معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد

احتمال مهار کرونا در اواخر اردیبهشت

تهران (پانا) - معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت پیش‌بینی‌ها این است که در حدود اوایل اردیبهشت تا اواخر اردیبهشت بیماری کرونا رو به کاهش برود نه اینکه بیماری صفر شود و نه اینکه ویروس از بین برود.

کد مطلب: ۱۰۳۵۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد
احتمال مهار کرونا در اواخر اردیبهشت

به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی روز شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در مورد زمان اپیدمی از ابتدا دانشمندان وزارت بهداشت و دانشگاهها سناریوهای مختلفی را شامل عدم اقدام، اقدامات ضعیف، متوسط و بسیار شدید پیش بینی کردند.

وی افزود: اقدام بسیار شدید تقریبا معادل حکومت نظامی و عدم خروج از خانه و مشابه ووهان بود. که در هیچ کشوری انجام نشد ما اقدام متوسط و متوسط به بالا را انجام دادیم و در اکثر استانها منحنی ابتلا نزولی شده است در برخی استانها افزایش شیوع هم داریم که شدید نیست.

حریرچی گفت: کره حنوبی که اقدامات وسیع انجام داده است نیز روزانه ۳۰ تا ۹۰ مورد جدید دارد. آلمان که نتایح خوبی داشت نیز دوباره افزایش موارد داشته است بنابراین انتظار ما این است که اردیبشت یا اواخر اردیبشت شاهد مهار اپیدمی باشیم و رفتارهای ویروس و مردم و دولت در بازگشایی ها و تغییرات آب و هوایی نیز در این روند موثر است و تا زمانی که واکسن، دارو و یا مصونیت عمومی نداشته باشیم نمی توانیم از پایان بیماری در کوتاه مدت صحبت کنیم.

۲۶.۵ درصد انتقال کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی

حریرچی گفت: ۲۶.۵ درصد انتقال ویروس کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی است و میزان انتقال از طرق دیگر کمتر است.

وی گفت: حمل و نقل عمومی عامل ۲۶.۵ درصد تماس های منحر به بیماری کرونا در کشور ما بوده است. عوامل دیگری در از دو درصد تا ۵ درصد و حتی کمتر از یک درصد داشته ایم. مدارس۱۱.۵ درصد و دانشگاهها، ۷ درصد موجب آلودگی بوده است.

وی افزود: شهرداری همکاری خوبی داشته است از نظر تئوری طراحی هایی شده است مثل فاصله گذاری ها در مترو، اتوبوس و تاکسی ها تدابیر خوبی است باید ارزیابی کنیم که عملیاتی هست یا نه. این را هم توجه داریم که بعد از بازگشایی ها چه تاثیری در بیماری کرونا مشاهده می شود.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: از جمله معیارهای بازگشایی میزان توانایی حمل و نقل عمومی برای نقل و انتقال مردم به خصوص در ساعات اوج ترافیک است.

وی گفت: اگر مدارس و سایر مغازه ها باز شود، باید وضعیت را بررسی کنیم. امروز فقط ادارات دولتی با دو سوم ظرفیت و مغازه های ضرروی باز بودند اگر هفته آیده مغازه های کم ریسک باز شوند حتما موجب نگرانی است. یکی از عوامل بازگشایی فقظ خطر شغل نیست میزان ریسک حمل و نقل عمومی هم باید در نظر گرفته شود. بازگشایی مشاغل مختلف باید بررسی شود که چقدر خطر دارد و دوم بار حمل و نقل عمومی باید محاسبه شود که بر اساس آن اقدام می شود.

وی افزود: نگرانی در مورد حمل و نقل مهم است و برآورد ما این است گر چه ترافیک در برخی روزها ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اما باید تدابیر لازم برای کاهش ترددهای غیر ضروری انجام شود اما درآمد افرادی که زندگی آنها به درآمد روزانه شان بستگی دارد نباید نادیده گرفته شود.

حریرچی گفت: کسانی که درآمد ثابت و درآمد دولتی یا پس انداز دارند مشکلات کمتری دارند اما افرادی که درآمدماهانه شان کمتر از یک میلیون تومان است در این شرایط برای تهیه غذای رومزه مشکل دارند و هیچ کشوری در دنیا نتوانسته است تعطیلی کامل را اجرا کند و به جز ووهان که جمعیت ۱.۵ میلیاردی پشتوانه تغذیه ای آنان بودند در هیچ جای دیگری موفق نبوده است.

حریرچی ادامه داد: باید ببینیم روسای دولت های مختلف در این زمینه چه اظهار نظری داشته اند با توجه به اینکه ابتلا به بیماری و تست مثبت زیر چند دهم درصد است. اعلام می کنند تا موقعی که کشف دارو و کشف واکسن موثر که در دسترس مردم باشد نه با قیمت بالا یا ویروس به طرف ضعیف شدن نرود، باید محدودیت های تردد رعایت شود اما باید عملکرد ویروس را هم ببینیم که یکی از ویروس های هم خانواده کرونا به اسم سارس در سال ۲۰۰۳ خود به خود در یکسال از بین رفت.

بازگشت بیمارستانهای خصوصی به روال عادی

معاون کل وزارت بهداشت گفت: با توجه به کاهش بار مراجعه به بیمارستانها و رفع کمبود وسایل حفاظتی، سیاست معاونت درمان وزارت بهداشت این است که قریب به اتقاق مراکز درمانی دولتی، عمومی و خصوصی از این هفته و هفته آینده فعالیت معمول خودشان را انجام می دهند و پذیرش بیماران غیر کرونایی را داشته باشند.

وی ادامه داد: سه علت اصلی مرگ و میر در ایران بیماری های قلبی، عروقی، سرطان و دیابت است و باید همزمان با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مبتلایان ویروس کرونا به این بیماران و همه بیماران دیگر از جمله بیماران خاص ارائه شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: در دو ماه گذشته به علت کاهش مراجعه مردم به مراکز درمان خصوصی، مراجعات به بستری و سرپایی کاهش پیدا کرده است که علت اصلی آن ترس از آلودگی به کرونا بوده است و این نگرانی را به وجود آورده است که درمان بیماران غیر کرونایی دیر شود و کاهش موفقیت درمان این بیماران را داشته باشیم بنابراین بازگشایی مراکز درمانی برای رسیدگی به این بیماران اهمیت زیادی دارد.

حریرچی گفت: نکته مهم در مورد بیماری کرونا این است که عوارض و پیامدهای این بیماری فقرا و افراد کم درآمد و کسانی که درآمد روزانه دارند به مراتب بیشتر دیگران است و مثلا در ایالات متحده آمریکا میزان صدمات این بیماری در بین افراد سیاه پوست که دسترسی کمتری به امکانات بهداشتی و درمانی داشتند بسیار بیشتر بوده است.

وی افزود: کشور ما نیز شرایط خاصی دارد زیرا ما همزمان هم با تحریم های ناجوانمردانه و هم با عوارض کرونا مقابله می کنیم .دولت با تمام قوا در هر دو جبهه در حال تلاش است و کاهش قیمت نفت و تحریم ها مشکلات را بیشتر کرده است البته افراد خیر و سازمانهای مردم نهاد به کمک آمده اند اما تاکید می کنم که باید سلامت و مسائل اقتصادی در کنار هم دیده شود.

حریرچی تاکید کرد: ملاحظات اقتصادی وملاحظات مربوط به بیماری را باید در نظر بگیریم زیرا در دو جبهه اصلی می جنگییم. هم تحریم ها و هم شرایط کرونا. شرایط ما با کشورهای دیگر متفاوت است.

وی افزود: نشریه فاینانشال تایمز نیز نوشت در ۹۰ سال اخیر تنها موضوعی که همه اقتصاددان های با گرایش های مختلف در مورد آن اتفاق نظر دارند این است که حتی اگر فقط اقتصاد را در نظر بگیریم اثربازگشایی های زودرس بر اقتصاد سهمگین خواهد بود و اقتصاددانها هم بر احتیاط بر بازگشایی تاکید دارند و معیارهای بهداشتی و اقتصادی هر دو باید در نظر گرفته شود.

حریرچی گفت: توصیه سازمان بهداشت جهانی در مورد بازگشایی ها این است که این کار باید زمانی انجام شود که راههای جایگزین در کشورها وجود داشته باشد. راه حل جایگزین ما در ایران نیز محدود نگه داشتن مردم در خانه ها و کاهش ارتباطات غیر ضرور، شناسایی افراد ناقل، افزایش تست های تشخیصی، ایزوله کردن مبتلایان، قرنطیه این افراد، تقویت نظام خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش آگاهی مردم است.

وی افزود: در مورد استفاده از ماسک نیز سازمان بهداشت جهانی نگفته همه مردم استفاده کنند، بلکه به جز بیماران و افراد ناقل و کادر بهداشتی و درمانی توصیه شده است که مردم سالم فقط زمانی که از یک بیمار مبتلا به کرونا مراقبت می کنند از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک N۹۵ نیز فقط برای کادر درمانی آن هم بخش های مراقبت های ویژه توصیه شده است و حتی برخی منابع استفاده از این ماسک را برای بیماران کرونا در بخش های بستری معمولی نیز استفاده از این ماسک را توصیه نکرده اند.

وی گفت: توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که از ماسک های خانگی که هزینه کمتری دارد برای خانواده های با درآمد کم استفاده شود و وزارت بهداشت راهنمای نحوه تهیه این ماسک ها را منتشر کرده است.

حریرچی افزود: در مورد شست وشوی دست ها نیز توصیه این است که از آب و صابون به مدت ۲۰ثانیه استفاده شود استفاده از مواد ضدعفونی گران قیمت که هزینه ها را بالا می برد لازم نیست.

موضوع مهم دیگر تاکید بر این است که بهترین وسیله شست و شوی دست ها به مدت ۲۰ ثانیه با آّب و صابون است استفاده از محلول های صدعفونی مفید است اما رخی خانواه در استفاده از انی محلول ها زیاده روی می کنند که هزینه های غیر ضرور آنها را افزایش می دهد.

حریرچی گفت: ویروس کرونا که تا رسیدن به ایمنی جمعی که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت مردم را شامل می شود. همچنان اثرات قابل توجهی بر اقتصاد خواهد داشت تا زمانی که این بیماری به یک بیماری بومی و آندمیک تبدیل و به تدریج با بومی شدن بیماری تعدادی مثل آنفلوانزا فوت می کنند.

وی افزود: اکنون مهم این است که مرحله اول اپیدمی کرونا را کنترل کنیم. البته علم ما در مورد این ویروس کم است قدمت ۴ ماهه دارد. نقص علمی در تمام جهان وجود دارد. اما چند هدف همزمان داریم. اینکه بیماری زایی ومرگ و میر ویروس را به حداقل برسانیم و بیماری زایی در حدی باشد که سیستم بهداشتی- درمانی کشور بتوانند جواب بدهد و از نظر تخت و نیرو تحلیل نرود و اثرات اجتماعی و اقتصادی اپیدمی را به حداقل برسانیم و بین این دو تعادل ایجاد کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: برخی کشورهای افریقایی اعلام کردند که تعطیلی قابل توجه را اجرا نمی کنند و تعطیلی نصف و نیمه ایجاد می کنند. اما تدابیر سختگیرانه ای را اتخاذ کردیم و مانند کشورهای اروپایی این مسیر را تا زمانی که به شرایط عادی برسیم ادامه می دهیم.

معاون کل وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره تقویت تله مدیسین گفت: استفاده از ظرفیت تله مدیسین، درمان از راه دور و درمان در منزل یکی از اقدامات مهم در شرایط فعلی است. نمونه گیری در خانه و تحویل نتیجه در منزل کمک بزرگی به عبور از این بحران خواهد کرد و حالا که مردم نگران هستند بیشتر باید از تکنولوژی و روشهای نوین استفاده کنیم.

وی گفت: تا ۱۸ ماه از شروع اپیدمی افق روشنی برای تهیه واکسن و دارو وجود ندارد. داروهای جدیدی که ادعای درمان دارند نیز در بهترین حالت ۴۰ تا ۵۰ درصد به بهبودی کمک کرده و یکی از داروهایی که خیلی مطرح است نیز حدود یک روز از زمان بستری در بیمارستان کم کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار