عمل به شعار «پیشگیری، بهتر از درمان است»، هدف و رسالت همکاران حوزه سلامت است

تهران (پانا) - کارشناس مسئول سلامت و تندرستی منطقه 14 هدف و رسالت همکاران حوزه سلامت را عمل به شعار « پیشگیری، بهتر از درمان است» دانست و تاکید کرد در دستگاه تعلیم و تربیت از بخش ستادی تا پایین ترین سطوح مدرسه؛ هدف ، ارتقای سواد سلامت جامعه است. چرا که «انسان سالم»، محور توسعه پایدار است.

کد مطلب: ۱۱۷۱۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
عمل به شعار  «پیشگیری، بهتر از درمان است»، هدف و رسالت همکاران حوزه سلامت است

فاطمه اندرخورا؛ کارشناس مسئول سلامت و تندرستی منطقه 14 در گفت و گو با پانا ،در خصوص برنامه ها و طرح های حوزه سلامت گفت: یکی از ساحت های سند تحول بنیادین، ساحت زیستی و بدنی است که جزو ضروری ترین ساحت هاست و به همه ابعاد آن پرداخته است. چرا که تا سلامت نباشد مراتب دیگر دست یافتنی نخواهد بود. او تاکید کرد: مقوله سلامت به معنای عدم وجود بیماری نیست و همه ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی را در برمی گیرد و به همین منظور طرح ها و برنامه های حوزه سلامت و تندرستی در منطقه و درسطوح همکاران ، دانش آموزان و اولیا به اجرا درمی آید.

اندرخورا در ادامه از برنامه و طرح های این حوزه گفت: در ابعاد روانی و اجتماعی، می توان برگزاری جشنواره ها و مسابقات با هدف ارتقای دانش و آگاهی، برنامه های مناسبتی مثل هفته بهداشتِ روان، آموزش مهارت های زندگی، طرح مدارس مروج سلامت، اجرای برنامه در مناسبت های بهداشتی، طرح های زیست محیطی، طرح دادرس و ایمنی و بهداشت محیط را اجرا کرد.

در ابعاد جسمانی نیز، طرح پدیکلوزیس (مبارزه باشپش)، تکمیل شناسنامه سلامت الکترونیکی، بهداشت دهان و دندان، وارنیش فلورایدتراپی، ناظرین پایگاه تغذیه سالم، طرح کنترل قد و وزن دانش آموزان (کوچ)، طرح آهن یاری و مکمل ویتامین D و .... را می توان نام برد. که تعدادی از آن ها با همکاری و تعامل مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قابل اجراست.

وی افزود: ساماندهی مراقبان سلامت، برگزاری کارگروه ها، کمیته های تخصصی و وبینارهای آموزشی، تشکیل گروه مجازی مراقبین و رابطین سلامت در شبکه شاد، جذب و تخصیص اعتبار جهت تجهیز اتاق بهداشت مدارس و کمک به بهسازی متناسب آن و نیز تهیه و توزیع اقلام بهداشتی برای مدارس از اقدامات دیگر این کارشناسی سلامت و تندرستی است.

اندرخورا گفت: از مهمترین وظایف این کارشناسی، نظارت بر عملکرد مدارس خصوصا در حیطه بهداشت محیط ، تغذیه سالم و رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط کرونایی فعلی است که به گزارش راحله نوروزی بقا؛ کارشناس سلامت منطقه 14، بیش از 160 مدرسه در سال تحصیلی جاری مورد بازدید قرار گرفته اند.

وی درباره میزان موفقیت در اجرای طرح ها بیان کرد: در برخی از طرح ها مثل پدیکلوزیس، وارنیش فلوراید تراپی، غربالگری ها و... با در نظر گرفتن میزان پوشش دانش آموزی و یا مدیریت و کنترل بیماری در سطح منطقه، نتایج نسبتا مشهود است. ولی در مورد سایر طرح ها و برنامه ها، با توجه به این که نتایج آن ها در دراز مدت نمود پیدا خواهند کرد، به زمان بیشتری جهت ارزیابی و تعیین میزان بازدهی نیاز داریم.

اندرخورا خاطرنشان کرد: شعار من و همه همکاران در این حوزه، همان شعار معروف «پیشگیری بهتر از درمان است.» است. باید بگویم هدف و رسالت ما و همه دست اندرکاران حوزه سلامت در دستگاه تعلیم و تربیت از بخش ستادی تا پایین ترین سطوح مدرسه ، ارتقای سواد سلامت جامعه است، چرا که «انسان سالم»، محور توسعه پایدار است.

وی ادامه داد: در اغلب طرح ها و برنامه های سلامت که ما بحث توانمندسازی سطوح مختلف را داریم، نیل به نتایج مطلوب، در سال های آتی باید مورد انتظار باشد. بطور مثال: در آموزش بهداشت فردی و خود مراقبتی به دانش آموزان، وقتی آموزش ها تاثیر گذار خواهد بود که علاوه بر افزایش دانش و آگاهی، بصورت یک نگرش و باور و نهایتا در عملکرد وی پدیدار شود. در این بین، علاوه بر نقش آموزش مستمر (در همه مقاطع تحصیلی)، نقش محیط و خانواده را نمی توان نادیده گرفت. در حقیقت برای داشتن یک دانش آموز توانمند (دارای سلامت جسمی و مهارت های فردی و اجتماعی)، باید همه عوامل آموزشی و پرورشی کمر همت ببندند.

وی افزود: کمترین انتظار ما از سه گروه مخاطبین (همکار ، دانش آموز و اولیا)، آشنایی حداقلی آنان با سبک زندگی سالم و کسب مهارت های لازم جهت ساختن یک زندگی سالم در محیطی سالم است.

وی در پایان درباره اجرای برنامه ها در سال های آینده گفت: با توجه به شرایط کنونی و یکساله شدن مهمان ناخوانده کرونا و پیش بینی ادامه دار بودن وجود این ویروس، قطعا تغییراتی در شیوه اجرای طرح ها و برنامه ها ایجاد خواهد شد. همانطور که در سال جاری این گونه تغییرات در برخی از برنامه ها اعمال شد. بنابراین مهم ترین اقدام ما، برنامه ریزی برای روش های جدید آموزش خصوصا در فضای مجازی در راستای جذاب تر کردن این آموزش هاست که بیشتر مورد استقبال سه گروه مخاطبین برنامه های حوزه سلامت قرار گیرد. همچنینن یافتن راهی جهت ارائه خدمات بیشتر و مطلوب تر به مدارس و دانش آموزان از برنامه های آتی این حوزه است.
در انتها از همکار فرهیخته، راحله نوروزی بقا، همچنین مراقبان و رابطان سلامت مدارس که بازوان اجرایی و همراهان همیشگی حوزه سلامت هستند، قدردانی می کنم.

* خبرنگار دانش آموز پانا، مهسا اکبری

برنامه آموزش ایمنی و پیشگیری از حوادث در مدارس منطقه 14

انجام معاینات مقدماتی دانش آموزان، توسط مراقبین سلامت منطقه 14

اجرای طرح آهن یاری و مکمل ویتامین دی در مدارس دخترانه متوسطه (1و 2) منطقه 14

اجرای طرح پیشگیری از پدیکلوزیس در مدارس منطقه 14

اجرای طرح سفیران سلامت مدارس منطقه 14

اجرای طرح مدارس مروج سلامت در منطقه 14

اجرای طرح داد رس در مدارس متوسطه اول منطقه 14

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار