دومین قسمت از برنامه «ماهِ ماه» با روایت هایی از «امید» به روی آنتن رفت

تهران (پانا) - دومین برنامه «ماه ماه» شب گذشته 26 فروردین ماه میزبان دکتر نیما رضایی فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان و دو نوجوان 16 ساله بود که توسط دکتر رضایی مداوا شده بودند.

کد مطلب: ۱۱۷۷۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد
دومین قسمت از برنامه «ماهِ ماه» با روایت هایی از «امید» به روی آنتن رفت

به گزارش روابط عمومی برنامه، برنامه ماهِ ماه شب گذشته با یاد و خاطره دکتر سیدمظفر ربیعی متخصص بیهوشی معروف به پدر بیهوشی ایران و یکی از شهدای مدافع سلامت که سال گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، آغار شد.
بخش اول گفت و گو به دکتر نیما رضایی اختصاص داشت. وی فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان و مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نقص ایمنی در این برنامه حضور داشت. وی پزشکی است که عاشق کار با کودکان سرطانی است و در سن سی و شش سالگی به عنوان اولین فرد در رشته ایمونولوژی از کشورمان در جمع یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته است.
رضایی در برنامه شب گذشته راجع به شناخت سیستم دفاعی بدن توضیحاتی داد و گفت: هر کدام از ما از بدو تولد تا زمان مرگ به سربازهایی نیاز داریم که از بدن ما در مقابل بیماری ها محافظت کند و شناخت این سیستم همان علم ایمونولوژی یا ایمنی شناسی است. در خصوص این علم در این یک دهه اخیر پیشرفت های بسیار مثبتی صورت گرفته است که به جرات می توان گفت که ایران یکی از 20 کشور برتر دنیا در زمینه شناخت بیماری های نقص ایمنی است.
وی همچنین افزود: به دلیل اینکه در مرکز طبی کودکان مشغول به فعالیت هستم، کودکان و نوجوانانی را که با مشکل ایمنی و سیستم دفاعی مواجه هستند تحت درمان دارم. ما در حال حاضر در این مرکز گروه «سلامت و هنر» را راه اندازی کرده ایم که مسئولیت مراقبت از سلامت روان کودکان بیمار را برعهده دارد.
در ادامه برنامه اسماعیل باستانی از دو نوجوان 16 ساله مهدی و ساناز دعوت کرد که در برنامه حضور یابند.
به گفته دکتر رضایی، حدود 13 الی 14 سال پیش زمانی که مهدی یک کودک 4 ساله بود، با والدین خود به مطب من آمدند و آنجا با وی آشنا شدم. پدر و مادرش اعلام کردند که در این مدت 4 سال مهدی بیش از 100 بار در بیمارستان های متعدد بستری شده است. مهدی با مشکل نقص سیستم ایمنی بدن مواجه بود که الان نوجوان برومند شده و فوتبالیست بسیار خوبی است که هنوز هم با بیماری مبارزه می کند.
وی همچنین در مورد ساناز دیگر نوجوان 16 ساله ای که در سن 10 سالگی درگیر بیماری سرطان لنفوم شد صحبت کرد که وی در حال حاضر نوازنده بسیار خوبی است و به کودکان کوچکتر از خودش نیز آموزش می دهد.
در بخش بعدی برنامه آیتمی از مرکز طبی کودکان و گفت و گو با زهرا رحیمی مدیر گروه اجرایی «سلامت و هنر» این بیمارستان پخش شد. در این مستند به فعالیت این گروه که مسئولیت مراقبت از سلامت روان کودکان بیمار اعم از بیماران نقص سیستم ایمنی بدن و یا کودکان مبتلا به سرطان اشاره شد، که شرکت کودکان بیمار در مسابقات فوتبال با اساتید این رشته ورزشی و یا در جشنواره بین المللی نقاشی برای کودکان بیمار بخشی از این فعالیت ها است.
در بخش دوم گفت و گو اسماعیل باستانی با میهمانان، ساناز در مورد این بیماری و چگونگی مبارزه با آن صحبت کرد و گفت: سال 93 هنگامی که دانش آموز مقطع چهارم دبستان بودم با علائم غیر طبیعی در بدنم مواجه شدم که پس از آزمایشاتی که انجام شد متوجه شدم که به بیماری سرطان لنفوم مبتلا شده ام. به همین دلیل برای ادامه درمان به بیمارستان محک مراجعه کردم. چهارسال پیش مجددا نشانه هایی از این بیماری در بدنم پیدا شد که خوشبختانه این علائم از نوع ضعیف بود که با انجام عمل جراحی بهبود یافتم.
وی از آرزو و علاقه خود به رشته هنر و موسیقی گفت: که در حال حاضر کلاس دهم و در رشته انسانی مشغول به فعالیت هستم و دوست دارم در آینده موزیسین شوم. من در تمام این مدت با موسسه خیریه محک همکاری داشته ام و برای کودکان بیمار در مراسم ها و جشن های این موسسه ساز می زنم و در حال حاضر هم به دلیل شیوع بیماری کرونا کلاس های موسیقی به صورت آنلاین برگزار می کنم.
ساناز همچنین به مساله «امید» در بین کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری سرطان اشاره کرد و گفت: زمانی که در بیمارستان محک بودم همه کودکان با وجود بیماری به آینده امید داشتند، به آرزوهایشان فکر می کردند و برای رسیدن به آن ها مبارزه می کردند. من معتقدم که باید برای زندگی جنگید و با روحیه جنگجویانه می توان سخت ترین بیماری ها را شکست داد. وی در ادامه افزود: من برای دوستان عزیزم در بیمارستان پیامی دارم و آن این است که هر چند این بیماری سخت و طولانی است اما روزی با پشتکار و مبارزه می توانید آن را شکست دهید.
باستانی این بار از مهدی خواست که از خاطره و تجربه خود از بیماری که به آن مبتلا شده است صحبت کند.
مهدی نوجوان 16 ساله ای است که در کلاس دهم و رشته انسانی مشغول به تحصیل است و آرزو دارد که روزی قاضی شود تا بتواند از حق دفاع و عدالت را برقرار کند. وی گفت: از 4 سالگی درگیر بیماری نقص ایمنی اولیه بدن بودم. به دلیل وجود این ژن تخریب کننده در بدنم، دچار مشکلات عدیده ای چون بیماری های قلبی، کلیوی، عفونت های اداری و لنفاوی بودم. بیش از صدبار در بیمارستان های مختلف بستری شده ام و عمل های جراحی زیادی انجام داده م.
وی همچنین افزود: در تمام این مدت سعی کردم امید داشته باشم و با بیماری مبارزه کنم. در مرکز طبی کودکان، دکتر نیما رضایی محوطه ای را برای کودکان ایجاد کرده بودند که بچه ها فرصت بازی کردن و فعالیت را در بیمارستان داشتند. کودکان زیادی به بیماری سرطان مبتلا شده بودند که در حال حاضر توانسته اند با امید این بیماری را شکست دهند.
مهدی در پاسخ به مجری برنامه که آیا از برگشت دوباره بیماری هراسی نداری؟ گفت: این مساله یک روال عادی است، نقش خانواده و دوستان در بهبود بیماری بسیار مهم است. من یک معلمی داشتم که جمله مهمی می گفت: «همیشه در زندگی سعی کن جامعه سربار تو باشد نه تو سربار جامعه». که این جمله را همیشه در گوشه ای از ذهنم به یادگار دارم و برای زندگی تلاش می کنم و هر بار قوی تر و محکم تر از قبل. در پایان هم امیدوارم که هر چه زودتر بیماری کرونا از تمام دنیا ریشه کن شود.
در پایان دکتر نیما رضایی گفت من در این لحظه از همه بینندگان دو خواهش دارم، اول اینکه باید حواسمان به سلامت روح و روان بیماران باشد چرا که این مساله کمتر از سلامت جسم نیست و دوم از همه می خواهم در این لحظات نزدیک به افطار تصمیم بگیرند که هر روز به یک نفر «امید» دهند تا بتوانیم با این روند یک موج مثبت ایجاد کنیم .
ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 19 از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار