مسعود اقبالی در گفت‌وگو با پانا

مهره‌های مافیا سیستم فوتبال ایران را در دست دارند؛ متخصص‌ها بیرون نشسته‌اند و کار دست نابلد‌ها افتاده است

چرا فردی که در قرارداد ویلموتس نقش داشته الآن مدیرعامل باشگاه شده است؟/ فردی که در انتخابات فدراسیون رد صلاحیت شده الآن عضو هیات رئیسه است / لغو قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی توسط مهره‌های مافیا به فدراسیون القا شده/ مافیا معتقد است بودجه دولت باید به جیب آقایان برود / لژیونرها برای تیم ملی بازی نکنند مقابل عراق و بحرین راحت شکست می‌خوریم

تهران (پانا) - مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است مدیریت فوتبال ایران به دست سیستم مافیایی افتاده است و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند چه اتفاقی رخ دهد؛ سیستمی که باعث شده تا متخصص‌ها بیرون از دایره مدیریت فوتبال باشند.

کد مطلب: ۱۱۸۷۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
مهره‌های مافیا سیستم فوتبال ایران را در دست دارند؛ متخصص‌ها بیرون نشسته‌اند و کار دست نابلد‌ها افتاده است

مسعود اقبالی در گفت‌وگو با پانا درباره تصمیم جدید فدراسیون فوتبال مبنی بر لغو قانون عدم جذب بازیکنان و مربیان خارجی توسط باشگاه‌ها،‌گفت: « ورزش ایران و به ویژه فوتبال یک صنعت جهانی است، بنابراین اگر این صنعت تنها جنبه داخلی داشته باشد و با اقتصاد جهانی ارتباط نداشته باشد پس از مدتی از بین می‌رود. در ایران فوتبال کاملاً دولتی است و از بودجه دولت تغذیه می‌کند، البته با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها بودجه‌ ورزش ایران و به خصوص فوتبال دیگر کارگشا نیست. به این خاطر که دولت توان پرداخت تعهدات در فوتبال ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که شکایت از فوتبال ایران به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شود. »

وی ادامه داد: « طبیعی بود که قانون عدم جذب بازیکنان و مربیان خارجی کمک می‌کرد که با توجه به مشکلات اقتصادی جلوی خیلی از شکایت‌ها گرفته شود، اما در مقابل بازار عرضه و تقاضا به وجود آمد، یعنی تقاضا زیاد می‌شد و عرضه کم؛ در چنین شرایطی عدم حضور بازیکنان خارجی باعث می‌شد که قیمت بازیکنان داخلی بالا برود و شاهد بودیم که تفاوت قیمت بازیکنان در سال گذشته نسبت با سال‌های پیشین بسیار رقم فاحشی بود. »

مدرس دوره‌های مربیگری کنفدراسیون فوتبال آسیا افزود: « از طرف دیگر با توجه به اینکه بازیکنان در بیرون از کشور می‌توانند با یورو و دلار بازی کنند، تمایل آنها به حضور در خارج از کشور است، به طوری که هم اکنون می‌بینیم در فوتبال ایران بیشترین لژیونر را در طول تاریخ داریم. این بازیکنان پس از مدتی که در خارج از کشور حضور دارند و بر اساس دلار قرارداد می‌بندند، وقتی به ایران بازمی‌گردند با رقم قراردادهای پایین بازی نمی‌کنند. البته طبیعی است بازیکنی که در خارج از کشور با قرارداد دلاری رقم قابل ملاحظه می‌گرفته وقتی به ایران بازگردد نمی‌توان رقم‌های پایین را قبول کند. »

وی ادامه داد: « با توجه به مشکلات فوق، لغو قانون مربیان و بازیکنان خارجی می‌تواند تأثیرگذار باشد به هر حال در فوتبال باید تبادل بازیکن صورت بگیرد و یکی از راه‌های درآمدزایی همین فروش بازیکنان است، اما اینکه چه کسانی و در چه کمیته بازیکنان و مربیان خارجی مورد ارزیابی و ارزشیابی قرار ‌می‌گیرند که به فوتبال ایران راه پیدا می‌کنند، موضوعی است که سال‌هاست از آن غافل شدیم. متأسفانه مافیای فوتبال و دلالی به وفور دیده می‌شود و نتیجه آن هم این است که بازیکنان غیرفعال و ناکارآمد خارجی به فوتبال ایران می‌آیند. این بازیکنان هیچ آورده فنی برای باشگاه‌ها و تیم‌ها ندارند و پس از مدتی هم باشگاه‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود در برابر آنها عمل کنند. در نهایت آن بازیکن خارجی هم راهی کشورش می‌شود و یک شکایت از ایران برای عدم پرداخت بدهی‌ها در فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیا به جا می‌ماند. »

اقبالی در تشریح آسیب این موضوع به فوتبال ایران گفت: « این مسائل به بدنه فوتبال ایران آسیب می‌رساند و برای اینکه جلوی آن گرفته شود بهتر است که پول هنگفتی که به بازیکنان یا مربیان خارجی داده می‌شود صرف تیم‌های پایه شود و از طرفی باشگاه‌ها هم موظف به ایجاد آکادمی و وضع قوانین و مقررات شوند تا فوتبال ایران پیشرفت کند. ورزش و به خصوص فوتبال دولتی است و اگر برنامه‌ریزی درستی صورت نگیرد شرایط از این بدتر می‌شود. در حال حاضر اگر لژیونرها برای تیم ملی بازی نکنند در مسابقات مقدماتی جام جهانی مقابل بحرین و عراق به راحتی نتیجه را واگذار می‌کنیم. فوتبال باید پیشرفت کند و بازیکنان داخلی خوب هم باید افزایش پیدا کنند. نبود رقابت در داخل طراز قیمت‌ها بالا می‌برد و نتیجه آن این می‌شود که تیم ملی بدون پشتوانه‌ می‌ماند. »

وی عنوان کرد: « البته چنین اتفاقاتی در فوتبال ایران طبیعی است. وقتی ریاست فدراسیون فوتبال بر اساس رابطه روی کار می‌آید و در واقع انتصابی بود تا انتخابی، این مسائل هم به وجود می‌آید. شما الآن ببینید تمامی کمیته‌های فدراسیون فوتبال در اختیار دوستان و آشنایان افراد نزدیک به رئیس فدراسیون است. کاملاً مشخص است در چنین شرایطی نمی‌توان یک کارگروه تخصصی تشکیل داد. من اعتقاد دارم که مهره‌های مافیا سیستم فوتبال را در اختیار دارند و حتی قانون رفع عدم جذب بازیکنان و مربیان خارجی هم از سوی آنها به فدراسیون القا شده است. تک‌تک افرادی که الآن در فدراسیون حضور دارند کارنامه‌شان مشخص است و می‌دانیم در گذشته چه مشکلاتی داشتند. فردی که در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال رد صلاحیت شده الآن در هیئت‌رئیسه حضور دارد. »

پیشکسوت فوتبال ایران اظهار کرد: « تمام سیاست‌های که اجرا می‌شود یک علامت بزرگ در ذهن ما ایجاد می‌کند. همان‌طور که گفتم به نظرم فشارها از بیرون به فدراسیون فوتبال وارد شده تا قانون عدم جذب بازیکنان و مربیان خارجی را بردارد، چرا که مافیا معتقدند بودجه‌ای از طریق دولت تزریق می‌شود، بهتر است این بودجه به جیب آقایان برود. آنها به فکر پیشرفت فوتبال نیستند و تنها به منافع خود فکر می‌کنند. تمامی افرادی که هم‌اکنون در اطراف فوتبال هستند همگی امتحان پس داده‌اند و کارنامه آنها مشخص است. چرا افرادی مثل ساکت که در قرارداد ویلموتس نقش بسزایی داشته‌اند هم‌اکنون در رأس کار هستند. این افراد الان کجا هستند؟! برخی از آن‌ها حتی پست گرفتند و مدیرعامل فلان باشگاه هم شدند. »

مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان گفت: « متأسفانه نیروهای متخصص بیرون گود نشسته‌اند و کار دست نابلدان افتاده است. همین امروز ۵ مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا خارج از کشور حضور دارند این افراد کجا هستند؟! در صورتی که آنها می‌توانند در دپارتمان آموزش تأثیرگذار باشند، اما می‌بینیم این افراد حضور ندارند، به این خاطر است که افراد به دنبال متخصص و کاربلد نمی‌گردند. متأسفانه امور فوتبال به دست افراد غیرمتخصص افتاده است و در نهایت تصمیمات گرفته می‌شود که به ورزش ایران و به خصوص فوتبال آسیب جدی وارد می‌کند. »

مصاحبه از: علیرضا دهقانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار