در گفت‌وگوی پانا با عضو کمیسیون بهداشت مجلس بررسی شد؛

موافقان و مخالفان توزیع متادون در داروخانه‌ها چه می‌گویند

تهران (پانا) - توزیع متادون در داروخانه طبق دستورالعمل سازمان غذا و دارو به یکی از موضوعات چالشی در حوزه درمان اعتیاد تبدیل شده است که به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی این موضوع در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار دارد.

کد مطلب: ۱۱۵۵۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
موافقان و مخالفان توزیع متادون در داروخانه‌ها چه می‌گویند

چندی پیش محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو از توزیع متادون در داروخانه‌ها خبر داد. به گفته وی از نظر قانونی هر دارویی که در کشور تایید شده و در فهرست دارویی کشور باشد باید در داروخانه عرضه شود و به اعتقاد این پزشک، متادون هم یک داروست که باید در داروخانه عرضه شود. همچنین رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دستورالعمل توزیع متادون در داروخانه‌های متتخب تدوین شده و قرار است این دارو در داروخانه‌های منتخب نیز توزیع شود، گفت: زمینه توزیع متادون در داروخانه‌ها فراهم شده و اگر پزشکان و کادر درمان این دارو را برای افراد و بیماران مبتلا به اعتیاد تجویز کنند، زمینه توزیع آن در داروخانه‌ها فراهم است.

اما پزشکان و کارشناسان حوزه اعتیاد و درمان آن، نظر دیگری درباره توزیع متادون در داروخانه‌ها دارند. سعید صفاتیان، کارشناس حوزه اعتیاد معتقد است: از آنجایی که متادون عوارض بسیاری مانند تشنج دارد، توصیه می‌شود بیمار هنگام مصرف علی الخصوص برای دفعه اول، با حضور پزشک این کار را انجام دهد تا در صورت بروز هرگونه مشکل جسمی، پزشک به داد بیمار برسد؛ بنابراین با توزیع متادون در داروخانه ها، این امر محقق نمی‌شود.

در روزهای اخیر نیز جمعی از پزشکان شاغل در مراکز درمان اعتیاد در اعتراض به توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها مقابل سازمان نظام پزشکی تجمع کردند. همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اعتراض پزشکان شاغل در مراکز درمانی اعتیاد در پی دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر پخش متادون در داروخانه‌ها اظهار کرد: «توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها در کمیسیون بهداشت مجلس بررسی شده است اما موافقت یا مخالفت با این مساله هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است زیرا نظرها مختلف است.»

این نماینده مجلس با اشاره به تشکیل کمیته‌ای درباره بررسی توزیع متادون در داروخانه‌ها گفت: «در این باره کمیته غذا و دارو با ریاست آقای روح‌الامینی، بنده و دکتر فتحی از اعضای کمیسیون بهداشت تشکیل شده است و مذاکرات زیادی نیز با انجمن داروسازان ایران و انجمن داروسازان تهران انجام شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «طبق قانون وزارت بهداشت توزیع دارو در کشور حتما باید از طریق داروخانه‌ها انجام شود اما با توجه به اینکه اکثریت داروخانه‌های کشور به دلیل حساسیت‌های موجود تمایلی به توزیع داروی متادون ندارند، بنابراین تمایلی به توزیع این دارو در داروخانه‌ها وجود ندارد اما معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت اصرار دارد این دارو از طریق داروخانه‌ها توزیع شود.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: «انجمن داروسازان ایران نیز مدعی هستند و اسناد و مدارک هم ارائه کرده‌اند که برخی مراکز به نحوی در زمینه توزیع متادون دچار تخلفات می‌شوند و این تخلفات مشکل ساز شده است اما ادعاهای افرادی که مراکز ترک اعتیاد دارند، صحبت دیگری است. در نهایت قانون تاکید می‌کند که متادون حتما باید از طریق داروخانه‌ها توزیع شود.»

وی ادامه داد: «چنانچه دارو در سامانه تیتک درج شود، از طریق این سامانه قابل رهگیری است که چه کسی خریده و به دست چه کسی رسیده است. از طرفی مستنداتی وجود دارد که در مراکز ترک اعتیاد اسامی افرادی به عنوان مصرف کننده رد می‌شود که این افراد زنده نیستند یا افرادی برای دریافت متادون معرفی شده‌اند که مصرف کننده نبوده‌اند.»

نجف آبادی تصریح کرد: «موضوع توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها در دستور کار کمیسیون بهداشت قرار دارد و هیچ صحبتی درباره تایید یا رد این موضوع نشده است و کسی که در نهایت تصمیم‌گیری می‌کند کمیسیون است نه شخص و امیدواریم آنچه به صلاح جامعه است تصمیم گرفته و اعمال شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار