در گفت و گوی پانا با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد:

منابع طرح تامین کالای اساسی قابل تحقق است

تهران (پانا) – عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به فروش دارایی‌های دولت به عنوان یکی از منابع این طرح می‌گوید این منابع، منابع موهوم و خیالی نیست. هر طرح دیگری عملا ممکن است برای دولت هم تبعات اقتصادی داشته باشد و هم اجرای آن سخت باشد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد
منابع طرح تامین کالای  اساسی قابل تحقق است

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌ و‌گو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این سوال که باتوجه به ایراد شورای نگهبان چه راهکاری برای تقویت سبد معیشت مردم با توجه به شرایط بد اقتصادی به نظرتان می‌رسد، گفت:‌« این رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان طبیعی است و این طور نیست که بگوییم این طرح قابلیت اجرایی ندارد.»

وی گفت:‌«همیشه در مورد طرح‌هایی که مجلس در میانه سال ارائه می‌کند و متضمن یک بار مالی بر دولت است رفت و آمدها وجود دارد تا زمانیکه نظر شورای نگهبان، دولت و مجلس تامین شود.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: « جلسه ای با حضور حقوقدانان شورای نگهبان و دولت در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد. تلاش شد تا بر این اساس منابعی که طرح را اجرایی کند، مجدد ارائه شود.»

وی گفت:‌«ایراد شورای نگهبان هم این بود که منابع در طرح مشخص نشده چون به طور کلی در طرح آورده شده است. نمایندگان مردم در مجلس، فروش دارایی‌های دولت برای سهام، واگذاری و غیره و منابع را به خود دولت واگذار کرده بودند اما نظر شورای نگهبان این است که باید منابع مشخص‌تر و متعین باشد. در این طرح به جمع‌بندی خوبی رسیدیم و پیش‌بینی می‌شود که نظر مثبت شورای نگهبان را جلب کند.»

زنگنه افزود:«منابع این طرح همان دارایی‌های دولت است چون هر طرح دیگری عملا ممکن است هم تبعات اقتصادی داشته باشد و هم اجرای آن برای دولت سخت باشد.»

وی گفت: «طبق آمار،دولت در طول 7 ماه گذشته فراتر از بندهایی که سقف بودجه بوده است برای فروش دارایی‌ها و اموال منقول و غیرمنقول، سهام شرکت‌ها و غیره عملکرد داشته که حتی بیش از آن هم توانسته منابع کسب کند.بنابراین آن منابع، منابع خیالی و موهوم نیستند ولی نظر شورای نگهبان این بود که منابع مشخص شود که چه مقدار و از کجا است. »

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت:‌«دولت چاره‌ای ندارد. با توجه به قرنطینه و احتمال تعطیلی‌های گسترده در آذر ماه و از طرفی نزدیک شدن به عید نوروز ، مردم در مشکلات هستند و مجلس و دولت چاره‌ای جز حمایت از مردم ندارد.»

وی افزود: «اگر مجلس هم به این امر ورود نمی‌کرد دولت وظیفه داشت در این شرایط از اقشار محروم و ضعیف جامعه حمایت کند. قطعا مجلس و دولت با توجه به راه‌کارهای قانونی مشکل این طرح را حل خواهند کرد.»

گفتنی است مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح تامین کالای اساسی را در جلسه 27 آبان به شرح ذیل اصلاح کرد:

نمایندگان با اصلاح جزء دو بند الف طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالای اساسی با 196 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در جلسه علنی موافقت کردند.

جزء دو بند الف به شرح زیر اصلاح شد:

منابع موردنیاز برای اجرای این قانون از محل

2-1 وصول اقساط سهام دولت به میزان 28 هزار میلیارد ریال

2-2 واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت های پالایشی به میزان یکصد و هشتاد هزار میلیارد ریال

2-3 واگذاری باقیمانده سهام شرکت های صنعتی به میزان یکصد و بیست هزار میلیارد ریال

2-4 واگذاری باقیمانده سهام بانک ها و بیمه ها به میزان 70 هزار میلیارد ریال

حداکثر تا سقف 398 هزار میلیارد ریال مازاد بر موارد پیش بینی شده و در راستای اجرای بند 2-1 سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در چارچوب قانون، توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تامین و به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز می گردد.

مبلغ 300 هزار میلیارد ریال از منابع حاصله به صورت 100 درصد تخصیص یافته برای انجام تکلیف این قانون در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها قرار می گیرد.

همچنین مجلس با اصلاح کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر اینکه بند الحاقی یک حذف شود با 195 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار