در گفت‌وگو با پانا؛

آذرکیش: توجه به هنرستان ها موجب رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری خواهد شد

اگر بتوانیم در قوانین خود از فارغ‌‌التحصیلان هنرستان‌ها بیشتر حمایت کنیم قطعا آینده بازار کار در دست هنرستانی‌ها خواهد بود

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد اگر بتوانیم در قوانین خود از فارغ‌‌التحصیلان هنرستان‌ها بیشتر حمایت کنیم قطعا آینده بازار کار در میان هنرستانی‌های خواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۰۶۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
آذرکیش: توجه به هنرستان ها موجب رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری خواهد شد

سیدمصطفی آذرکیش در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه یکی از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش توسعه مهارت‌، مهارت‌آموزی و کارآفرینی است، گفت: «به استناد همین درس کار و کارآفرینی از دوره ابتدایی وارد مجموعه دروس شده است و در دوره متوسطه اول هم ادامه دارد. در دوره متوسطه دوم اما سه شاخه فنی‌حرفه‌ای، کاردانش و نظری داریم که در شاخه فنی‌حرفه‌ای و کاردانش به شکل تخصصی و نیمه‌تخصصی به موضوع مهارت پرداخته می‌شود و در شاخه نظری هم دروس فرهنگ و هنر جزو دروسی است که به موضوع مهارت‌آموزی و کارآفرینی می‌پردازد.»

او ادامه داد: «در کنار این‌ها پروژه‌هایی در چند سال اخیر در حوزه مهارت‌آموزی تعریف شده است. مسابقات و جشنواره‌هایی از جمله جشنواره جوان خوارزمی، جشنواره نوجوان خوارزمی، مسابقات و جشنواره‌های مهارتی و هنرهای تجسمی با رویکرد مهارت‌آموزی هر سال برگزار می‌شود. طرح ایران مهارت هم در متوسطه اول عملیاتی شده است.»

مدیرکل آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از سال 73 درس کارآفرینی در دوره متوسطه فقط در شاخه کاردانش تدریس می‌شد ولی اکنون در هر سه شاخه کاردانش، نظری و فنی‌حرفه‌ای تدریس می‌شود، افزود: «در برنامه ششم توسعه تحصیل 50 درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها هدف‌گذاری شده است که امیدواریم تا پایان برنامه به آن دست پیدا کنیم.»

مصطفی آذرکیش بر لزوم پرداختن به مهارت و مهارت‌آموزی در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و گفت: «در مجموعه برنامه هفتم توسعه باید قوانین حمایتی بیشتری را برای توسعه آموزش‌های مهارتی، مشوق‌های کارفرمایی و مشوق‌های بیرونی بیشتری برای مشارکت موثر بنگاه‌‌های اقتصادی و بخش خصوصی به ویژه در حوزه مهارت‌آموزی در نظر گرفته شود تا بتوانیم در طول برنامه متناسب‌سازی آموزش‌ها با نیازهای بازار کار را به استناد قوانین حمایتی بیشتر داشته باشیم.»

او ادامه داد: «اکنون عمده قوانین کشور ناظر بر کاهش نرخ بیکاری در میان دانش‌آموختگان دانشگاه است. تمایل ما بر این است که قوانین حمایتی بیشتری هم برای کاهش نرخ بیکاری در دوره‌های غیردانشگاهی به ویژه مشوق‌های لازم برای فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها باشد. اگر بتوانیم در قوانین خود از فارغ‌‌التحصیلان هنرستان‌ها بیشتر حمایت کنیم قطعا آینده بازار کار در میان هنرستانی‌های خواهد بود.»

مدیرکل آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: «این قوانین باید کمک کنند زیرساخت‌های لازم برای توسعه آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش در کشور ایجاد شود، فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی در کشور نهادینه شود، مشارکت عوامل سهیم و موثر در توسعه آموزش‌های مهارتی از جمله دستگاه و نهادهای دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی بیشتر شود. اگر این اتفاق بیافتد در درازمدت هم شاهد رونق تولید داخلی و هم شاهد کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود. چون یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد آن‌هایی که دارای مهارت هستند ضریب اشتغال‌پذیری بیشتری نسبت به بقیه دارند. نیاز داریم همه دستگاه‌های اجرایی کشور، بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی در فرآیند آموزش ما مشارکت داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار