببرند که علاوه بر صرفه اقتصادی از ریخت و پاش‌های مرسوم نیز جلوگیری خواهد کرد.

در گذشته افراد با چاپ هزاران برگ کاغذ و بکارگیری نیروی انسانی جهت نصب؛ چهره شهر را مخدوش کرده و موجبات سردرگمی نیروهای زحمت‌کش شهرداری را فراهم می‌آوردند که همین امر چالش‌های بی‌شماری را نصیب می‌کرد.

بر این اساس و با ورود به عصری جدید از تکنولوژی، کاندیداها باید با استفاده از ظرفیت موجود به معرفی خود بپردازند و از صرف هزینه‌های بی‌پایه و اساس بکاهند.

بنابراین با توجه به عجین شدن خانواده‌ها با فضای مجازی، بهترین فرصت برای تغییر ساختار نابرابر تبلیغات خواهد بود که می‌توان با بهره‌مندی از تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام و حتی صفحات داخلی به شناخت افراد پرداخت و کاندیداها نیز توانمندی خود را از این طریق به نمایش بگذارند.

حال باید طلیعه حماسه ۱۴۰۰ را عجین با فضای مجازی دانست که می‌تواند برای ایجاد شور، شعف و انگیزه انتخاباتی، برترین و بهترین راهکار موجود در نظر گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار