بررسی وضعیت کارآفرینان عرصه تولید پوشاک داخلی

همدان(پانا)- تولید پوشاک در داخل کشور یکی از نشانه های رسیدن به خودکفایی در تولید و عملی کردن شعار تولید ملی است. امری که کارآفرینان این عرصه از اقشار مختلف در آن فعال هستند.

کد مطلب: ۱۱۸۶۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد
بررسی وضعیت کارآفرینان عرصه تولید پوشاک داخلی

نسرین آرزومند یکی از کارآفرینان عرصه تولید پوشاک است که در خصوص نحوه شروع فعالیت خود با پانا به گفت وگو پرداخت که از نظر می گذرانید.

لطفا بگویید از چه زمانی شروع به کار کردید؟

من از سال ۹۲ وارد عرصه‌ خیاطی شدم. رفته رفته با یادگیری کار در سال ۹۶ اقدام به راه اندازی کارگاه خیاطی کردم و آن را تا به امروز پابرجا نگه داشتم.

این کار را با چه تعداد نیرو شروع کردید و تعداد نیروهای شما در حال حاضر چند نفر است؟

شروع کار ما با یک شاگرد بود و رفته رفته توانستیم به سی تا پنجاه شاگرد در این عرصه‌ آموزش بدهیم اما در حال حاضر تعداد نیروهای کار به خاطر شرایط کرونا خیلی کمتر شده است.

آیا شما به کسانی که علاقمند به کارهای فنی هستند کار تولید پوشاک را پیشنهاد می‌کنید؟

بستگی به هوش و حوصله هر فرد دارد. شغل خیاطی، کاری است که واقعا حوصله زیادی می‌خواهد اگر بتوانند این کار را انجام بدهند کار خوبی است.

برای آغاز این کار چه مقدار سرمایه لازم است؟

در گذشته سرمایه کمی برای این کار لازم بود اما الان با توجه به بالا رفتن قیمت ها و تحریم ها سرمایه نسبتاً زیادی برای این کار لازم است. اما درحال حاضر وام های خوبی برای آغاز این شغل داده می شود.

برای یادگیری این حرفه چه مقدار وقت لازم است؟

بستگی دارد. شاید کسی باشد که این کار را ظرف یک سال یاد بگیرد و شاید کسی هم ظرف یک هفته، اما اگر بخواهد کارگاه راه بیندازد از یک سال تا چند سال باید کار کند.

برای راه اندازی کارگاه چه سختی هایی را تجربه کردید؟

هر کاری سختی های خودش را دارد و نمی‌شود گفت این کار سختی ندارد. بعضی از سختی های این کار تهیه نخ، تهیه پارچه و تهیه چرخ است.

به نظر شما پس از شیوع ویروس کرونا کارگاه های تولید پوشاک هم صدمه دیدند؟

بله؛از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده ما تعدادی از نیروهای خوبمان را از دست دادیم و از لحاظ اقتصادی هم صدمات بزرگی دیدیم.

آیا مسئولان در شرایط کرونا و پیش از آن حمایتی از شما کرده اند؟

خیر هیچ حمایتی از ما نشده و کارگاه ما حاصل تلاش و اراده خود ماست.

مردم چطور می توانند از کالای ایرانی حمایت کنند؟

با خرید محضولات ایرانی می توانند حمایت خود را اعلام کنند.

از نظر شخص شما جنس محصولات تولید داخل بهتر است یا کالاهای خارجی؟

از نظر دوخت محصولات ایرانی بهتر هستند اما پارچه های ترک از پارچه های ایرانی کیفیت بهتری دارند.

تا اینجای توضیحات شما علاقه شما به این کار کاملاً آشکار بود.آیا دلیل و هدف شما از راه‌اندازی کارگاه صرفاً علاقه بوده است؟

علاوه بر علاقه، اشتغالزایی برای جوانان و برای خانواده ها و ایجاد شغل برای زنانی که در خانه هستند و شغلی ندارند از اهداف و دلایل من هستند.

خبرنگار: ابوالفضل عبادزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار