خنیفر: لازمه ارتقای دانشگاه، انتقادپذیری است

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان، انتقادپذیری را از ویژگی‌های مهم نظام آموزشی کارآمد دانست و گفت لازمه ارتقای دانشگاه، انتقادپذیری است.

کد مطلب: ۱۱۸۳۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
خنیفر: لازمه ارتقای دانشگاه، انتقادپذیری است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر حسین خنیفر، شب گذشته در نشست هم اندیشی به مناسبت گرامیداشت هفته معلم و روز قدس از طریق ویدئوکنفرانس به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان و همکاری دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های این استان، با قدردانی از برگزارکنندگان این نشست، حضور روسا، مدیران دانشگاه ها و استادان و دانشجویان را به منظور همفکری و هم اندیشی در راستای برگزاری این نشست قابل تقدیر خواند.

خنیفر، با تاکید بر جایگاه والای معلم الخیر در جامعه به عنوان فرد آموزش دهنده نیکی ها از بخشش حضرت امام حسین (ع) به معلم فرزندش سخن گفت و افزود: آن حضرت به عبدالرحمن سلمی، معلمی که به فرزندش سوره حمد را آموخته بود، هزار دینار طلا و هزار حلّه بخشید و دهان او را پر از در کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به احادیثی از پیامبر اکرم (ص) آتش جهنم را بر معلم، مجاهد راه خدا و کسی که محاسن خود را در راه دین اسلام سفید کرده باشد حرام دانست و گفت: معلم باید بتواند خوبی ها و نیکی ها را به دانش آموز بیاموزد. چرا که به هر اندازه فرد از آگاهی‌ و شناخت‌ و ادراکات‌ عمیق‌ قلبی‌ و اراده‌ و سلامت‌ روانی ‌بیش تر برخوردار شود، یقیناً عواطف‌ عالی‌ انسانی‌ نیز در رفتار وی بیش تر نمایان خواهد شد.

وی، با ارزشمند خواندن کار و نقش معلم در جامعه تصریح کرد: معلم به زندگی فرد نور می بخشد و کسی که به طور مداوم به زندگی دیگران نور هدیه کند، روزی صاحب خورشید خواهد بود.

این مقام مسئول، واژه معلم را به عنوان واژه ای استراتژیک دانست و گفت: شهید مطهری معلمی کامل بود، خوی معلمی و رفتار معلمی در وجود این شهید موج می زد. چرا که سیره عملی این شهید بزرگوار در معلمی کردن بود.

خنیفر، شهید مطهری را معلمی خودساخته و به دور از خودباختگی در برابر دانش غرب معرفی کرد و ادامه داد: بنا به فرمایش آیت الله جوادی آملی، در کسب و دریافت علم با حفظ ارزش های بومی هم شرقی هستیم و هم غربی، یعنی از هر دو دانش را می گیریم و بومی سازی می کنیم.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر جهانی اندیشیدن و بومی عمل کردن اظهار داشت: ما هیچ گونه حد و مرزی از نظر دانش و کسب آن برای ساختن کشور با معلمی کردن نداریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به دوران عصر ترجمه در یونان توسط مسلمانان خاطر نشان کرد: در قرن دوم هجری، تعداد مسائل فلسفی توسط مسلمانان از رقم هشتاد به یکصد و نود افزایش یافت.

وی، این اقدام را فعالیتی مهم به منظور گشایش درها به سمت دانش اعلام و تصریح کرد: بومی کردن، تقویت و غنی سازی علم، تضمین کننده خودکفایی کشور است.

خنیفر، از تعلیم و تربیت به عنوان یکی از بنیادهای مهم و موثر زندگی اجتماعی انسان یاد کرد و افزود: از دیدگاه کانت در کتاب تعلیم و تربیت وی، هنر تعلیم و تربیت و اداره مملکت دو هنر پیچیده و دشوار در بین هنرهای بشر است.

این مقام مسئول، در ادامه از قیاس ملائکه، انسان و حیوان در روایتی غنی از حضرت علی (ع) سخن گفت و اظهار داشت: ملائکه، سراسر وجودش عقل است و حیوان سراسر وجودش شهوت، انسان نیز آمیخته ­ای از عقل و شهوت است، امّا انسانی که فقط در فکر خواهش­ های نفسانی خود ­باشد در ردیف حیوان است. در مقابل انسانی که دنبال عبادت و اطاعت پروردگار است و از هیچ کوششی هم فروگذار نمی کند نه تنها از ملائکه بهتر و والاتر است، بلکه ملائکه خادم او هستند.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر معدن بودن معلم به عنوان راهنمای مسیر انسان، نظریه جان لاک را در فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان لوح سفید مردود اعلام کرد و افزود: بنا به فرمایش حضرت علی (ع) ذهن انسان نه تنها لوح سفید نیست، بلکه همچون زمینی است که پذیرای بذر است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، سعادت انسان را در گرو تربیت صحیح با رعایت معیارها و ارزش های اصیل اسلامی به منظور دستیابی به حیات طیبه دانست و گفت: تاکید حضرت علی (ع) در امر تعلیم و تربیت فرزندان، آشنا کردن آن ها با مهارت ها و سبک صحیح زندگی است.

خیفر، تصریح کرد: فرزندان ما برای زمانی دیگر آفریده شده اند، پس باید با نشان دادن مسیر درست زندگی و به منظور تحقق آرمان های متعالی تعلیم و تربیت اسلامی، برای سازندگی شخصیت کودکان که آینده سازان و سرمایه های عظیم و آینده ساز کشور اسلامی هستند، گام هایی مهم و اساسی برداشت.

این مقام مسئول، تربیت منابع انسانی شایسته را از وظایف خطیر و برجسته مراکز دانشگاهی برشمرد و گفت: شایسته سالاری، باید در مراکز دانشگاهی اتفاق افتد. در عصرحاضر نیز تعهد حرفه ای و مسئولیت پذیری مقدم بر کسب دانش است.

وی، منابع انسانی کارآمد، بهداشت، آموزش، زیرساخت فناوری اطلاعات، مهارت و خودکفایی، فرهنگ و سیاست، کارآفرینی و سبک زندگی را از جمله محورهای مهم و اساسی هر کشور اعلام و اظهار داشت: برای بهبود شاخص های ذکر شده برخی کشورها در ابتدای راه بوده و برخی دیگر نیز در مسیر توسعه قرار دارند.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، گروه سوم را کشورهای در حال بهبود سرعت خواند و گفت: گروه چهارم هم کشورهایی هستند که در راستای شاخص های ذکر شده گام هایی بلند بر می دارند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، پنجمین گروه کشورها را از نظر جایگاه حائز رتبه نخست دانست و تصریح کرد: این کشورها در مسیر رشد حرکتی سریع دارند.

خنیفر، آموزش صحیح در مدارس و مراکز دانشگاهی را ضرورتی اجتناب ناپذیر به منظور پیشرفت کشور در شاخص های اعلام شده عنوان و تاکید کرد: آموزش درست، در دستان معلم و استادان دانشگاه رقم می خورد.

این مقام مسئول، برخورداری از تجربه کارگاه های مهارتی مجازی، شنود موثر برای دانشجو، تقویت پنجه ها و ایده های کارآمد با استفاده از آموزش های مجازی، استقبال از خلاقیت ها، خلق نوآوری های روزآمد، قبول ریسک، خط مشی حرفه ای و توجه به تفاوت های فردی و خلاق را از جمله ویژگی های مهم مدارس و دانشگاه های کشور ذکر کرد و افزود: پژوهش محوری، انتقادپذیری، دوراندیشی، زندگی برای آینده، شجاعت در اتخاذ تصمیم، عبور از عادت ها و محتواهای تکراری، به روز بودن دانش، پاسخگویی به نیازها، ترغیب مطالعه، آینده پژوهی و هدف گذاری نیز از دیگر ویژگی های نظام آموزشی کارآمد به شمار می رود.

وی، در تاکید فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) خاطر نشان کرد: ما به موازات علم و دانش نیازمند پنجه های کارآمد هستیم، افرادی که بدون در اختیار داشتن مدارج عالی آمادگی کار و فعالیت در جامعه را داشته و با تخصص ‌و مهارت تجربی خود می توانند منجر به تحولات اساسی در کشور شوند.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، کسب مهارت و اخلاق حرفه ای را لازمه بهبود عملکرد منابع انسانی برشمرد و تصریح کرد: با ایجاد بسترهای مناسب می توان حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل را در افراد افزایش داد.

خنیفر، آخرین جمعه‌ ماه مبارک رمضان را که با درایت مدبرانه‌ حضرت امام خمینی (ره) روز جهانی قدس نام گرفته است، فرصتی مناسب برای مسلمانان جهان دانست تا یک صدا و هماهنگ همبستگی خویش را با ملت مظلوم فلسطین اعلام دارند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، در پایان تلاش برای آزادی قدس عزیز را نماد حق‌ طلبی کلیه کشورهای اسلامی دانست و تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور و محدودیت‌های اعمال شده، جامعه دانشگاهی کشور خصوصا استادان، کارکنان و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان همچون همیشه در کنار ملت همیشه در صحنه‌ ایران اسلامی با محکوم کردن اقدامات شیطانی استکبار جهانی و اسرائیل غاصب، همسو با مردم مظلوم فلسطین این روز تاریخ ساز را گرامی می داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار