همه‌چیز درباره موفقیت کانال تعاملی «مدرسه پیشتازان» شهر تهران در شاد

تهران (پانا) - این روزها که میهمان ناخوانده کرونا در گوشه به گوشه شهر و دیارمان منزل کرده و خیال رفتن ندارد، بسیار از فعالیت‌های آموزشی نهادها تحت تأثیر موضوع کرونا قرارگرفته‌اند و تشکل‌های دانش‌آموزی هم از این آسیب در امان نماندند.

کد مطلب: ۱۱۴۵۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
همه‌چیز درباره موفقیت کانال تعاملی «مدرسه پیشتازان» شهر تهران در شاد

مهارت‌آموزی دانش‌آموز به‌واسطه فعالیت در تشکل‌ها وقتی معنا پیدا می‌کرد که دانش‌آموز داوطلبانه در جلسات آموزشی حضورداشته باشد و تمرین‌های آموزشی لازم را انجام دهد؛ اما این روزها که این امکان نیست، سازمان دانش‌آموزی شهر تهران بعد از چند دوره تولید محتواهای تخصصی و برداشتن گام‌های مختلف آموزش مجازی به پیشتازان، در بستر شاد «مدرسه پیشتازان» را راه‌اندازی کرده و همانند یک مدرسه واقعی به تأمین و مدیریت محتواهای جذاب برای دانش آموزان می‌پردازد. این کانال موفق در مدت‌زمان یک ماه با ارائه محتوای متفاوت توانست نزدیک به ۲۳ هزار دانش‌آموز را در شبکه شاد جذب کند.

سید قاسم شاهچراغ، مربی تشکیلات سازمان دانش‌آموزی درباره اهمیت آموزش‌های تشکیلاتی می‌گوید: آموزش‌های تشکیلاتی جدای از زندگی واقعی یک دانش‌آموز نیست. برای اینکه یک دانش‌آموز بتواند این آموزش‌ها را فرابگیرد، در قدم اول باید یک پیشتاز باشد. پیشتاز که شد راهش را می‌سازد. هم‌اکنون به خاطر عدم حضور دانش آموزان و مربیان بهترین حالت ارتباطی استفاده از فضای مجازی است. مطمئناً مدرسین پیشتاز منتظر نخواهند ماند تا دعوت شوند به جمعی و تدریس را شروع کنند، آن‌ها مدعوین را دعوت می‌کنند؛ یعنی این‌یکی از مراحل آموزش است.

شاهچراغ: مهارت‌های تشکیلاتی متناسب با نیاز زندگی اجتماعی است

شاه‌چراغ، مربی سازمان دانش‌آموزی و مدیر سازمان دانش‌آموزی منطقه 6 شهر تهران می‌افزاید: در حال حاضر جمعی از مدرسین و مربیان پیشتاز شهر تهران، زیر نظر سازمان دانش‌آموزی شهر تهران کانالی در بستر شبکه شاد به نام «مدرسه پیشتازان» را که هم‌اکنون بیش از ۲۰ هزار عضو دارد را جهت آموزش پیشتازان کنترل و هدایت می‌کنند. البته این شروع کار است و روند آشنایی دانش آموزان بامهارت های سازمان دانش‌آموزی ادامه خواهد داشت. از طریق کانال «مدرسه پیشتاز» دانش آموزان به‌راحتی می‌توانند مهارت‌های تشکیلاتی را به همراه محتوا‌های مناسب و مسابقات و اطلاعات جذاب دریافت کنند.
شاهچراغ می‌افزاید: کسب مهارت‌های تشکیلاتی در مرحله اول به‌خودی‌خود جذاب هستند. در کل هر آموزش مهارتی که نیازی را از یک فرد رفع کند به‌خودی‌خود جذاب است. مهارت‌های تشکیلاتی با توجه به نیاز زندگی اجتماعی دانش آموزان انتخاب‌شده است به همین خاطر مخاطبین آموزش، تشنه کسب مهارت‌ها هستند.
وی درباره اهمیت آموزش‌های تعاملی در شرایط کرونا می‌گوید: مهارت‌هایی که مربیان سازمان دانش‌آموزی شهر تهران ارائه می‌کنند یک ویژگی مهم دارد و آن تعاملی بودن کانال است. درواقع دانش آموزان مرتب درگیر روند آموزش روبه‌جلو هستند و در خصوص محتواهای ارسالی اظهارنظر می‌کنند و همین مهم کانال را روزبه‌روز پویاتر می‌کند. درواقع دانش آموزان عمده محتواهای آموزشی را از زبان همسالان خود می‌شنوند و یا از طریق کلیپ می‌بینند و برایشان جذاب‌تر است. تفاوت بعدی، نحوه روش تدریس مهارت‌های تشکیلاتی است که بسیار متفاوت و جذاب است. اساتید معمولاً با مشارکت دانش آموزان و یا با استفاده از ابزار کار تدریس می‌کنند. همچنین گروه تخصصی درزمینهٔ تعامل بادانش آموزانی که به ادمین پیام می‌دهند، تشکیل شد تا تعامل با دانش آموزان در کانال یک‌طرفه نباشد. این تفاوت‌ها دانش آموزان کانال را جزئی از خودکرده است به‌نحوی‌که این دانش آموزان کانال مدرسه پیشتازان را از آن خود می‌دانند. درنهایت حسن خلق تدبیر و رهنمودهای رئیس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران و همچنین کادر حرفه‌ای همکاران وی در این نهاد دلیل جمع شدن تعدادی از اساتید و جوانان خلاق برای کنترل و هدایت و تولید محتوای کانال شده است. امیدوارم در آینده‌ای نزدیک دنیا از شر این بیمار منحوس خلاصی یابد تا بتوانیم لذت در بین دانش آموزان بودن را حس کنیم.

دامغانی: نگاه ما به موضوع آموزش تشکیلات، دانش‌آموز محوری است

مجید دامغانی، مربی سازمان دانش‌آموزی شهر تهران و مسئول کانال مدرسه پیشتازان در شبکه شاد، در گفت و گو با پانا می‌گوید: سازمان دانش‌آموزی شهر تهران از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا آموزش مجازی را پیگیری کرد. از جمله اینکه در زمان عید نوروز ویژه‌نامه‌ای جهت آموزش تشکیلاتی به دانش آموزان تهیه شد و در اختیارشان گذاشته شد و در نهایت بعد از اتمام عید، مسابقه‌ای از آن ویژه‌نامه برگزار شد، اما با طولانی‌تر شدن دوره کرونا سازمان دانش‌آموزی شهر تهران تصمیم گرفت درگاهی در فضای مجازی تعریف کند تا بتواند آموزش‌هایش را ادامه دهد که این درگاه از طریق اپلیکیشن شاد فراهم شد و در آن کانالی به نام مدرسه پیشتازان ایجاد شد.
دامغانی می‌افزاید: از ابتدای آموزش، شیوه نگاه ما به موضوع آموزش تشکیلات، دانش‌آموز محوری و کاملاً تعاملی بود. دوره جدید آموزش‌ها نیز آغاز شده است که سعی شده با استفاده از تجربیات دوره‌های قبلی کار بهتری ارائه شود.
دامغانی در رابطه با استفاده از روش‌های خلاقانه برای آموزش‌های تشکیلاتی می‌گوید: آموزش‌های تشکیلاتی با روش‌های خلاقانه به دانش آموزان ارائه می‌شود. هرکدام از ما مربیان خودمان را جای دانش‌آموز گذاشته و محتوا را تعریف می‌کنیم و همچنین تامین محتوای بخشی از مطالب کانال از طریق خود دانش آموزان آماده می‌شود و در آنجا برای همه دانش آموزان به اشتراک گذاشته می‌شود.
مدیر کانال «مدرسه پیشتازان» سازمان دانش‌آموزی شهر تهران می‌افزاید: شیوه جذب مخاطب بر اساس مسابقه و چالش‌هایی است که موردعلاقه دانش آموزان این نسل است و آموزش‌های کاملاً تعاملی است. درواقع ما شرایطی فراهم می‌کنیم تا از دانش آموزانمان پاسخ و بازخورد بگیریم. نگاه ما این است که داروی تلخ همراه عسل به دانش آموزان داده شود. گاهی ممکن است آموزش‌های رسمی تشکیلاتی سخت و در نگاه اول برای دانش‌آموز سنگین باشد و این محتوا را به‌واسطه لطیفه یا معما و روش‌هایی که ذهن دانش‌آموز درگیر شود و برایش جذاب شود به او ارائه می‌کنیم. علاوه بر این در کانال مدرسه پیشتازان به جذابیت بیشتر کانال توجه شده است. در کنار اهداف و تاریخچه و مباحث تئوری که تاکنون در کانال بارگذاری شده است، مسابقات جذاب، کلیپ‌های مناسب دانش آموزان، پوسترها و استفاده از احادیث و سخنان بزرگان و حتی موسیقی‌ها و ورزش‌ها و ... برای جذابیت بیشتر کانال قرار داده‌شده است.
وی می‌افزاید: هر محتوایی که قرار است در کانال مدرسه پیشتازان شهر تهران بگذاریم به‌جز من، 9 نفر دیگر بررسی کرده و نظر می‌دهند و بعد در کانال بارگذاری می‌شود. همین باعث شده محتواها حرفه‌ای‌تر و باکیفیت‌تر شود. همچنین ادبیاتی که ارائه می‌شود برای دانش‌آموز جدید است. نحوه ارائه محتواها متنوع و بعضاً جدید است از جمله پادکست‌ها یا مصور شدن آموزش‌ها باعث می‌شود آموزش‌های سنگین قابل‌هضم‌تر شود.
وی در رابطه با سن دانش آموزان مخاطب در کانال آموزشی مدرسه پیشتازان شهر تهران می گوید: سعی می کنیم محتواهایی بارگذاری کنیم که متناسب با سلیقه و سن دانش آموزان باشد و از این جهت بعد از چند دوره آموزش های مختلف که برگزار شد، در دوره جدید سن دانش آموزان را از طریق نظرسنجی ها بررسی کردیم و در این مسیر مشخص شد دانش آموزان دوره اول متوسطه بیشترین مخاطب کانال هستند. سپس دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و بعد از آن دوره اول ابتدایی و تعداد دانش آموزان متوسطه دوره دوم کمترین تعداد را دارند. متناسب با همین سعی می شود محتواها در سنین انتهای ابتدایی و اوایل متوسطه باشد و محتواهایی بارگذاری شود که نه خیلی کودکانه باشد ونه چندان سنگین و ثقیل باشد.

اصغری: کار تیمی کیفیت محتوای کانال را افزایش داده است

محمدرضا اصغری، یکی دیگر از مربیان پیشتاز سازمان دانش آموزی شهر تهران درباره زمان شروع آموزش های تشکیلاتی در سازمان دانش آموزی شهر تهران می گوید: از همان اولین روزهای آغاز شیوع کرونا و مجازی شدن آموزشها در آموزش و پرورش، جلسات متعددی در سطح سازمان دانش آموزی شهر تهران تشکیل شد و به جرات می توان گفت شهر تهران از پیشگامان آموزش مجازی در بحث آموزش مجازی تشکیلات و مهارت های سازمان دانش آموزی بوده و بعد از راه اندازی شبکه شاد نیز در قالب کانال مدرسه پیشتازان، آموزش های تشکیلاتی را ادامه دادیم.
مدیر سازمان دانش آموزی منطقه 14 تهران درباره روش های خلاقانه برای آموزش های تشکیلاتی به دانش آموزان می گوید: استفاده از رسانه‌های مختلف مانند متن، طراحی، گرافیک، عکس، صدا، ویدئو، انیمیشن… در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر مفاهیم معرفتی و آموزشی نقش پر رنگی را ایفا می کنند. البته تدریس مجازی و ضبط ویدیو و صوتی آموزشها، بیشتر از خواندن کتاب به یادگیری و یادآوری مفاهیم کلیدی کمک می کند.
اصغری درباره تفاوت کانال مدرسه پیشتازان سازمان دانش آموزی شهر تهران با دیگر کانال های آموزشی، مخصوصا در حوزه سازمان دانش آموزی می گوید: وجود یک گروه پشتیبان که همه اعضای آن از همکاران جوان و صاحبنظر در آموزش دانش آموزان به ویژه آموزش مهارت های تشکیلاتی از دانش و مهارت کافی برخوردارند و مهمترین ویژگی شان دغدغه مند بودنشان در تربیت نسل جدید و آماده کردنشان برای زندگی با کیفیت داشتن است. البته جمع شدن تیمی همدل و با این سطح کیفی به لطف وجود تیم خوب مدیریتی در سطح سازمان دانش آموزی شهر تهران به ویژه استاد باستانی است.

امانی مهر: زمانبندی بارگذاری محتوا در موفقیت یک کانال دانش آموزی مهم است


محمد امانی مهر، مدیر سازمان دانش آموزی منطقه 2 تهران و مربی تشکیلات سازمان دانش آموزی می گوید: درست است که این روزها با توجه به شرایط، با عدم حضور دانش آموزان در مدارس مواجه هستیم، ولی سعی کردیم از بستر فضای مجازی (شبکه شاد) استفاده کنیم و از آموزش مهارت های تشکیلاتی و فعالیت های پرورشی و فرهنگی برای دانش آموزان و مربیان غافل نشویم. به همین دلیل با هماهنگی های صورت گرفته از طرف جناب آقای باستانی، مدیر سازمان دانش آموزی شهر تهران، تیم خوب و منسجمی با حضور اساتید و متخصصان مرتبط با فعالیت های مورد نظر در شهر تهران تشکیل شد و با توکل به خدا کانال مجازی «مدرسه پیشتازان» در شبکه شاد راه اندازی شد.
امانی مهر درباره تفاوت کانال مدرسه پیشتازان سازمان دانش‌آموزی شهر تهران با دیگر کانال‌های آموزشی می‌گوید: یکی زمان‌بندی مشخص ارسال و بارگذاری مطالب مختلف باعث جذابیت آموزش‌ها برای دانش آموزان شده است. مثلاً صبح‌ها نکات فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی بارگذاری می‌شود. از ظهر مطالب علمی و سرگرم‌کننده و عصر به بعد مطالب مربوط به مهارت‌های تشکیلاتی ارسال می‌شود. دیگر اینکه سعی شده تمامی مطالب و محتواهای ارسالی در کانال، متناسب با سن و علایق دانش آموزان باشد. خود دانش آموزان هم وقتی محتوای کانال را مفید می‌بینند به دوستان و هم‌کلاسی‌هایشان مطالب را ارسال می‌کنند و بقیه دانش آموزان را هم به کانال دعوت می‌کنند.
وی راجع به بازخوردهایی که از نحوه آموزش‌های تشکیلاتی در کانال مدرسه پیشتاز گرفته‌اند می‌گوید: با بازخوردهایی که از خود دانش آموزان عضو کانال دریافت کردیم، هم به‌صورت پیامی و هم به‌صورت نظرسنجی، سلایق مختلف را دریافت کردیم. همچنین میزان درصد حضور دانش آموزان در کانال بر اساس مقطع تحصیلی را هم سنجیدیم تا بتوانیم بهترین محتوا را متناسب با مقطع تحصیلی و سن اعضاء کانال بارگذاری کنیم. به دلیل اینکه دانش آموزان در ساعات بین صبح تا ظهر مشغول کلاس‌های درسی‌شان هستند، تصمیم گرفتیم برای زمان صبحشان مطالب معنوی و حدیث روز را ارسال کنیم تا با ذکر و نام خدای بزرگ روزشان را آغاز کنند، برای زمان ظهر به بعد مطالب سرگرمی و اجتماعی را در نظر گرفتیم و برای مطالب تشکیلاتی زمان عصر به بعد را در نظر گرفتیم. ان‌شاءالله بتوانیم با توجه به این شرایط حاضر، قدمی هرچند کوچک برای رشد و تعالی و سعادت دانش آموزان این مرز و بوم برداریم و این محقق نخواهد شد مگر با «همفکری، همدلی و همکاری» خوب همه عوامل و متصدیان حوزه تعلیم و تربیت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار