هر روز حمام نکنید!

تهران (پانا) - برخی از افراد هر روز دوش نمی‌گیرند در حالی که هزاران توصیه متناقض در مورد دوش گرفتن وجود دارد، اما احتمال می‌رود این گروه کار درست را نجام می‌دهند. شاید برخی از افراد تصور کنند این کار برای سلامت زیان آور باشد، اما هر روز دوش گرفتن برای پوست مضر است.

کد مطلب: ۱۱۷۰۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد
هر روز حمام نکنید!

به‌ گزارش دکتر سلام، برخی از متخصصان پوست یک روز در میان یا ۲ تا ۳ بار دوش گرفتن در هفته را توصیه می‌کنند.

هر روز حمام نکنید!
بسیاری از افراد حداقل یک بار در روز صبح یا شب قبل از خواب دوش می‌گیرند. بسته به روز و میزان فعالیت خود حتی ممکن است در یک روز ۲ یا ۳ بار نیز دوش بگیرند. هیچ بحثی درباره اهمیت بهداشت فردی وجود ندارد، اما در حالی که برخی از افراد هر روز دوش می‌گیرند در واقع انجام این کار ضرورتی ندارد که بخشی از برنامه روزانه شما قرار بگیرد. متقاعد نشده اید که می‌توانید از دوش گرفتن روزانه صرف نظر کنید و تمیز بمانید؟ در اینجا مواردی است که باید در مورد دوش گرفتن بیش از حد و عدم دوش گرفتن کافی بدانید.

چه تعداد دوش گرفتن، زیاد محسوب می‌شود؟
توصیه فوق از سوی متخصصان پوست به این معنا نیست که شما باید برنامه دوش گرفتن خود را خیلی زیاد کاهش دهید. پوست افراد با یکدیگر فرق می‌کند و حتی پوست یک نفر نیز با تغییر فصل‌ها تغییر می‌کند به عنوان مثال ممکن است پوست شما در زمستان خشک باشد در این صورت دوش گرفتن زیاد باعث تشدید خشکی پوست می‌شود. با این حال، دوش گرفتن به صورت روزانه در تابستان شاید روی پوست شما تاثیر منفی نگذارد. از آنجا که هیچ قانون سفت و سختی در مورد مقدار زیاد دوش گرفتن وجود ندارد مهم است که شما بدن خود را بشناسید و تعیین کنید کدام گزینه برای پوست شما بهتر است. به دلیل ترجیح شخصی شاید تمایل نداشته باشید از دوش گرفتن روزانه صرف نظر کنید. بر اساس اظهارات کارشناسان اگر این مورد برای شما صدق می‌کند یک بار در روز دوش بگیرید.

بیش از حد دوش گرفتن باعث می‌شود چربی ضروری پوست از بین برود که این امر باعث خشکی پوست، التهاب و اگزما می‌شود حتی ممکن است باعث خارش یا ترک خوردگی در پوست شود که در نتیجه آن منجر به پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست می‌شود. اگر به بیماری پوستی مانند پسوریازیس مبتلا هستید دوش گرفتن بیش از یک بار در روز حتی احتمال می‌رود منجر به تشدید علائم شود، همچنین دوش گرفتن‌های زیاد نیز باکتری‌های "خوب" را از روی پوست شما شستشو می‌دهد و شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می‌دهد. سلامتی پوست تنها دلیل کاهش تعداد دفعات دوش گرفتن نیست بلکه با هر بار دوش گرفتن آب زیادی استفاده می‌شود که شما میزان مصرف آن را متوجه نمی‌شوید.

اگر به اندازه کافی دوش نگیرید چه اتفاقی می‌افتد؟
همانطور که برخی از افراد خیلی زیاد دوش می‌گیرند تعدادی دیگر خیلی کم حمام می‌کنند، بنابراین اگرچه دوش گرفتن کمتر باعث بهبود سلامت پوست می‌شود، اما شاید رعایت بهداشت فردی ذهن شما را درگیر کند. غدد عرق قسمت زیادی از بدن را می‌پوشاند و در صورت گرم شدن بیش از حد، استرس، ترشح هورمون یا فعالیت بدنی عرق تولید می‌کند. عرق به خودی خود بی بو است تا زمانی که با باکتری‌هایی که به طور معمول روی پوست وجود دارند ترکیب شود، بنابراین به احتمال زیاد دوش نگرفتن در اینجا باعث بوی بدن نمی‌شود به ویژه اگر ورزش نکرده باشید. با این حال، از بین بردن بوی بدن به ویژه در نواحی مانند زیر بغل و کشاله ران بدون حمام کردن اجتناب ناپذیر است. البته از بین بردن بوی بدن تنها دلیل دوش گرفتن یا استحمام به صورت منظم نیست، زیرا بهداشت ضعیف فردی یا تعداد کم دوش گرفتن باعث تجمع سلول‌های مرده پوست، آلودگی و تعریق روی پوست می‌شود. این امر می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود و به احتمال زیاد شرایطی مانند پسوریازیس، درماتیت و اگزما را تشدید کند. علاوه بر این، دوش گرفتن بیش از حد کم نیز می‌تواند عدم تعادل باکتری‌های خوب و بد را روی پوست تحریک کند و باکتری‌های بسیار بد روی پوست شما را در معرض خطر عفونت‌های پوستی قرار می‌دهد. این امر منجر به درماتیت غفلت یا درماتیت نگلکتا می‌شود محلی که تکه‌های پلاک به دلیل پاک سازی ناکافی روی پوست ایجاد می‌شود. استحمام سلول‌های مرده پوست را نیز از بین می‌برد، هنگامی که به اندازه کافی استحمام نکنید این سلول‌ها به پوست می‌چسبند، بنابراین رعایت بهداشت فردی این شرایط را اصلاح می‌کند.

چگونه می‌توان حمام کرد؟
اگر ورزش می‌کنید، مشاغل کثیف کننده‌ای دارید یا تمایل دارید هر روز دوش بگیرید روش‌هایی وجود دارد که به سلامت پوست شما کمک می‌کند، بنابراین بهتر است روتین مراقبت از پوست خود را پیش بگیرید.

در پایان
اگرچه رعایت بهداشت فردی برای سلامتی شما مهم است، اما می‌توانید هر چند وقت یک بار حمام کنید. اگر دوش‌های روزانه بخشی از برنامه شما است باید پایان روز بهترین روتین‌های مراقبت از پوست را برای کاهش آسیب به پوست انجام دهید. اگر با خشکی پوست دست و پنجه نرم می‌کنید و به دنبال راهی برای جلوگیری از التهاب و تحریک پوست هستید کاهش تعداد دفعات دوش گرفتن را امتحان کنید یا حداقل زمان دوش گرفتن‌های خود را به ۵ دقیقه محدود کنید و از آب گرم یا داغ نیز برای حمام کردن استفاده نکنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار