پیش از خواب دوش بگیریم یا نگیریم؟

تهران (پانا) - دوش گرفتن پیش از خواب برای بسیاری از افراد امری لذت بخش است اما بایدها و نبایدها و چگونگی آب گرم و سرد بودن آن جای بحث دارد.

کد مطلب: ۱۲۶۱۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد
پیش از خواب دوش بگیریم یا نگیریم؟

به گزارش نمناک، دوش گرفتن قبل از خواب روشی بسیار عالی برای از بین بردن خستگی ناشی از طول روز است. متخصصان می گویند اگر دوش گرفتن به موقع و درست انجام شود، می تواند هنگام عصر به شما در آرام شدن و آمادگی برای خواب کمک کند اما این بدان معنا نیست که نتیجه معکوس نداشته باشد.

در واقع، برخی از عادت ها هنگام دوش گرفتن می تواند منجر به بی خوابی شما در شب شود. آیا شما شخصی هستید که از دوش گرفتن در شب لذت می برید؟

هرگز قبل از خواب با آب بسیار گرم و داغ و یا با آب بسیار سرد استحمام نکنید. اگر دوست دارید با آب بسیار داغ دوش بگیرید، بهتر است در مورد این عادتتان تجدید نظر کنید. به گفته برخی از متخصصین مغز و اعصاب، دوش آب بسیار گرم یا بسیار سرد قبل از خواب می تواند منجر به بروز مشکلاتی در خوابیدن شما شود و تاثیرات نامطلوبی روی سیستم عصبی شما خواهد داشت که علاوه بر خواب می‌تواند بر وضعیت روحی روانی شما نیز اثر منفی داشته باشد.

اگر قبل از خواب دوش آب بسیار گرم یا سرد بگیرید، این دما می تواند بر روندِ خواب شما تأثیر منفی بگذارد. آنچه شما انجام می دهید این است که درجه حرارت بدن خود را بسیار متفاوت تر از سطح پایه می کنید. اگر قصد دارید خیلی زود به خواب بروید، دوش با دمای معتدل تری بگیرید.

دوش با آب ولرم دو ساعت قبل از خواب بهترین روش برای خوابی راحت

اگرچه دوش با بخار بسیار زیاد و آب داغ عادت خوبی قبل از استراحت نیست، اما در کل دوش آب گرم بسیار ایده آل است. طبق نظر متخصصین گرفتن دوش آب گرم یک تا دو ساعت قبل از خواب می تواند مفید باشد. دوش آب گرم دست ها، پاها و سر شما را گرم می کند که باعث می شود گرما از قسمت های مرکزی بدن مانند سینه یا شکم بیشتر خروج پیدا کند. وقتی که گرما به بدن شما منتقل می شود، درجه حرارت بدن کاهش می یابد که به خنک شدن بدن کمک می کند. از آنجایی که بدن به طور طبیعی و با نزدیک شدن به زمان خواب خنک می شود، این روند می تواند به شما کمک کند تا سریعتر و راحت تر بخوابید.

یکی از متخصص خواب، به خوبی و سادگی بیان کرده است که : ریتم شبانه روزی شما که چرخه خواب و بیداری شما است، از طریق درجه حرارت بدن و نور هدایت می شود. شما می خواهید دمای بدن کاهش پیدا کند تا ملاتونین افزایش یابد. وقتی دوش آب گرم می گیرید، درجه حرارت بدن شما کاهش یافته و در نتیجه تولید ملاتونین افزایش می یابد و این پروسه به شما کمک می کند تا احساس خواب آلودگی کنید.

دوش صبحگاهی یا دوش قبل خواب؟

مدت هاست که متخصصان در این مورد که آیا دوش صبح برای شما بهتر است یا شب بحث می کنند، اما آن ها در نهایت اعلام کرده اند که فرقی نمی کند. وقتی دوش گرفتن را ترجیح می دهید این "یک تصمیم علمی نیست." "بلکه یک تصمیم شخصی است" و نمی توان برای آن زمان تعیین کرد.

در حالی که متخصصان می گویند دوش آب گرم در شب می تواند به خواب راحت تر شما کمک کند، دوش صبح نیز می تواند فوایدی در بیدار شدن شما داشته باشد و هنگامی که صحبت از بهداشت شما می شود، مسئله مهم زمان دوش گرفتن شما نیست، بلکه نحوه آن است که حائز اهمیت است.

فواید دوش گرفتن برای پوست واقعاً از آنچه در حمام و آنچه بلافاصله بعد از آن استفاده می کنید، حاصل می شود. شما ممکن است هنگام صبح و یا حتی هنگام شب دوش بگیرید اما از محصولات نامناسب استفاده کنید و به پوست خود آسیب برسانید.

وقتی که در حمام احساس راحتی می کنید، بیرون آمدن از آن محیط برایتان سخت خواهد بود. با این حال، متخصصان هشدار می دهند که ماندن بیش از حد در زیر دوش آب گرم می تواند برای پوست شما مضر باشد. دوش آب گرم باعث کم آبی بدن می شود زیرا وقتی شما سطح پوستی تان را باز می کنید و این نفوذپذیری را ایجاد می کنید، واقعاً توانایی پوست را در نگه داشتن آب کاهش می دهد. متخصصان پوست به مردم دوش های کوتاه مدت را توصیه می کنند ( کمتر از ده دقیقه و با آب با دمای اتاق)

دوش آب گرم چربی های سالم و روغن های لازم برای سلامت پوست را سلب می کند و باعث کم آبی پوست می شود.

اگزما، پسوریازیس، آکنه، روزاسه و خشکی بیش از حد پوست می توانند با دوش آب گرم و طولانی تشدید شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار