در نشست خبری،

خطیب‌زاده: در جنگ تحمیلی هستیم و چاره‌ای جز پیروزی نیست

به طرف‌های درگیر در قره‌باغ اخطار داده‌ایم هر گونه تعرض یه ایران حتی اگر سهوی باشد، جواب داده می‌شود/ روزانه ده‌ها حمله سایبری بسیار وسیع به نهادها، دستگاه‌ها و سامانه‌های ایران انجام می‌شود و هزاران حمله کوچک و متوسط

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای ترامپ مبنی بر سخت‌تر شدن مذاکرات با ایران بعد از انتخابات آمریکا گفت مادامی که آمریکا به این عقلانیت نرسد که سیاست‌هایش علیه ایران شکست خورده، تفاوتی ایجاد نمی‌کند. انتخاباتی در پیش است و باید دید چه ایجاد می‌شود، بسیاری از این ادعاها برای مصرف داخلی است، ایران ملت صبوری است و در موقع لازم پاسخ می‌دهیم. 

کد مطلب: ۱۱۳۱۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
خطیب‌زاده: در جنگ تحمیلی هستیم و چاره‌ای جز پیروزی نیست

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به وضعیت وخیم شیوع کرونا، گفت: امیدواریم با همکاری، همدلی و سپاس از خدمات کادر درمان این بیماری و موج آن را سپری کنیم.

او درباره تحولات سیاست خارجی و گاهشمار وزارت خارجه در هفته‌ گذشته، گفت: ۲۲ مهر تماس تلفنی ظریف با همتای ژاپنی خود را داشتیم که درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. موضوع دسترسی ایران به منابع مالی خود در ژاپن از موضوعات جدی در این رایزنی بود و امیدواریم طرف ژاپنی به تعهدات خود در نظام حقوق بین‌المللی عمل کند. ۲۴ مهر هم در تماس تلفنی وزیر امور خارجه آذربایجان با ظریف درخصوص بحران قره‌باغ تبادل نظر شد. علاوه بر این ۲۶ مهر تماس تلفنی با همتای عراقی انجام شد.

ایران می‌تواند کمک اصیلی برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد

خطیب‌زاده به حضور رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در تهران اشاره کرد و گفت: ایشان دیروز ملاقات مفصلی با وزیر امور خارجه داشتند و با دیگر مقامات کشور هم دیدار خواهند کرد و محور ملاقات‌ها تحولات افغانستان، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و مسائل دوجانبه است. ایران افغانستان آباد، مستقل، توسعه‌یافته و با صلح و ثبات را به نفع منطقه می‌داند، این خواسته همیشگی ایران بوده و تلاش خود را در این باره کرده و خواهیم کرده و فکر می‌کنیم ایران می‌تواند کمک اصیلی برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد که نتیجه آن سربلندی و موفقیت دولت و ملت افغانستان و پاسداری از دستاوردهای آن‌ها باشد.

روایت مذاکرات هسته‌ای روایت خواندنی درباره شکوه دیپلمات‌های ما است

لغو محدودیت‌های تسلیحاتی موضوع دیگری بود که خطیب‌زاده درباره آن گفت: محدودیت‌های تسلیحاتی ایران از ساعت ۳.۳۰ بامداد به صورت خودکار منقضی شد و ایران موفق شد یکجانبه‌گرایی آمریکا را شکست بدهد. دیروز تحریم ۱۳ ساله لغو شد؛ روایت مذاکرات هسته‌ای روایت خواندنی درباره شکوه دیپلمات‌های ما است.

وی بابیان اینکه درخصوص تحریم‌های تسلیحاتی طرف غربی حاضر به مذاکره نبود، افزود: آمریکا هم خواهان تحریم نامحدود بود. آخرین موضوعی که مورد توافق بود همین تحریم‌ها بوده که نهایتا تحریم به محدودیت تبدیل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: در مذاکرات، طرف مقابل چیزی را تقدیم نمی‌کند، جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها، سیاست دفاعی و سیاست‌های منطقه‌ای اش را تغییر نداده است.

دولت برای بی‌اثر کردن فشار‌ها تلاش می‌کند

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه آمریکا می‌خواهد در همه حوزه‌های تسلیحاتی دارویی، غذا و ... به ایران فشار بیاورد، تاکید کرد: دولت برای بی‌اثر کردن این فشار‌ها تلاش می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در بازار تسلیحات نیز گفت: وزارت دفاع باید به این سوال پاسخ بدهد. ما اقدام شتابزده‌ای نخواهیم داشت. ایران سالهاست خرید نظامی انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به هزینه‌های نظامی گسترده کشور‌های منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قدرتش را از مردم می‌گیرد و روزی که از مردم قدرت نگیرد به سراغ سلاح خواهد رفت که آن روز هم نخواهد آمد. سیاست مان در این مسئله "مسئولانه" است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعاهای اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تحریم کشورهایی که با ایران تجارت اسلحه کنند، افزود: این اظهارات مهمترین نشانه است که ایشان هم باور ندارد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا موفق نبوده است. ایران فکر می‌کند در چارچوب حقوق بین‌المللی عمل کند.

خطیب‌زاده درباره بحران قره‌باغ و اصابت موشک‌های دو طرف به مناطقی از ایران بیان کرد: خط قرمز ایران امنیت شهروندان است. نیروهای مسلح اخطارهای لازم را داده است و طرف مقابل شنیده است. گفته‌ایم هر گونه تعرض یه ایران حتی اگر سهوی باشد، جواب داده می‌شود.

مادامی که آمریکا به این عقلانیت نرسد که سیاست‌هایش علیه ایران شکست خورده، تفاوتی ایجاد نمی‌کند

وی درباره ادعای ترامپ درباره مذاکره با ایران و سخت‌تر شدن مذاکرات بعد از انتخابات آمریکا یادآور شد: مادامی که آمریکا به این عقلانیت نرسد که سیاست‌هایش علیه ایران شکست خورده، تفاوتی ایجاد نمی‌کند. انتخاباتی در پیش است و باید دید چه ایجاد می‌شود. بسیاری از این ادعاها برای مصرف داخلی است. ایران ملت صبوری است و در موقع لازم پاسخ می‌دهیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره لغو تحریم‌ها که وعده برجام بود و همچنین نیازمندی‌های دارویی و لزوم تامین مالی آن اظهار داشت: ما از بدنه همین مردم هستیم درد ملت را می‌دانیم. ملت در یک جنگ تحمیلی از سوی ایالات متحده قرار دارند. چاره‌ای جز پیروزی نیست و این پیروزی در بسیاری از ابعاد به دست آمده است.

خطیب‌زاده در ادامه با تکذیب این خبر که پول‌های ایران در چین بلوکه است گفت: پول‌های ایران در چین بلوکه نیست. طبیعی است حتی با چین و روسیه مشکلاتی وجود داشته باشد، پول‌های ایران در چین در جهت منافع ایران به کار گرفته شده و این متفاوت با دارایی‌های بلوکه شده در کره جنوبی یا ژاپن است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره سفر هفته قبل رئیس کل بانک مرکزی به عراق عنوان کرد: ایشان در این باره توضیح داده‌اند. این سفر و مذاکرات در چارچوب توافقات بانک‌های مرکزی دو کشور است. جزییات آن اعلام خواهد شد. این سفر موفقیت‌آمیز بوده است.

کانادا ظرفیت مذاکره ندارد

خطیب‌زاده درباره ‌سفرهای ظریف به اروپا هم گفت: سفرهای ظریف در شرایط فعلی تابع سیالیت خاصی است. کما اینکه قرار بود امروز وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مسکو باشد و درباره لغو رویدادهای گردشگری دو کشور مذاکره نهایی انجام شود ولی این سفر انجام نشد.

سخنگوی دستگاه دپیلماسی همچنین درباره آغاز مذاکرات ایران و اوکراین در تهران درباره سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: هیات اوکراینی وارد ایران شده و از صبح امروز مذاکرات خود را با تیم ایرانی به سرپرستی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه آغاز کرده است.

وی سقوط هواپیمای اوکراینی را یک تراژدی عنوان کرد و تاکید کرد: احقاق حقوق خانواده جان‌باختگان این سانحه وظیفه جمهوری اسلامی بود و ایران از روز اول همکاری کاملی در این باره داشته است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه کانادا در این ماجرا طرفیت ندارد، اظهار داشت: طرف ما اوکراین است و مذاکرات درباره جبران خسارت‌ها و جبران هواپیما در خطوط هوایی در جریان است که براساس معاهداتی که ایران در آن عضو است، انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادبیات سخیف وزیر امور خارجه کانادا تصریح کرد: من سال‌ها به عنوان دیپلمات در کانادا بودم. ادبیات سخیف، کلمات به دور از ادب و رفتار غیردیپلماتیک وزیر خارجه کانادا چیزی نیست که در پشت درهای بسته دیده می‌شود. در پشت درهای بسته آن‌ها مودب هستند و حرف‌هایشان نشان از درخواست برای حضور در مذاکره است چون آنها می‌دانند که طرفیت در مذاکرات ندارند.

خطیب‌زاده ادامه داد: سیاستمداری در غرب تبدیل به سیاست‌بازی برای کسب رای شده است. متاسفم ملت کانادا باید چنین ادبیاتی از وزیر خارجه ‌شان بشنوند. درخواست ما این است که آنها مانند درهای پشت بسته در حضور علنی هم حرف بزنند.

وی با بیان اینکه ایران طی پنج سال گذشته ذره‌ای سیاست‌های دفاعی خود را براساس نیازهای خود، سیاست‌های موشکی و اهداف منطقه‌ای خود را تغییر نداده است، عنوان کرد: دیروز هم محدودیت‌های تسیحاتی ملغی شد. البته فشارهای آمریکا وجود دارد. آنها در موضوع دارو، غذا و نیازهای ملت فشار خود را وارد می‌کند اما عهد دولت باقی است که باید نیازهای ملت تامین شود.

به گفته این دیپلمات ارشد، ایران ۹۰ درصد نیازهای دفاعی خود را آنگونه که وزیر دفاع مطرح کرده، در داخل تامین می‌کند و البته مانند آمریکا نیست که به دنبال فروش سلاح‌های کشنده برای کشتار غیرنظامیان در یمن باشد بلکه ایران مسئولانه عمل خواهد کرد.

جنگ سایبری علیه ایران آغاز کرده‌اند اما ما ناتوان نیستیم

وی درباره حملات سایبری به مراکز دولتی بیان کرد: روزانه ده‌ها حمله بسیار وسیع به نهادها، دستگاه‌ها و سامانه‌های ایران انجام می‌شود و هزاران حمله کوچک و متوسط. برخی از کشورها که در مرکزیت آن‌ها آمریکا است، جنگ سایبری علیه ایران آغاز کرده‌اند اما ما ناتوان نیستیم و این کار از مجاری خود دنبال می‌شود. البته مرجعی که در این باره باید اظهارنظر کند، ما نیستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا ایران خواهان پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، گفت: شما می‌شنوید فلان کشور مایل است ترامپ پیروزی شود یا فلان بلوک خواهان برنده شدن بایدن است. این‌ها گمانه‌زنی است. برای ایران تفاوتی ندارد برنده بایدن باشد یا ترامپ. البته ترامپ جنایت‌هایی مرتکب شده که تاکنون بایدن مرتکب نشده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران براساس تحولات آمریکا تصمیم می‌گیرد، اظهار داشت: مسلم است ما این تحولات را با دقت رصد می‌کنیم ولی این نشانه تمایل پیروزی یا باخت فلان فرد نیست. مسلم است که حقوق ایران باید تامین شود و اشتباهات‌شان را جبران کنند. جنایت‌های آن‌ها از ذهن ملت ایران نخواهد رفت. دیپلمات‌های ایران با پوست و خون خود در چارچوب مذاکرات حاضر شده و باز هم خواهند شد.

وی درباره واکنش ایران به ادعای منافقین مبنی بر وجود یک مرکز هسته‌ای اعلام نشده در ایران تصریح کرد: این مباحث خنده‌دار است و جدی نگیرید. ما نگران فرزندان‌مان و عزیزان این ملت هستیم که توسط این گروهک فریب می‌خورند. فرزندان این ملت را گروگان گرفته‌اند. آن‌ها را لباس تن کرده، مجرد نگه داشته و آن‌ها را گروگان گرفته و در خیابان‌ها برای یکی، دو دلار می‌چرخانند در حالی که در حساب‌هایشان میلیون‌ها دلار وجود دارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به خدمت منافقین به صدام خاطرنشان کرد: این گروهک خود فروخته از زمانی که به صدام حسین خدمت کرد که دستش آلوده به خون هزاران پیر و جوان ایرانی است تا امروز نوکری ارباب بزرگ‌شان را انجام می‌دهند. این ادعا هم برایشان باور نکرده‌اند. ما نگران عزیزان این ملت هستیم که توسط این گروهک فریب خورده و به گروگان گرفته می‌شوند. دامان این ملت به روی همه آن‌هایی که برگردند، باز است و این افراد اگر امروز به این بدبختی خود خاتمه دهند، بهتر از فرداست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار