بررسی التهابات کنگره و آموزه‌های آن در گفت‌وگوی پانا با محمدنیشابوری؛

دفاع از «دموکراسی» در اوج تنش‌های خیابانی

تهران (پانا) - رئیس کمیته بین‌الملل خانه احزاب ایران با اشاره به شورش هواداران ترامپ در ساعات گذشته و حمله به کنگره آمریکا، نوع رفتار و مواجه روسای جمهور این کشور با معترضان را تحلیل کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۳۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
دفاع از «دموکراسی» در اوج تنش‌های خیابانی

محمد نیشابوری در گفت‌وگو با پانا در تحلیلی درباره رفتار هواداران ترامپ در شورش و حمله به کنگره آمریکا ، جایی که نمایندگان در حال بررسی نتایج انتخابات آمریکا بودند، واکنش رئیس‌جمهور منتخب جو بایدن، سناتورها، پلیس و حتی شخص دونالد ترامپ و نیز کشورهای مختلف دنیا به این اتفاق در آمریکا، گفت: «اگر یک بررسی در انتخابات دنیا داشته باشیم، می‌توان گفت آمریکا از جمله کشورهایی است که در نظام انتخابات ریاست جمهوری اش با سایر کشورها دارای تفاوت‌های فراوانی است. وقتی به موضوع دموکراسی در دنیا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم اروپا پیشروتر از کشوری مانند آمریکا است. در روم باستان انتخاب اعضای مجلس سنا از سوی طبقات خاصی از مردم صورت می‌گرفت. هرچند که آن انتخابات به معنای دموکراتیک امروزی انجام نمی‌شد اما طبقاتی از جامعه روم باستان تاثیر مستقیم در تصمیمات کلان کشورشان داشتند. این در حالی است که در دو سده اخیر این آمریکا است که خود را حافظ و مدافع اصلی دموکراسی معرفی می‌کند.در چند هفته اخیر که اصل ادعای دموکراتیک بودن نظام انتخاباتی آمریکا زیر سوال رفته بود همواره دغدغه فعالان سیاسی در آن کشور حفاظت و حمایت از دموکراسی و حیات آن بود.این مهم بدان اندازه اهمیت داشت که حتی مالکان رسانه های خبری و فضای مجازی دسترسی های ترامپ را هم محدود کردند. »

وی ادامه داد: «در سال ۱۸۶۰ برای اولین بار انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا برگزار و آبراهام لینکلن که یک جمهوری‌خواه بود به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب می‌شود. از سال ۱۸۶۰ تاکنون بیش از ۴۰ انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار شده، در تمام آن‌ها، رئیس‌جمهور از یکی از دو حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات انتخاب شده است. اما وقتی به گذشته این انتخابات نگاه می‌کنیم، رفتاری که آقای ترامپ در دو ماه اخیر از خود نشان داده، در تاریخ آمریکا، بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است. برای اولین بار است که دموکراسی آمریکایی در مقابل یک شورش انتخاباتی قرار می‌گیرد و کسی که به عنوان رئیس‌جمهور مستقر، سکان هدایت دولت را به دست دارد، علیه سازوکار انتخابات شورش می‌کند.»

این فعال سیاسی افزود: «این شورش را شاید بتوان در ابتدا یک شورش مدنی قلمداد کرد اما با ادامه آن، به یک شورش قانون‌شکنانه تبدیل می‌شود که ما طی 48 ساعت گذشته و به محض شروع نشست مجلس نمایندگان در ساختمان کنگره برای بررسی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مشاهده کردیم. رفتار آقای ترامپ در طول دو ماه گذشته برای همه کارشناسان عرصه سیاست داخلی وفعالان سیاسی آمریکا و حتی هم‌حزبی‌های آقای ترامپ و روسای‌جمهور قبلی آمریکا نیز که هم‌حزبی وی بودند، قابل پیش‌بینی بود. اما نکته اساسی که وجود داشت این بود که در عین حالی که به ترامپ حق می‌دادند به نتایج انتخابات اعتراض کند ولی از طرف دیگر نیز، رفتار ترامپ را نقد می‌کردند که سازوکار انتخابات را نمی‌پذیرد. برای آن‌ها دموکراسی بسیار مهم‌تر از ترامپ است. در ساختار سیاسی آمریکا این امکان فراهم است که با شخص آقای ترامپ هم برخورد خشن صورت بگیرد. سازوکارهایی برای چنین مواقعی دیده شده است. در چند روزگذشته در مصاحبه‌ای از باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق پرسیدند اگر کنگره نتایج انتخابات را تأیید کرد ولی ترامپ کاخ سفید را ترک نکرد، آن زمان تکلیف چیست و چه کار باید کرد؟ آقای اوباما پاسخ داد که نیروهای ویژه دریایی آمریکا می‌توانند واردکاخ سفید شوند و ترامپ را از آنجا اخراج کنند.»

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار تاکید کرد: «منظور این است که برخورد خشن با رئیس‌جمهور آمریکا و معترضان در ساختار قانونی ایالات متحده آمریکا وجود دارد اما با تمام این احوال، تا لحظه آخر از این سازوکار استفاده نکردند و این یک درس برای برای دیگر کشورها است. من به رفتار دولت آمریکا در عرصه روابط بین الملل نسبت به سایر دولت‌ها و ملت‌ها،بخصوص در قبال کشور خودمان انتقاد شدید دارم لیکن هم اکنون اشاره من به اصل حفاظت و اهمیت دموکراسی وسازوکارهای آن در آمریکاست که خیلی مهم‌تر از اشخاص و افراد به شمار می‌رود.»

نیشابوری با بیان اینکه نمونه بارز این دموکراسی را ما در ساعات گذشته مشاهده کردیم، یادآور شد: «نمونه چنین دموکراسی، رفتار معاون ترامپ بود. در حالیکه تا قبل از اینکه معاون ترامپ در کنگره حاضر شود و نظرش را در مورد انتخابات بگوید، ترامپ در توئیت‌های متعدد، معاون خود را به عنوان یک قهرمان معرفی می‌کرد و می‌گفت وی می‌تواند به تقلب در انتخابات اعتراض کند و انتخابات را به رسمیت نشناسد، ولی مایک پنس این کار را نکرد، محکم و پابرجا ایستاد و اعلام کرد در جایگاهی نیست که بتواند انتخابات را زیر سوال ببرد یا باطل اعلام کند. با اینکه پنس معاون آقای ترامپ بود اما باز هم اصالت دموکراسی برای او مهم‌تر از منافع حزبی و انتخاباتی است.»

عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران گفت: «در ساعات گذشته فردی مانند بوش که خودش جنگ‌افروز منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود و از قانون‌شکنانه‌ترین افرادی است که در حوزه بین‌الملل از او یاد می‌‌کنند، وی نیز به اصالت و اهمیت نهاد دموکراسی در آمریکا توجه ویژه کرد و گفت اگر ما این کار را بکنیم از این پس انتخابات آمریکا برای هیچ کاندیدایی قابل پذیرش نخواهد بود، او در سخنانش تاکید کرد در مراسم تحلیف و سوگند آقای بایدن نیز شرکت خواهد کرد.»

وی به رفتار پلیس آمریکا در برابر معترضان به نتیجه انتخابات اشاره کرد و گفت: «از سوی دیگر باید به رفتار پلیس آمریکا هم بسیار دقت کرد. حتی در ساعت اولیه اجازه حضور نیروهای ویژه در کنگره داده نشد و فقط پلیس ورود پیدا کرد.این در حالی بود که معترضان وارد صحن کنگره شده و آن را اشغال کردند و تا دفاتر نمایندگان هم رفتند. فکر کنید چنین اتفاقی اگر در یک کشور دیگری در حوزه خلیج فارس می‌افتاد؛ چه می‌شد؟اما در آمریکا چنین غائله و اتفاق مهمی با ۴ کشته خاتمه پیدا کرد. نکته جالب‌تر این است که فقط شش ساعت در فرآیند بررسی آرای الکترال وقفه ایجاد شد.اعضای کنگره صحن را ترک کردند و بعد از ۶ ساعت وقفه مجددا وظایفشان را برعهده گرفتند و رسما اعلام کردند که بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شده است. جالب است اشخاصی که تصمیم‌گیرنده بودند دموکراسی را زمین نگذاشتند با اینکه امنیت نداشتند، ایستادند و از نهاد دموکراسی دفاع کردند.هم دموکرات‌ها هم جمهوری‌خواهان انتخابات را تأیید نهایی کردند. این‌ها درس آموزه‌ است. در عین حال که به رفتارهای دولت آمریکا و یکجانبه‌گرایی دولت آمریکا انتقاد داریم اما در موضوع دموکراسی و رفتار آنها در قبال آن و در برخورد با معترضان نکات آموزنده ای وجود دارد.»

رئیس کمیته بین‌الملل خانه احزاب ایران گفت: «بیش از یک ماه است که در کشور آمریکا موضوع تقلب در انتخابات مطرح است، حتی خود ترامپ در میان معترضان و هوادارانش حاضر شد وسخنرانی کرد. اما کشته، زخمی و زندانی به آن معنا که در برخی از کشورهای دیگر مشاهده می‌کنیم، در این اعتراضات وجود نداشت.جالب است در روزهای ابتدایی اعتراضات وقتی معترضین به خیابان ها آمدند سلاح‌ گرم اتومات در دست داشتند، سلاح‌هایی که اگر در کشورهای ما دست معترضان بود، شاید صدها کشته و هزاران زخمی را باید از خیابان‌ها جمع می‌کردیم اما در آمریکا به کمترین میزان اغتشاش و زد و خورد و دستگیری و زندانی منجر شد.»

محمد نیشابوری به رفتار رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در قبال این اعتراضات نیز اشاره کرد و افزود: «نکته درس‌آموز دیگر، رفتار آقای بایدن به عنوان پیروز انتخابات در مقابل رفتار آقای ترامپ و هواداران او بود. در انتخابات سه دوره قبلی ریاست جمهوری در ایران یکی از کاندیداها، معترض به نتیجه انتخابات بود. اتفاقا بخشی از آتشی که در آن انتخابات برافروخته شد، رفتار کاندیدای پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری آن زمان بود. با سخنان و رفتارهای خود، طرفدارانش را تحریک می‌کرد و از طرف دیگر بر خشم معترضین می‌افزود.»

این فعال سیاسی ادامه داد: «ترامپ که به هیچ یک از معیارها و قوانین بین‌المللی پایبند نبود و دائماً علیه سازوکار نظم جهانی شوریده است زمانی که اصل دموکراسی در آمریکا مورد خدشه قرار می‌گیرد و فشار افکار عمومی وارد می‌شود، می‌پذیرد که در بین طرفدارانش حاضر شود و توصیه کند که به خانه هایشان بازگردند و به اموال عمومی آسیبی نرسانند.او بعد از تایید نتایج انتخابات در کنگره، اعلام کرد که روند انتقال قدرت به آرامی انجام خواهد شد.»

وی درباره احتمال تکرار آنچه که در کنگره آمریکا رخ داد، در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ گفت: «بعید است با زد و خوردهای این‌چنینی یا بحران‌های داخلی از جنس اغتشاش طی روزهای آینده مواجه باشیم.فکر نمی‌کنم ترامپ هم بیشتر از این بخواهد این آش شور را هم بزند و اعتراضات خیابانی را سامان دهد.»

حال که در حوزه سیاست داخلی ترامپ به نتیجه‌ای نرسید، این احتمال وجود دارد که وی در کشورهای منطقه خلیج فارس با توجه به تحرکات نظامی اخیر در این منطقه به اقداماتی دست بزند تا کماکان بر مسند قدرت باقی بماند. عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار در این باره نیز گفت: «خیلی بعید است که در حوزه سیاست خارجی هم در طی روزهای آینده اقدام عجیبی را از شاهد باشیم. تصمیم‌گیرندگان نظامی آمریکا آنقدر عقل و درایت دارند که وارد چنین بازی بین‌المللی نشوند. بازی‌ای که هزینه بسیار بزرگی را بر منطقه و به خصوص به خود آمریکا تحمیل خواهد کرد. دور از ذهن است که مسئولان ارشد نظامی آمریکا به خواست ترامپ حتی اگر چنین اراده‌ای داشته باشد، تن بدهند.»

وی اما این را هم تاکید کرد: «باید به کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران، عراق، سوریه، لبنان و عربستان و کویت و دیگران هشدار داد که هوشیار باشند. حتی در افغانستان احتمال دارد اتفاقاتی بیفتد. باید سیاستمداران منطقه هوشیارانه عمل کند. مسئولانی که در این زمان قدرت تصمیم‌گیری دارند باید با دقت فراوان عمل کنند. به این امر توجه کنند که شاید یک عامل سوم غیر از خودشان و ترامپ، زمینه‌ساز یک بحران نظامی در منطقه شود. اما حتی اگر پیش فرض ما این باشد که آقای ترامپ چنین اراده‌ای دارد و می‌خواهد از چنین قدرتی استفاده کند و تعدادی از ژنرال‌های جنگ‌طلب هم از وی حمایت کنند، اگر چنین اتفاقی بیافتد بحران بسیار کوتاه‌مدت خواهد بود، یک بحران نظامی بسیار کوتاه. چون دیگر قدرت از دست آقای ترامپ در ۱۰ روز آینده خارج می‌شود، حتی به زودی اولین گزارش محرمانه آمریکا در اختیار آقای بایدن قرار خواهد گرفت و با توجه به رای کنگره و تایید نتایج انتخابات، عملاً بایدن وارد تصمیم‌گیری‌های کلان سیاست داخلی و خارجی آمریکا خواهد شد. در روزهای گذشته حتی قضاتی که خود ترامپ آنها را گمارده بود، راضی نشدند که از وی حمایت کنند و انتخابات را زیر سوال ببرند. آنها هم رسما اعلام کردند که چنین کاری نخواهند کرد. ترامپ هر روز در حال تنهاترشدن است، کشورهای دنیا حتی آنها که باشخص ترامپ ارتباط بسیار حسنه داشتند، اکنون رفتارهای خود را با سازوکار جدیدتنظیم می‌کنند. بنابراین ترامپ تنها، بعید است بتواند شعله‌های آتش جنگی را در منطقه خاورمیانه و سایر مناطق دنیا برافروزد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار