معاون پرورشی آموزشگاه شهید عزیزالله قیدر ناحیه یک شهرستان بهارستان:
مسئولیتپذیری دانشآموزان با آموزش، همکاری گروهی و همراهی خانواده تقویت میشود
بهارستان یک(پانا)-معاون پرورشی آموزشگاه شهید عزیزالله قیدر ناحیه یک شهرستان بهارستان، تأکید کرد ایجاد فضای آموزشی هدفمند، فعالیتهای گروهی و نقشآفرینی معلمان و والدین، از مهمترین عوامل در تقویت حس مسئولیتپذیری دانشآموزان است.

مریم فیضی معاون پرورشی آموزشگاه شهید عزیزالله قیدر ناحیه یک شهرستان بهارستان، در گفتوگو با پانا درخصوص اقداماتی جهت تقویت حس مسئولیتپذیری در دانشآموزان در مدارس عنوان کرد: «برای تقویت حس مسئولیتپذیری در دانشآموزان، یکی از کلیدیترین اقداماتی که میتوان انجام داد، آموزش و ایجاد فضایی است که در آن دانشآموزان احساس کنند که وظایفشان مهم و ارزشمند است؛ معلمان و والدین میتوانند با تعیین اهداف مشخص و قابل اندازهگیری به دانشآموزان کمک کنند؛ این اهداف باید بهطور منظم پایش شود و بازخوردهای مثبت و سازندهای ارائه شود تا انگیزه آنها حفظ شود؛ علاوه بر این، تشویق به تفکر مستقل و حل مسئله نیز موجب تقویت این ویژگی خواهد شد.»
وی با اشاره بر تشویق دانشآموزان و همکاری در فعالیتهای گروهی خاطرنشان کرد: «برای تشویق دانشآموزان به همکاری در فعالیتهای گروهی، میتوان از روشهایی یادگیری مشارکتی بهره برد؛ باید فضایی فراهم کرد که در آن، همه اعضا بتوانند ایدهها و نظرات خود را بهراحتی بیان کنند؛ همچنین، تعیین نقشهای مشخص در گروه و برقراری ارتباطات مؤثر بین اعضا میتوانند به حفظ همکاری مؤثر کمک کنند؛ بازیها و فعالیتهای گروهی که به تعامل نیاز دارند، نیز میتوانند حس همکاری را در دانشآموزان تقویت کنند.»
فیضی در رابطه با پروژههای موفق در امر آموزش بر دانشآموزان اذعان کرد: «در مورد پروژههای موفق، تجربیات مختلفی وجود دارد؛ بهعنوان مثال، برگزاری جشنوارههای علمی که در آن دانشآموزان به طور گروهی روی یک پروژه تحقیقاتی کار میکنند، میتواند روحیه همکاری را در آنها تقویت کند؛ همچنین پروژههای اجتماعی، مثل کمپینهای پاکسازی محله یا کمک به نیازمندان، به دانشآموزان این فرصت را میدهد که مسئولیتپذیری اجتماعی را تجربه کنند و درک عمیقتری از تأثیر کار گروهی داشته باشند.»
معاون پرورشی آموزشگاه شهید عزیزالله قیدر ناحیه یک شهرستان بهارستان، در پایان سخنان خود با بیان تأثیر نقش معلمان و والدین در آموزش دانشآموزان تصریح نمود: «نقش معلمان و والدین در این فرآیند بسیار پر اهمیت است؛ معلمان باید الگوی رفتار مسئولانه باشند و مهارتهای زندگی را به دانشآموزان آموزش دهند؛ برقراری ارتباط مثبت و حمایتی بین والدین و معلمان میتواند به تقویت حس مسئولیتپذیری در دانشآموزان کمک کند؛ فراهم کردن فضایی که در آن اشتباهات بهعنوان بخشی از یادگیری در نظر گرفته شود، میتواند به دانشآموزان کمک کند تا از تجربیات خود بیاموزند و احساس کنند که در مسیر رشد و یادگیری تنها نیستند.»
ارسال دیدگاه