با توجه به وجود مزار شهید سلیمانی پیش بینی می شود نوروز ۹۹ کرمان به یکی از شلوغ ترین شهرهای کشور تبدیل شود

نوروزی متفاوت در کرمان

تهران (پانا) - استان پهناور کرمان با صدها جاذبه تاریخی و طبیعی منحصر‌به‌فرد و دیدنی‌اش در حالی خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده می‌کند که هم‌اکنون مزار شهید حاج‌قاسم سلیمانی به مهم‌ترین جاذبه معنوی شهر کرمان تبدیل شده و از زمان خاکسپاری پیکر مطهرش هر روزه پذیرای جمعیت زیادی از دوستداران خود از ایران و کشورهای مختلف بوده و پیش‌بینی می‌شود در نوروز پیش رو هم پذیرای خِیلی از مسافران و گردشگران باشد.

کد مطلب: ۱۰۲۵۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
نوروزی متفاوت در کرمان

به‌گزارش جام‌جم، هر سال با فرارسیدن ایام تعطیلات نوروز، پهناورترین استان کشور با تمامی بناها و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود همچون ارگ تاریخی بم، باغ شاهزاده، کویر شهداد با کلوت‌های زیبایش، حمام و مجموعه تاریخی گنجعلی‌خان و مجموعه تاریخی وکیل با مساجد، آب‌انبارها، کاروانسراها و بزرگ‌ترین بازار تاریخی سرپوشیده ایران، ارگ راین، محوطه‌های تاریخی کنار صندل جیرفت، باغ فتح‌آباد و خانه تاریخی حاج‌آقا علی رفسنجان، ده‌ها اثر و جاذبه بی‌نظیری است که در کنار سایر جاذبه‌های استان، هرساله پذیرای جمعیت زیاد مسافران و گردشگران است و نوروز سال گذشته نیز پذیرای حدود یک میلیون مسافر و گردشگر بود.

امسال اما حال و هوای متفاوتی در این شهر تاریخی حاکم است؛ حال و هوایی که عطر شهید و شهادت و ملکوت می‌دهد و جذبه‌ای شده برای جذب گردشگران مذهبی و میهن‌دوست؛ حال و هوایی که پیش‌بینی می‌شود تراکم جمعیت در کرمان در تعطیلات نوروز را به بالاترین حد ممکن در سال‌های اخیر برساند؛ این در حال است که این شهر احتمالا از روزهای نخستین سال جاری به مقصد جدیدی برای راهیان نور تبدیل شود.

این روزها نیز در فاصله کمتر از یک ماه مانده به شروع سال جدید و فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروز، مسؤولان سازمان‌های ذی‌ربط در حوزه گردشگری کرمان برنامه‌ریزی و فعالیت در این حوزه را کلید زده‌اند تا میزبان خوبی برای پذیرایی از مسافرانی باشند که امسال برای دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این استان و به‌ویژه به شوق زیارت مزار سردار دل‌ها به کرمان سفر می‌کنند؛ مردمی که از همان روز خاکسپاری پیکر این شهید تاکنون، گلزار شهدای کرمان را به شلوغ‌ترین گلزار شهدای کشور تبدیل کرده‌اند.

کرمان؛ مقصد راهیان نور
استقبال بی‌حد از زیارت مزار شهید قاسم سلیمانی باعث شد، 25 دی‌ماه گذشته در جلسه برنامه‌ریزی ستاد راهیان نور استان کرمان که با حضور سردار یعقوب سلیمانی، فرمانده مرکزی راهیان نور بسیجیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کرمان برگزار شد، استاندار کرمان پیشنهاد بدهد تا مرقد شهید سلیمانی، به‌عنوان مقصد جدید سفر کاروان‌های راهیان نور انتخاب شود. محمدجواد فدایی با بیان این‌که حضور زائران از سراسر کشور برای زیارت مزار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی می‌تواند باعث تحول درونی در جامعه شود، گفت: مرقد شهید سلیمانی می‌تواند به‌عنوان مقصد جدید سفر کاروان‌های راهیان نور از طرف قرارگاه راهیان نور کشور قرار بگیرد؛ درخواستی که در جلسه مذکور مورد استقبال فرمانده مرکزی راهیان نور بسیجیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. سردار یعقوب سلیمانی هم با بیان این‌که براساس بازدیدهایی که انجام داده‌ایم ظرفیت ریلی و اتوبوسی برای برگزاری راهیان نور ۲ در کرمان باید تامین شود، گفت: متاسفانه زیرساخت‌های استان کرمان نسبت به سایر استان‌ها عقب‌مانده‌تر است و این مشکل از ما مسؤولان است که باید برطرف شود.

آماده برای پذیرایی
در این میان این پرسش مطرح است استانی که در شرایط معمول زیرساخت‌هایش پاسخگوی نیاز همه مسافران نوروزی نیست، می‌تواند پذیرای جمعیت راهیان نور هم در این ایام باشد؟ با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در این‌باره گفت‌وگو کردیم و فریدون فعالی با اشاره به تشکیل ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در کرمان گفت: امسال برنامه‌های خوبی در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی کرده‌ایم و تمام امکانات و شرایطی که امکان یک سفر امن و ارائه خدمات مطلوب و مورد نیاز گردشگران را فراهم کند در کمیته‌های 12 گانه‌ای که با مسؤولیت مدیران مرتبط استانی تشکیل می‌شود، پیگیری خواهیم کرد.

فعالی می‌افزاید: ما سعی کرده‌ایم برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری داشته باشیم و در کنار ارائه خدماتی که باید به مسافران نوروزی بدهیم، بحث نظارت بر خدمات‌دهی مناسب به گردشگران نوروزی که در هتل‌ها، مراکز اقامتی و مدارس آموزش و پرورش اسکان می‌یابند را به‌طور جدی پیگیری خواهیم کرد. او با اشاره به این‌که امسال تدابیر ویژه‌ای برای استفاده از ظرفیت سالن‌های ورزشی و تکایا در صورت نیاز پیش‌بینی شده، می‌گوید: در تعطیلات نوروز امسال برنامه‌ها و امکانات ویژه‌ای برای زائران مزار مطهر سردار سلیمانی درنظر گرفته‌ایم تا خدمات مطلوبی به آنها صورت بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به آمار گردشگران سال گذشته در تعطیلات نوروز در کرمان می‌گوید: پارسال 950 هزار گردشگر از اماکن تاریخی و گردشگری استان بازدید کردند که امسال پیش‌بینی می‌شود مسافران بیشتری در ایام نوروز به کرمان سفر کنند و به‌همین خاطر برنامه‌ریزی برای اسکان این مسافران در ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی کرمان انجام شده است. فعالی ابراز امیدواری می‌کند با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مرکز استان و شهرستان‌های مختلف کرمان و بسیج تمامی امکانات مورد نیاز، سهم استان کرمان در جذب گردشگران در نوروز98 نسبت به سایر استان‌ها بیشتر باشد.

کاستی‌ها جبران می‌شود
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار کرمان با بیان این‌که شهرداری کرمان برای ایام تعطیلات نوروز در چند بخش فعالیت می‌کند می‌گوید: یکی از نواقصی که در سال‌های گذشته در شهر کرمان مشهود بود، عدم‌تناسب تابلوهای اطلاع‌رسانی با مسیرهای گردشگری شهر بود که در تلاش هستیم تا پایان سال جاری کیفیت تابلوهای اطلاع‌رسانی را بالا ببریم و با همکاری انجمن‌های راهنمایان گردشگری، گردشگری سیار را در مسیرهای گردشگری شهر کرمان با استفاده از دوچرخه و موتورسیکلت یا به صورت پیاده اجرایی کنیم.

افزایش زیرساخت‌ها
محمد جهانشاهی می‌افزاید: در سال‌های گذشته چهار نقطه در شهر کرمان به‌عنوان مکان‌های اسکان موقت و کمپینگ برای مسافران نوروزی در نظر گرفته شده بود که امسال با توجه به شهادت سردار سلیمانی و دفن ایشان در گلزار شهدای کرمان، این مکان به‌عنوان یکی از مقاصد زیارتی شهر محسوب می‌شود و به‌همین خاطر پردیسان قائم‌شهر کرمان به‌عنوان پنجمین مکان اسکان موقت و کمپینگ مسافران نوروزی انتخاب شده است که با برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای که برای این مکان در نظر گرفته شده نیازهای اولیه مسافرانی که در این مکان اسکان موقت می‌یابند، همانند سرویس‌های بهداشتی و حمام مورد توجه قرار گرفته و افزایش یافته است. همچنین اتوبوس دوطبقه گردشگری هم گردشگران نوروزی را در مسیرهای مشخص شده از بازار تاریخی تا پردیسان قائم جابه‌جا می‌کند.

آماده‌سازی و بهسازی مسیرهایی که به جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان علی‌الخصوص در بافت تاریخی منتهی می‌شوند، در کنار تکمیل شدن مرمت و بازسازی تمام بخش‌های موزه بانو حیاتی شهر کرمان، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، برنامه‌های فرهنگی و هنری، ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی و تولیدات خانگی شهر کرمان در دل بافت تاریخی شهر کرمان، از دیگر اقداماتی است که در دستور کار شهرداری قرار گرفته و معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار کرمان با اشاره به آنها می‌گوید: با فعالیت‌هایی که از ابتدای زمستان امسال صورت گرفته، بازار تاریخی قلعه محمود به‌عنوان یک مسیر جدید گردشگری به سایر محورهای گردشگری تاریخی شهر کرمان متصل می‌شود و در ایام تعطیلات نوروز پذیرای گردشگران خواهد بود.

جشنواره زمستانی گردشگران
برنامه‌های شهرداری کرمان به نوروز ختم نمی‌شود و در همین زمستان هم جشنواره سرگرم‌کننده‌ای برای زمستان گردهای این شهر باستانی دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار کرمان با اشاره به شروع برگزاری این جشنواره زمستانی از 13 اسفند می‌گوید: برگزاری کنگره بزرگ خواجوی کرمانی، چهارمین جشنواره بین‌المللی ستاره‌های صحنه با حضور هنرمندان کشوری و بین‌المللی، اجرای تئاتر ملی کلوچه‌های خدا، مسابقات محلات، نمایشگاه خوشنویسی اساتید بزرگ کشور و جشنواره خیابانی هنرهای تجسمی با حضور هنرمندان ملی و استانی از جمله برنامه‌های این جشنواره است که به برنامه‌های جشنواره نوروزی با عنوان نوبهار متصل می‌شود.

پیش به سوی تعاملات جهانی
محمد جهانشاهی می‌افزاید: شهرداری کرمان در مسیر افزایش تعاملات بین‌المللی با کشورهای مختلف با سفرای ایران در کشور‌های مختلف و سفیرهای کشورهای مختلف در ایران رایزنی کرده تا با انعقاد خواهرخواندگی کرمان با این کشورها زمینه تعاملات فرهنگی و گردشگری فراهم شود که در نخستین گام طی چند روز آینده با کشور مجارستان این تعاملات آغاز خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار