گزارش پانا از حوادث کنگره آمریکا؛ از شورش ترامپیسم‌ها تا رای کنگره به نتایج انتخابات؛

کودتای ترامپ ناکام ماند؛ بایدن رسما رئیس‌جمهوری آمریکا شد

مرگ ۴ نفر در کودتا و حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره/ اعتراض‌ها به آراء رد شد و بایدن رسما رئیس‌جمهوری آمریکا شد/ تمدید وضعیت اضطراری در واشنگتن تا روز بعد از مراسم تحلیف بایدن/ ترامپ: کاخ سفید را ترک می‌کنم

تهران (پانا) - حامیان ترامپ دقایقی پیش با هجوم به نشست مشترک نمایندگان کنگره آمریکا وارد ساختمان کنگره شدند. نشست روز چهارشنبه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست‌جمهوری در پی این حمله متوقف شد. بسیاری از سناتورهای آمریکایی این اقدام را یک کودتا توصیف کردند. با این اتفاقات و تایید مرگ ۴ نفر تاکنون روند خشونت تا حدی متوقف شده و بررسی نتایج ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۱۵۳۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد
کودتای ترامپ ناکام ماند؛ بایدن رسما رئیس‌جمهوری آمریکا شد

نشست مجالس آمریکا برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعاتی پیش در ساختمان کنگره آغاز شد؛ همزمان با شروع نشست در حالی که دونالد ترامپ نیز در مقابل کاخ سفید در جمع هوادارانش سخنرانی می‌کرد از آنها خواست تا به سمت ساختمان کنگره حرکت کنند. با تجمع هواداران ترامپ در ساختمان کنگره آنها توانستند به میدان اصلی کنگره وارد شده و پس از ساعاتی نیز از یکی از درهای فرعی ساختمان وارد صحن مجلس شدند، که در اثر این یورش، نمایندگان مجبور به ترک صحن شده و نشست مجلس نمایندگان و سنای آمریکا متوقف شد.

مایک پنس، معاون ترامپ که قبل از شروع نشست دفتر وی بیانیه‌ای مبنی بر اینکه وی نمی‌تواند برخلاف قانون اساسی آمریکا عمل کرده و یک تنه در برابر رای مجالس بایستند، خشم هواداران ترامپ را برانگیخت و در اثر این یورش برای حفظ جانش به مکانی امن منتقل شده است.

اخبار لحظه به لحظه را در زیر بخوانید:

حمله توئیتری ترامپ به ‎معاونش

با انتقال پنس به مکان امن، دونالد ترامپ نیز در توئیتی به معاون اول خود حمله کرد و نوشت پنس شهامت لازم برای انجام دادن کارهایی که جهت محافظت از کشور و قانون اساسی بود را نداشت. او می‌توانست به ایالت‌ها فرصت دهد مجموعه‌ای از واقعیت‌های اصلاح‌شده را تأیید کنند نه واقعیت‌های متقلبانه یا غیردقیق. ایالات متحده امریکا خواستار حقیقت است.

شلیک به یک زن در ساختمان کنگره

در ابتدای تجمع و هنگامی که هواداران ترامپ قصد ورود به ساختمان کنگره را داشتند، بین پلیس و نیروهای ضد شورش و شورشیان که قصد ورود داشتند، درگیری ایجاد شده و صدای شلیک شنیده شده که گفته می‌شود یک زن مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

پنتاگون که از درخواست‌ها برای اعزام گارد ملی به منظور به کمک به پلیس برای پایان دادن به شورش هواداران ترامپ در ابتدا خودداری کرده بود، هم‌اکنون به دستور ترامپ، در حال حرکت به سمت کنگره آمریکا هستند.

بحران شدت گرفت/ اعلام منع آمد و شد

شهردار واشنگتن همزمان با گسترده شدن اعتراضات اعلام کرد مقررات منع آمد و شد از ساعت ۶ بعدازظهر امروز تا ۶ صبح پنج‌شنبه در پایتخت آمریکا اجرا می‌شود.

بیانیه مشترک پلوسی و شومر: ترامپ خواستار پایان اشغال کنگره شود

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنا در بیانیه‌ای مشترک خواستار موضع‌گیری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در دفاع از پایان اشغال ساختمان کنگره شدند.

ترامپ هوادارانش را به آرامش فراخواند

با ادامه تنش‌ها در ساختمان کنگره و اطراف آن و اعزام گارد ملی، ترامپ خطاب به طرفدارانش در توئیتی نوشت: لطفا پلیس پایتخت را حمایت کنید، آنها طرف کشورمان هستند. لطفا آرام باشید.

ایوانکا شورشیان را «میهن‌پرستان آمریکایی» خواند

ایوانکا ترامپ در توییتی حمله‌کنندگان به ساختمان کنگره را «میهن‌پرستان آمریکایی» خواند اما بعد از لحظاتی این توییت را حذف کرد.

بایدن خطاب به ترامپ: عقب بکشید، بگذارید دموکراسی پیش برود/ این کار شورش علیه کشور است، دنیا ما را می‌بیند/ از ترامپ میخواهم همین الان از تلویزیون ملی به سوگندش عمل کند

جو بایدن همزمان با اوج گرفتن بحران دموکراسی در آمریکا در سخنانی گفت: من از ترامپ می‌خواهم همین الان در تلویزیون حاضر شده و خواستار اتمام این شورش شود. اتفاقات امشب بازتاب دهنده واقعیت در آمریکا نیست‌. این هرج و مرج توسط افراد معدودی افراطی رخ داده است. عقب بکشید و بگذارید دموکراسی پیش برود! از ترامپ میخواهم همین الان از تلویزیون ملی به سوگندش عمل کند و به این رفتار پایان دهد. شکستن شیشه‌ها و حمله به نمایندگان اعتراض نیست، بلکه شورش علیه کشور است. دنیا ما را می‌بینید و از این وضعیت غمگینم. این لحظه تاریکی برای ماست.

وی گفت که تایید آرای الکترال قرار بود مراسم مقدسی باشد و صحه بگذارد بر دموکراسی آمریکا اما رویداد امروز بیانگر یک واقعیت دردناک است که دموکراسی در آمریکا شکننده است.

ترامپ از معترضان خواست ساختمان کنگره را تخلیه و به خانه برگردند

دونالد ترامپ با انتشار ویدیویی ضمن تاکید مجدد بر اینکه انتخابات دزدیده شده است، از معترضان خواست ساختمان کنگره را که به اشغال خود درآورده‌اند، تخلیه و به خانه برگردند.

متن پیام ترامپ به شرح زیر است:

«می‌دانم که شما دردمندید و آسیب دیده‌اید اما باید به خانه برگردیم، ما انتخاباتی داشتیم که از ما به سرقت رفت. ما باید به خانه بازگردیم و باید صلح داشته باشیم. ما باید نظم و قانون داشته باشیم و مجبوریم از ماموران اجرای قانون محافظت کنیم. ما نمی‌خواهیم هیچ کسی آسیب ببیند. یک دوره بسیار سختی قرار داریم که هرگز مشابه آن وجود نداشته است، چنین اتفاقی بیفتد. برای من، برای شما و برای کشورم، این یک انتخابات شکننده بود اما نمی‌توانیم بازیچه دست این افراد قرار گیریم. بنابراین باید صلح داشته باشیم. به خانه بروید، ما شما را دوست داریم. شما دیده‌اید چه اتفاقی افتاده است و دیدید که دیگران چقدر بد و شرورانه رفتار کردند. می‌دانم چه احساسی دارید. پس به خانه بروید و با آرامش به خانه بازگردید»

نیروهای اف.بی.ای وارد ساختمان کنگره شدند

نیروهای پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.ای) وارد کنگره ساختمان کنگره شدند تا آشوب در پایتخت آمریکا پایان یابد.

تخلیه ساختمان حزب دموکرات از ترس حمله هواداران ترامپ

نیویورک تایمز اعلام کرد ساختمان حزب دموکرات از ترس حمله هواداران ترامپ تخلیه شد.

درخواست نمایندگان برای برکناری ترامپ از قدرت

ایلهان عمر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا هم با بالاگرفتن آشوب در آمریکا اعلام کرد در حال فراهم آوردن مقدمات استیضاح ترامپ است. به گفته او، ترامپ باید از سمت خود برکنار شود.

تد لیو، نماینده کنگره آمریکا هم از پنس خواست تا با اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی، ترامپ را از قدرت برکنار کند.

پنس خواستار توقف خشونت‌ها در کنگره شد

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: حمله به ساختمان کاپیتال (کنگره) تحمل نخواهد شد و کسانی که عامل آن بودند با تمام ظرفیت‌های قانونی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

بازداشت 13 نفر

پلیس واشنگتن اعلام کرد تاکنون ۱۳ نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور را بازداشت کرده است.

خشونت‌ها در کنگره چهار کشته بر جای گذاشت

رسانه‌های امریکایی خبر داد زنی که با ضربه گلوله دچار آسیب دیدگی شدید از ناحیه سینه شده بود، درگذشت. سه نفر دیگر نیز بر اثر شدت جراحات وارده در شرایط اورژانسی پزشکی جان خود را از دست دادند.

امنیت در کنگره برقرار شد

مسئولان امنیتی کنگره آمریکا اعلام کردند که بعد از ۴ ساعت، امنیت به این نهاد بازگشته است.

جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا امشب از سر گرفته می شود

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا(کنگره)، امشب از سر گرفته می‌شود.

واکنش جهان به شورش و آشوب هوادران ترامپ در کنگره آمریکا

آلمان : هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پس از شورش خیابانی طرفداران ترامپ و تسخیر کنگره آمریکا که در حال شمارش آرای پیروزی جو بایدن بودند، در صحفه توئیتری خود نوشت: دشمنان دموکراسی با این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی سی خوشحال خواهند شد. کلمات دیوانه‌وار به اقدامات خشونت آمیز تبدیل می‌شوند. بیزاری از نهادهای دموکراتیک ویرانگر است. ترامپ و طرفدارانش باید سرانجام تصمیم رای دهندگان آمریکایی را بپذیرند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.

فرانسه : ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در توئیتی نوشت: خشونت علیه نهادهای آمریکایی حمله جدی به دموکراسی است. من آنها را محکوم می‌کنم باید به اراده و رای مردم آمریکا احترام گذاشته شود.

کانادا : وزیر خارجه کانادا هم نوشت: کانادا عمیقا از آنچه در واشنگتن روی می‌دهد شگفت زده شده است. انتقال صلح آمیز قدرت بنیادی‌ترین اصل دموکراسی است.

انگلیس : بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در توئیتی صحنه‌های مخابره شده از کنگره آمریکا را شرم‌آور خواند و محکوم کرد. او نوشت: ایالات متحده آمریکا جلودار دموکراسی در تمام جهان است و مهم است که اکنون در صلح و نظم فرآیند انتقال قدرت را پی بگیرد.

اتحادیه اروپا: جوسپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه‌ای تحولات کنگره را حمله بی‌سابقه به دموکراسی آمریکا، نهادهای آن و حاکمیت قانون خواند و تصریح کرد: نتایج انتخابات سوم نوامبر باید کاملاً محترم شمرده شود.

اسپانیا : پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا یورش هواداران ترامپ به کنگره را اقدامی کاملا غیرقابل قبول و حمله علیه دمکراسی خواند و از رئیس جمهوری آمریکا خواست تا به این نا آرامی‌ها پایان دهد.

اسکاتلند : نیکلا استرجن، سر وزیر اسکاتلند تحولات کنگره را هولناک خواند و در توئیتی نوشت: شرم بر آن‌هایی که این حمله علیه دمکراسی را سازمان‌دهی کردند.

روسیه : ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رویدادهای دیشب در واشنگتن، اعلام کرد که نظام آمریکا، الگوی دمکراسی نیست. او در مطلبی در فیسبوک نوشت: آمریکا دیگر هیچگاه نمی‌تواند به جهان بگوید که الگوی دمکراسی است.

ایران : حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اتفاقات با بیان اینکه دموکراسی غربی سست و بی‌بنیان است گفت: در آمریکا شاهد هستیم که دموکراسی غربی چقدر فشل شده است، یک آدم پوپولیسم چه بلایی بر سر این کشور آورد و روابط آمریکا را با کل دنیا دچار مشکل کرد و چه ضربه‌هایی به فلسطین، سوریه و یمن زد. بنابر این یک آدم ناسالم می‌تواند ضربه‌های زیادی به کشور بزند و مشکلات زیادی را برای کشور بوجود بیاورد، امیدواریم دو هفته دیگر که دولت جدید در آمریکا می‌آید از این حوادث و اتفاقات درس عبرت بگیرد و کشور آمریکا را به جایگاهی که دارد برساند و با عقل و قانون و تعهد به نفع خود و جهان کار کند. امیدواریم شر آدم‌های کم سواد در اداره کشور آمریکا کم شود و امیدواریم یک شرایط ایده آل در منطقه و جهان شکل بگیرد.

چین : هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری آرزو کرد که مردم ایالات متحده بتوانند در اسرع وقت از صلح، ثبات و امنیت برخوردار شوند. وی با طعنه به آمریکایی‌ها گفت: در اعتراضات ضد دولتی هنگ کنگ که در سال ۲۰۱۹ به مدت چند ماه برگزار شد، فقط یک نفر کشته شد که آن هم به پس از سقوط از توقفگاه خودروها جان خود را از دست داد، اما پلیس واشنگتن اعلام کرد که در شورشهای این شهر در مقابل ساختمان کنگره چهار نفر کشته و ۵۲ نفر دستگیر شده‌اند.

پارلمان اروپا : دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا در توئیتی تحولات آمریکا را عمیقا نگران‌کننده خواند و نوشت: باید به آرای دمکراتیک احترام گذاشته شود. ما اطمینان داریم که آمریکا از حاکمیت قانون حفاظت خواهد کرد.

ناتو ؛ ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم نوشت: صحنه‌هایی تکان‌دهنده در واشنگتن دی‌سی. باید به نتیجه این انتخابات دموکراتیک احترام گذاشته شود.

مایک پنس ، معاون ریاست جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: حمله به ساختمان کاپیتال (کنگره) تحمل نخواهد شد و کسانی که عامل آن بودند با تمام ظرفیت‌های قانونی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

جورج دبلیو بوش ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در واکنش به حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره ضمن اغتشاش و آشوب خواندن آن گفت برای حمایت از انتقال صلح آمیز قدرت که اصلی‌ترین رکن دموکراسی در قانون اساسی آمریکاست، شخصا در مراسم ادای سوگند جو بایدن که قرار است ۲۰ ژانویه در کنگره آمریکا برگزار شود، حضور خواهد یافت.

جان بولتون ، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ در توئیتی نوشت: اگر اکنون امنیت در ساختمان کنگره برقرار است، مجلس نمایندگان و سنا باید امشب بررسی آرای الکترال کالج را از سر بگیرند تا ثابت کنند که قانون اساسی نیز در امان است.

وزیر خارجه سابق آمریکا ؛ هیلاری کلینتون در توئیتر خود نوشت: امروز تروریست‌های داخلی به بنیاد دموکراسی ما حمله کردند؛ انتقال مسالمت آمیز قدرت پس از انتخابات آزاد. ما باید قانون را دوباره برقرار کنیم و آنها را پاسخگو سازیم. دموکراسی شکننده است. مقامات ما باید به مسئولیت خود برای محافظت از آن عمل کنند.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا ؛ باراک اوباما بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به هجمه‌های تبلیغاتی جمهوری‌خواهان علیه پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه گذشته هشدار داد که آن‌ها با دو انتخاب مواجه هستند؛ یا به این مسیر ادامه داده و بر آتش اختلافات بیفزایند، یا حقیقت را انتخاب کرده و نخستین گام‌ها را برای خاموش کردن شعله‌های آتش بردارند.

نشست کنگره ادامه یافت

نشست کنگره برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تایید پیروزی جوبایدن که در پی یورش طرفداران شورشی ترامپ به ساختمان کنگره تعلیق شده بود، پس از حدود ۶ ساعت و بعداز اخراج شورشیان توسط نیروهای ضدشورش از سرگرفته شد. مایک پنس، معاون ترامپ که ریاست جلسه کنگره را برعهده دارد در سخنان ابتدایی خود و در شروع دوباره جلسه کنگره با محکوم کردن حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره گفت که خشونت هرگز برنده نخواهد شد. پنس که چهار سال معاون ترامپ بوده است حاضر نشد دستور او برای برهم زدن جلسه کنگره و جلوگیری از تایید بایدن را بپذیرد.

درخواست ابطال آرای گزینشگران آریزونا رد شد

مجلس نمایندگان آمریکا با اعتراض برخی جمهوری‌خواهان حامی ترامپ علیه آرای گزینشگران ایالت آریزونا، مخالفت کرد. پس از آنکه رسیدگی به اعتراض سناتور تد کروز و چند عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به صورت جداگانه در هر دو مجلس کنگره پیگیری شد، در ساعت ۱۰.۳۵ دقیقه شامگاه چهارشنبه به وقت محلی رای‌گیری انجام شد. ابتدا رای‌گیری به صورت شفاهی انجام شد اما جیم جوردن که در دوره استیضاح ترامپ هم حمایت فعالانه‌ای از او داشت خواستار رای‌گیری با ماشین شد. به دلیل همه‌گیری کرونا، همه اعضای مجلس نمایندگان نمی توانند در یک زمان در صحن مجلس حضور داشته باشند و باید به صورت گروهی برای رای دادن وارد شوند. همین مساله باعث تاخیر در رای‌گیری شد. با اتمام رای‌گیری، علاوه بر ۲۲۰ عضو دموکرات، ۸۳ عضو جمهوری‌خواه هم با این اعتراض مخالفت کردند. سنای آمریکا هم به این اعتراض رای منفی داد.

نتایج آرای جورجیا، آریزونا و نوادا و میشیگان و پنسیلوانیا به نفع بایدن تایید شد

مایک پنس در این نشست خواستار قرائت آرای سنا و مجلس نمایندگان درباره اعتراض به آرای گزینشگران ایالت آریزونا شد. پس از آنکه ۱۱ رای گزینشگران آریزونا به حساب بایدن و هریس منظور شد، ادامه شمارش آرا ادامه یافت. نوبت که به ایالت جورجیا رسید، نمایندگان این ایالت نسبت به آرا اعتراض کردند اما از آنجا که طبق مقررات باید از سنا هم به این مساله اعتراض داشته باشند، پنس پرسید آیا از اعضای سنا هم با این اعتراض همراه هستند؟ عضو مجلس نمایندگان جورجیا اعلام کرد که سناتورها معترض بودند اما اکنون اعتراض خود را پس گرفته‌اند. به این صورت، آرای جورجیا هم به حساب بایدن-هریس منظور شد.

عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت میشیگان هم نسبت به آرای گزینشگران این ایالت اعتراض کرد. اما از حمایت هیچ سناتوری برخوردار نشد و به آرای مربوطه به حساب بایدن-هریس منظور شد.

۵۵ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نسبت به اعتبار آرای گزینشگران ایالت نوادا اعتراض کردند اما هیچ سناتوری حاضر نشد از آنها حمایت کند.

سناتورها همچنین با ۹۲ رای مخالف و هفت رای موافق، آرای گزینشگران ایالت پنسیلوانیا را به نفع جو بایدن و کامالا هریس تایید کردند.

درخواست ۱۷ نماینده از از مایک پنس: ترامپ را برکنار کنید

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در بحبوحه اعتراضات، در نامه‌ای به مایک پنس از او خواستند با استفاده از متمم بیست و پنجم قانون اساسی برای حذف دونالد ترامپ از قدرت اقدام کند. این گروه ۱۷ نفری به رهبری دیوید سیسیلین از رود آیلند و تد لو از کالیفرنیا گفتند، ترامپ نشان داده است که به حفاظت از دموکراسی و انجام وظایف ریاست جمهوری تمایلی ندارد.

در نامه این قانونگذاران دموکرات آمده است: به خاطر نجات دموکراسی ما، به شما تاکید می‌کنیم تا از متمم بیست و پنجم استفاده کرده و روند برکناری دونالد ترامپ از ریاست جمهوری را آغاز کنید. مایک پنس عزیز، شما باید از متمم بیست و پنجم استفاده کنید. دونالد ترامپ از واقعیت فاصله گرفته است.

معاون مشاور امنیت ملی ترامپ استعفا کرد

مت پوتینگر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در مخالفت با واکنش «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور نسبت به حمله هوادارانش به ساختمان کنگره، استعفا کرد.

تمدید وضعیت اضطراری در واشنگتن تا روز بعد از مراسم تحلیف بایدن

شهردار واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا وضعیت اضطراری را برای ۱۵ روز دیگر تا بعد از مراسم ادای سوگند جو بایدن تمدید کرده است. موریل بوزر گفت: امروز خیلی‌ها با هدف خشونت و تخریب به دی سی آمدند و دست به خشونت و تخریب زدند. آن‌ها مواد آزارنده، آجر، شیشه نوشابه پرتاب کرده‌اند و سلاح کشیده‌اند و برای ادامه این کار انگیزه دارند.

با این تصمیم شهرداری می‌تواند از منابع بیشتری برای حفاظت از شهروندان، اعمال مقررات منع تردد، یا توزیع کالا‌های اساسی استفاده کند. این دستور تا ساعت ۱۵:۰۰ روز ۲۱ ژانویه برقرار خواهد بود.

«جو بایدن» رسماً رئیس‌جمهور آمریکا شد

با رأی ایالت ورمونت به بایدن و تایید این آراء در جلسه کنگره آمریکا، 306 رأی الکترال نامزد دموکرات‌ها تایید و وی رسماً رئیس‌جمهور آمریکا شد.

ترامپ: قدرت را واگذار و کاخ سفید را ترک می‌کنم

بعد از تایید جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا از سوی کنگره، دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی و نامزد شکست خورده در انتخابات اخیر دقایقی پیش و برای نخستین بار اعلام کرد که روز ۲۰ ژانویه کاخ سفید را برای مهیا کردن زمینه انتقال قدرت ترک می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار