تیرماه 98؛ ماجرای بازداشت یکی از معاونان سابق «قوه قضاییه»

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در تیرماه ۹۸ را مرور کنید

تهران (پانا) - توقف ازدواج دختر ۱۰ ساله، اجرای طرح ترافیکی جدید در پایتخت، تشکیل پلیس امنیت اقتصادی، انهدام شبکه پیشرفته تقلب کنکور، محاکمه متهمان قتل «شیرمحمدعلی»، ثبت جهانی هیرکانی و بازداشت «اکبر طبری» بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در تیرماه سال 98 است.

کد مطلب: ۱۰۳۰۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد
تیرماه 98؛ ماجرای بازداشت یکی از معاونان سابق «قوه قضاییه»

چهارمین ماه سال 98 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

توقف ازدواج دختر ۱۰ ساله

بر اساس ماده 1041 قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به 15 سال تمام شمسی، فقط با اجازه ولی و به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالحه انجام می‌شود. سن قانونی ازدواج و افزایش عددی آن متناسب با ضروریات اجتماعی سال‌هاست که از سوی نهادهای حامی حقوق کودک و فعالان مدنی طرح شده و در همین راستا طرحی نیز برای اصلاح ماده 1041 در دست بررسی مجلس قرار گرفت اما با وجود تمام فعالیت‌ها، این طرح کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رأی نیاورد. این در حالی است که طبق آمار، سالانه بیش از ۳۰۰ ازدواج زیر سن ۹ سال و ۳۰ تا ۴۰ هزار ازدواج دختران زیر سن ۱۳ سال رخ داده است که هر از گاهی اخبار ازدواج کودکان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و در مواردی از سوی برخی مسئولان قضایی با اینگونه ازدواج‌ها مخالفت شده است که نمونه آن پس از پیگیری‌های انجام شده از سوی فرماندار و دادستانی سیرجان بود که باعث شد تا ازدواج دختر 10 ساله با پسر 23 ساله متوقف شود.

طرح ترافیکی جدید در پایتخت

بر اساس مصوبات شورای عالی ترافیک، اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان یافت و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا جایگزین آن شد. این طرح از تیرماه 98 در تهران کلید خورد. طبق آن در هر فصل خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز (و خودروهای پلاک غیر تهران ۱۵ روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند. زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای ورود است و عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین‌شده است. رینگ دوم طرح ترافیک از شمال به بزرگراه همت، از غرب به بزرگراه‌های چمران و نواب از جنوب به بزرگراه بعثت و از شرق به بزرگراه امام علی محدود می‌شود و در داخل نیز تا حریم طرح ترافیک اصلی ادامه دارد.

«لیدا کاوه» مفقود شد

یک دختر تهرانی به نام «لیدا کاوه» که به قصد خرید از خانه خارج شده بود، مفقود شد و پس از 10 روز پیدا شد. در حالی که برخی اخبار از ربایش این دختر خبر می‌داد سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران پس از پیدا شدن این دختر درباره پرونده او گفته بود «در پی اعلام‌ مفقودی زنی به نام لیدا کاوه رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت. تیم‌هایی ویژه، رسیدگی به این پرونده را در دستور کار خود قرار دادند تا اینکه سرانجام این زن در حالی که شرایط روحی مناسبی هم نداشت، در محدوده شهرک غرب یعنی همان منطقه‌ای که مفقودی‌اش اعلام شده بود کشف شد. با توجه به شرایط روحی‌ای که این زن داشت به بیمارستان منتقل شد که با معاینات انجام‌شده اعلام کردند مشکلی در این زمینه وجود ندارد.» بعد از پیدا شدن لیدا، منبع آگاه پلیسی در پلیس جنایی تهران در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره نحوه ربوده شدن و ابعاد این پرونده گفته بود که ماجرای ناپدید شدن لیدا کاوه به هیچ عنوان آدم‌ربایی نیست و اظهارات این دختر درباره نحوه ربوده‌ شدن و قصدی که از دزدیده شدن خود بیان می‌کند، حقیقت ندارد.

پلیس امنیت اقتصادی تشکیل شد

با توجه به گرانی‌های سال 98 و افزایش نرخ تورم، بسیاری از کسب و کارها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند که به دنبال آن نیروی انتظامی در پی سیاست برخورد با مخلان امنیت اقتصادی تصمیم به تشکیل پلیس مستقل امنیت اقتصادی گرفت و به گفته سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا ماموریت اصلی پلیس در حوزه اقتصادی، تامین امنیت برای فعالان حوزه کسب و کار و عرصه تولید است که بدون دغدغه به کار و تلاش اقتصادی بپردازند.

انهدام شبکه پیشرفته تقلب کنکور

تقلب در آثار علمی همواره یکی از دغدغه‌های اندیشمندان و محققان کشور است و برخورد با متقلبان نیز خواسته‌ای است که محققان علمی کشور از مسئولان نظامی کشور دارند. سازمان اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان در تیرماه 98 با انتشار اطلاعیه‌ای از انهدام شبکه سازمان‌‌یافته 16 نفره‌ای که قصد تقلب در کنکور سراسری سال 98 را داشت، خبر داد. عوامل این باند با هوشیاری سازمان اطلاعات استان شناسایی و با هماهنگی دستگاه قضا به جرم کلاهبرداری از طریق فروش سوالات کنکور، تقلب هوشمند و الکترونیک در آزمون سراسری دستگیر شدند. شبکه مذکور با بستن قرارداد با داوطلبان آزمون سراسری و ایجاد شبکه‌ای متشکل از آزمون‌دهندگان، برگزارکنندگان آزمون و ایجاد تیم پشتیبان اقدام به ایجاد باندی سازمان‌یافته جهت تقلب، کرده بودند.

محاکمه متهمان قتل «شیرمحمدعلی»

علیرضا شیرمحمدعلی که در زندان فشافویه دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد در خردادماه 98 با ضربات تیزی مجروح و به قتل رسید. دادستانی تهران اعلام کرد که پرونده او با تکمیل تحقیقات و تقاضای اولیا دم مبنی بر قصاص و مجازات قانونی سایر اتهامات مندرج در کیفرخواست صادر و جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک ارسال شد. سخنگوی قوه قضاییه نیز با تشریح جزئیات مضروب و به قتل رسیدن مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی، از دستور رئیس قوه قضاییه به سازمان زندان‌ها و دادستانی کل کشور برای بررسی قصور احتمالی مأموران خبرداده و گفته بود که حسب دستور ریاست قوه قضاییه، مقرر شد هم از ناحیه سازمان زندان‌ها و هم از سوی دادستانی کل کشور دو تیم مجزا در مورد سهل‌انگاری یا قصور احتمالی مأمورین مربوط، بررسی دقیق انجام داد و نتیجه به ایشان گزارش و در صورت محرز شدن تخلف یا جرم، برخورد قاطع و مناسب انجام می‌شود. بر اساس اعلام قوه قضاییه جلسه دادگاه متهمان پرونده قتل علیرضا شیرمحمدعلی اواخر تیرماه برگزار شد.

ثبت جهانی هیرکانی

تیرماه سال 98، جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. اجرای برخی پروژه‌های محیط‌زیستی در این جنگل‌ها موجب نگرانی کارشناسان طبیعت شد چون اعتقاد دارند با اجرای این پروژه‌ها جنگل‌ تخریب خواهد شد و این میراث طبیعی از فهرست یونسکو خارج می‌شود. تیرماه 98 که مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که جای نگرانی وجود ندارد و در زمینه ثبت جنگل‌های هیرکانی در یونسکو نیز ایران تعهداتی دارد که در راستای حفظ این جنگل‌های ارزشمند است اما این امر دلیل نمی‌شود که نتوان هیچ کاری انجام داد.

اولین دادگاه نجفی

اولین جلسه علنی رسیدگی به پرونده قتل «میترا استاد»، همسر دوم شهردار پیشین تهران در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران در تیرماه برگزار شد. خبر قتل همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران صبح روز سه‌شنبه ۷ خردادماه در رسانه‌ها منتشر شد. «میترا استاد» با شلیک پنج گلوله به قتل رسید و از همان ساعات اولیه تحقیقات برای شناسایی و دستگیری قاتل آغاز شد. پس از انجام تحقیقات و شناسایی قاتل، نهایتاً عصر همان روز قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از اعتراف نجفی به قتل همسرش خبر داد. در اولین جلسه رسیدگی به این پرونده قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران و نماینده دادستان، کیفرخواست پرونده محمدعلی نجفی متهم پرونده را قرائت کرد.

یک میلیارد دلار ارز تجهیزات پزشکی گم شد

با افزایش نرخ تورم و گرانی‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، مشکلات زیادی در نظام سلامت ایجاد شد. سعید نمکی، وزیر بهداشت در تیرماه سال 98 اعلام کرده بود که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقا معلوم نیست چه کسی برده است و چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است. این در حالی است که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز در جلسه خود با اصحاب رسانه از بازداشت سه نفر از کارمندان سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت که در این رابطه ۳ نفر از حوزه مربوطه در سازمان غذا و دارو به اتهام اخذ رشوه تحت تعقیب قرار گرفتند.

تیراندازی به خودروی نماینده اصفهان

خبر شلیک دو گلوله در محدوده تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان لبافی‌نژاد از سوی شهروندان به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع داده شد. با حضور مأموران در محل مشخص شد، گلوله‌ها از سوی راننده خودروی پژو پارسی که در کنار خیابان پارک بوده، شلیک شده است. در بررسی‌های بیشتر مشخص شد این فرد راننده یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی است و نماینده در محل حضور نداشت. دو عدد گلوله شلیک شده از اسلحه کمری نیز موجب مصدومیتش از ناحیه پا شده است. سردار هداوند، جانشین فرمانده انتظامی تهران در توضیح این حادثه گفته بود که حجت‌الاسلام احمد سالک - نماینده مردم اصفهان - برای ضبط برنامه تلویزیونی در دفتر یکی از شبکه‌های تلویزیونی حضور یافت و راننده وی نیز در خیابان دانشگاه، تقاطع خیابان لبافی‌نژاد منتظر اتمام ضبط برنامه بود تا پس از آن به همراه نماینده مردم اصفهان به دفتر کارش بازگردند. حدود ۱۵ دقیقه از توقف خودرو کنار خیابان گذشته و راننده داخل خودرو مشغول کار با تلفن‌همراه بود که یک دستگاه موتورسیکلت با دو سرنشین حدوداٌ ۱۷ تا ۱۸ ساله نزدیک این خودرو شدند و نفر ترک‌نشین با پیاده شدن از موتورسیکلت ظاهراً به قصد سرقت نزدیک خودرو شد که راننده متوجه موضوع شد و به دنبال آنان دوید. راننده حین حرکت به سمت سارقان، با مسلح کردن اسلحه یک تیر هوایی شلیک کرد. در نهایت حین قراردادن اسلحه داخل غلاف، با توجه به مسلح بودن اسلحه یک تیر شلیک شد و به پای راست راننده اصابت کرد که وی بر اثر این حادثه مجروح شد.

حبس برای برادران ریخته‌گران

رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی کماکان در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد. در جریان برگزاری جلسات دادگاه بانک سرمایه نام یکی از فعالان اقتصادی مشهور کشور به نام بهروز ریخته‌گران مطرح شد. بهروز ریخته‌گران و برادرانش از فعالان اقتصادی شناخته شده در صنعت پتروشیمی و چند حوزه اقتصادی دیگر هستند. در چهاردهمین جلسه دادگاه فساد بانک سرمایه رسول قهرمانی نماینده دادستان از صدور دستور جلب ریخته‌گران خبر داد و درباره نقش بهروز ریخته‌گران در بانک سرمایه گفته بود که بهروز ریخته‌گران کاملا غیر منطقی و خلاف قانون، در جلسات هیات مدیره بانک سرمایه حضور داشت و با وجود اینکه هیچ سمتی در بانک سرمایه نداشته، حق نظر دهی داشته و با مدیران بانک سرمایه، به تندی و گاهی با دعوا برخورد می‌کرده است. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از حکم 15 سال حبس برای برادران ریخته‌گران خبر داد.

بازداشت «اکبر طبری»

«اکبر طبری» یکی از معاونان سابق قوه قضاییه در تیرماه 98 بازداشت شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده بود «فردی که قبلا در حوزه ریاست معاونت یکی از بخش‌ها بوده، تحت تعقیب قرار گرفت و پرونده‌ای تشکیل شد و در این ارتباط فرد مذکور و برخی افراد دیگر بازداشت شدند و خبر صحت دارد. موضوع پرونده نیز آن گونه که بیرون مطرح می‌شود نیست و آنچه الان در پرونده مطرح است ناظر به ارتباطات ناصواب و خلاف موازین قضایی با برخی از اصحاب پرونده و همچنین توصیه و اعمال نفوذ در برخی دستگاه قضایی مطرح است »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار