اعلام جزئیات فازبندی تزریق واکسن کرونا

سامانه واکسیناسیون کرونا امروز رونمایی می‌شود

تهران (پانا) - فاز دوم واکسیناسیون علیه پاندمی کرونا از روز گذشته آغاز شد و قرار است امروز سامانه ملی واکسیناسیون در کشور رونمایی شود.

کد مطلب: ۱۱۸۰۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات فازبندی تزریق واکسن کرونا

واکسیناسیون علیه بیماری کرونا با اولویت کادر بهداشت و درمان که در بخش‌های آی سی یو فعالیت می‌کنند از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد. در فاز اول سایر کادر بهداشت و درمان، کسانی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند، جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد، کارکنان مربوط به تغسیل اموات، افراد کم‌توان ذهنی و جسمی و بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که این فاز تقریباً یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را دربر گرفته بود.

فاز دوم واکسیناسیون کرونا برای افراد ۸۰ سال به بالا از روز گذشته کلید خورد و بنا به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، در اکثر شهرها و روستاهای ایران، پرونده الکترونیک این افراد در اختیار حوزه بهداشت قرار دارد و بنابراین از طریق تلفن و از مرکز بهداشت با آنها تماس گرفته شده و در روز و ساعت مشخص برای تزریق واکسن کرونا دعوت می‌شوند.

بر این اساس، افراد ۸۰ سال به بالایی که پرونده الکترونیک سلامت ندارند، می توانند با شماره تلفن‌های که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان اعلام می‌شود، تماس گرفته و اطلاعات‌شان را برای انجام واکسیناسیون علیه کرونا ثبت کنند.

فاز دوم واکسیناسیون کرونا تا تیرماه ادامه دارد و در این مرحله به ترتیب از سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج، واکسن دریافت می‌کنند.

فاز سوم واکسیناسیون علیه کرونا از مردادماه آغاز می‌شود و تا آذرماه ادامه دارد. این فاز شامل افراد ساکن در مراکز تجمعی که برآورد جمعیت آنها دو میلیون نفر است، افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه‌ای دارای برآورد جمعیتی پنج میلیون نفری و افراد در مشاغل و خدمات ضروری که شامل براورد جمعیتی ۱۲ میلیون نفری می‌شوند، است.

فاز چهارم واکسیناسیون نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت، در زمستان امسال انجام خواهد شد و شامل عموم مردم خواهد شد.

تاکنون ۷۰۵ هزار و ۱۴۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۸۴ هزار و ۴۰۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و اکنون برنامه واکسیناسیون با استفاده از واکسن‌های وارداتی از کشورهای روسیه، چین و هند انجام می‌شود.

بر اساس اعلام متولیان نظام سلامت، برای دستیابی به اهداف نهایی، باید نسبت به مصون نمودن حداقل ۷۰ درصد جامعه اقدام کرد و بر این اساس باید نزدیک به ۶۰ میلیون نفر واکسینه شوند و اگر مبنا دریافت حداقل ۲ نوبت واکسن به ازای هر فرد باشد، به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برای کشور نیاز است.

هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار