دبیر اجرایی جشنواره تئاتر عروسکی:

53 درصد از شرکت کنندگان جشنواره تئاتر عروسکی را زنان تشکیل می‌دهند

تهران (پانا) -دبیر اجرایی جشنواره تئاتر عروسکی گفته است که 53 درصد از شرکت کنندگان جشنواره تئاتر عروسکی را زنان تشکیل می‌دهند.

کد مطلب: ۱۱۶۶۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
53 درصد از شرکت کنندگان جشنواره تئاتر عروسکی را زنان تشکیل می‌دهند

صبح امروز دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک با اشاره به برگزار شدن این رویداد هنری به صورت مجازی گفت: با توجه به شرایط دشوار امسال و شیوع وییروس کرونا ساده ترین کار، برگزار نکردن جشنواره بود ولی برای همراهی با هنرمندانی که مدت ها فعالیت هایشان تعطیل شده بود و ایجاد نشاط در بین آنها و جامعه و اینکه آنها عموما کارشان وابسته به جشنواره است، بهتر دیدیم جشنواره را برگزار کنیم.
وی خاطر نشان کرد: قرار بود جشنواره مرداد ماه برگزار شود ولی به دلیل درگذشت گلزار محمدی، دبیر این رویداد و نیز تعطیلات کرونایی به اسفند ماه موکول شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت از صیانت از سلامت گروه ها و تماشاگران جشنواره اشاره کرد و افزود: در بخش های صحنه ای امسال تلاش کردیم با حذف مرحله اول انتخاب، نکات بهداشتی و موارد پیشگیرانه از کرونا را بیشتر رعایت کنیم.
حاجیان با اشاره به رایزنی هایی که برای در اختیار گذاشتن سالن های تمرین استاندارد به گروه های نمایشی انجام شده،افزود: سعی کردیم در هیات های انتخاب هم از همراهی هنرمندان شاخص بهره مند شویم.
دبیر جشنواره تئاتر عروسکی در ادامه به برگزاری جشنواره به شکل مجازی اشاره کردو گفت: امسال تمام بخش های جشنواره در بستر فیزیکی رخ نمی دهد . هرچند به ظاهر گرمای کمتری دارد، امیدواریم با تلاش هایی که برای تصویربرداری حرفه ای انجام شده، شکل ارایه آثار گرمای بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت حضور هنرمندان در شرایط کنونی و ایثاری که آنها مانند کادر درمانی می کنند ، گفت: باید از تلاش های کادر درمان در دوران کرونایی،تقدیر کرد و همچنین عنوان کرد که حضور هنرمندان در پروژه های هنری ایثارگرانه است و آنها نیز مانند کادر درمان قهرمان زمان هستند.

حاجیان همچنین با اشاره به پرداخت کمک هزینه به گروه های شرکت کننده قبل از بازیبینی نمایش ها گفت : تاکنون قسط اول پرداخت شده است و با همراهی انجمن هنرهای نمایشی و مرکز هنرهای نمایشی، کمک هزینه دیگری را برای ساخت عروسک در اختیار گروه ها قرار بدهیم.
وی با اشاره به توجه زنده یاد گلزار محمدی به موضوع پژوهش در این دوره از جشنواره ادامه داد: با همراهی فهیمه میرزا حسینی کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی را به شکل مجازی برگزار کردیم که مورد توجه فعالان نمایش عروسکی در استان ها قرار گرفت.
حاجیان در ادامه به عناوین نشستهای تخصصی این رویداد هنری اشاره و یادآوری کرد که این نشستها ضبط شده و از طریق تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
دبیر اجرایی جشنواره نمایش عروسکی در بخش دیگری از سخنان خود از حمایتهای کانون پرورش فکری، تئاتر شهر، بنیاد رودکی، شهرداری تهران و پلتفرم روستاوند قدردانی کرد و گفت: آثار جشنواره در سایت تیوال، نمایش نت، هاشور و تلویزیون تئاتر ایران ارایه می شود.
حاجیان اضافه کرد: چند کتاب تخصصی در حوزه نمایش عروسکی ترجمه شده است که همزمان با جشنواره رونمایی می شوند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت برای دو هنرمند تئاتر عروسکی در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر عروسکی گفت: در این دوره از جشنواره از ایرج محمدی و محمد حسن ابویی، معلم هنر در مهریز یزد که توجه ویژه ای به عروسکهای سنتی ایران داشته است تقدیر می شود.

حاجیان در ادامه با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره امکان حضور کودکان در پاتوق کودکان میسر نبود، گفت: بخشی را برای حضور کودکان در نظر گرفتیم به این صورت که کودکان با همراهی خانواده های خود عروسک بسازند و از نمایش هایی که در خانه تولید کرده اند، فیلم های کوتاهی برای جشنواره بفرستند.

وی یادآور شد: تمرکز جشنواره در فضای مجازی، نوعی محدودیت و در عین حال فرصت است زیرا ضبط حرفه ای نمایش های جشنواره این فرصت را می دهد که مخاطبان در سراسر کشور به این نمایش ها دسترسی داشته باشند.
حاجیان همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه عکس جشنواره در خانه هنرمندان ایران افزود: علاوه بر معرفی عکاسان برگزیده که در این مسابقه شرکت کرده اند، کتاب این نمایشگاه نیز منتشر و توزیع خواهد شد.
وی با ابراز تاسف از اینکه نمایش عروسکی وابسته به جشنواره شده است، ابراز امیدواری کرد با قول مساعد مدیر مرکز هنرهای نمایشی، اثار جشنواره در طول سال اجرای عمومی داشته باشند.
حاجیان با تاکید بر تاثیر مهم تبلیغات و اطلاع رسانی در معرفی جشنواره افزود: در حد توان خود رایزنی هایی انجام داده ایم و امیدوارم به نتیجه برسد.
دبیر جشنواره تئاتر عروسکی با ارایه توضیحاتی درباره پرداخت کمک هزینه به گروه های شرکت کننده در جشنواره خاطرنشان کرد: تمام تلاش مان بر این است تا پیش از پایان جشنواره، همه تعهدات مالی خود را به انجام برسانیم. ضمن اینکه این کمک هزینه متعلق به جشنواره است و به اجرای عمومی نمایش ها مربوط نمی شود.
حاجیان درباره امکان پخش اثار جشنواره در تلویزیون گفت: بسیاری از اثار این قابلیت را دارند ولی این خیلی به همراهی صدا و سیما وابسته است و ما آمادگی این کار را داریم.
حاجیان در بخش دیگری از صحبت خود خبر داد که همه درآمد حاصل از فروش بلیتها به گروه های نمایشی تعلق خواهد گرفت.
وی درباره امنیت آثار جشنواره و مالکیت معنوی اثار توضیح داد: در تفاهم نامه هایی که میان انجمن هنرهای نمایشی و پلتفرم ها بسته شده، تمام حقوق معنوی و مالکیت ان لحاظ شده است.
حاجیان از اجرای ۵۷ اثر نمایشی در این دوره از جشنواره خبر داد که ۲۹ اثر متعلق به تهران و بقیه متعلق به استان هاست.
به گفته او در این دوره از جشنواره شاهد حضور ۱۶ استان در جشنواره هستیم. شهر کرج با ۳ اثر نمایشی بیشترین تعداد حضور را دارد.
حاجیان همچنین آماری از میزان تحصیلات شرکت کنندگان در جشنواره ارایه کرد و از حضور چشمگیر بانوان هنرمند که ۵۳ درصد شرکت کنندگان را تشکیل می دهند، ابراز خشنودی کرد.
وی درباره میزان بودجه این رویداد هنری نیز گفت: بودجه جشنواره نزدیک به ۲ میلیارد تومان است.
حاجیان درباره امکان اجرای فیزیکی نمایشهای جشنواره توضیح داد: این امکان وجود داشت ولی از پیش با تصمیم ستاد برگزاری جشنواره مقرر شد تمام بخش های جشنواره در بستر مجازی ارایه شوند. ضمن اینکه بعد از مدتی سالن های تئاتر بعد از چند ماه تعطیلی، دوباره جان گرفته اند و برگزاری فیزیکی جشنواره بار دیگر فعالیتهای آنان را دچار وقفه می کرد.

یادآور می شود در بخشی از این نشست محسن حسن زاده، مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی و مدیر روابط عمومی جشنواره هم توضیحاتی درباره امکان استفاده از آثار این جشنواره در پلتفرم های یاد شده ارایه کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که کودکان و بویژه کودکان بیمار یا کودکان کار و آسیب دیده با همراهی نهادهایی مانند آموزش و پرورش ، بهزیستی و ... بتوانند از نمایش های جشنواره دیدن کنند.
به گفته حسن زاده، بخشی از نمایش های جشنواره به صورت رایگان در دسترس است و بقیه با کمترین قیمت بلیت که ۸ هزار تومان است.
او از چهره های شناخته شده درخواست کرد تا در معرفی نمایش های جشنواره یاری برسانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار