مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هشتگرد:

کانون و آموزش‌وپرورش باید پیوندی موازی داشته باشند

کرج(پانا)-مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هشتگرد گفت: کانون و آموزش‌وپرورش باید پیوندی موازی داشته باشند؛ نه ادغام. نهادهای تربیتی اگر تبادل اندیشه نداشته باشند، محکوم به انزوا هستند.

کد مطلب: ۱۶۴۸۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد
کانون و آموزش‌وپرورش باید پیوندی موازی داشته باشند

دنیا یارمحمدی در گفت‌وگو با پانا   درباره ماهیت یادگیری خارج از کلاس در کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد:   «در کانون، واژه‌ کلاس و معلم حذف و واژه‌های کارگاه و مربی جایگزین شده است؛ چرا که معتقدیم یادگیری در کلاس درس، سطحی و فرار است. در کارگاه یا محیط طبیعی، که مجموعه‌ای از متربی، محیط فضاسازی‌شده، مربیِ تسهیلگر و ابزارهای تجربه‌محور را شامل می‌شود، یادگیری بسیار مؤثرتر رخ می‌دهد.» 

وی با تشریح تجربه‌های یادگیری غیررسمی در این مرکز تأکید کرد: «حذف ساختارهای رسمی کلاس و جایگزینی آن با کارگاه، تجربه، بازی و قصه‌گویی، یادگیری را برای کودکان و نوجوانان عمیق‌تر و ماندگارتر می‌کند.  مربی ممکن است برای آموزش یک موضوع اخلاقی یا علمی، از بازی، اردو، قصه‌گویی با فضاسازی کامل، تجربه‌های هنری یا حتی بحث‌های چالشی استفاده کند. این مربی است که هر روز شیوه‌های یادگیری خود را براساس مخاطب به‌روز می‌کند.» 

یارمحمدی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت دانش‌آموزان به یک فعالیت خاص علاقه بیشتری دارند، عنوان کرد:   «انسان از کودکی استعدادها و گرایش‌های متفاوتی دارد.برخی بازی را ترجیح می‌دهند، برخی ادبیات یا هنر را. مربیان کانون براساس ویژگی‌های هر محله، هر قوم و حتی شخصیت هر فرد، شیوه مناسب را انتخاب می‌کنند.هنر مربی تشخیص لحظه‌ای است.» 

وی درباره تفاوت یادگیری در کلاس و محیط آزاد تصریح کرد:  «دانش‌آموزان ممکن است مدرسه را دوست داشته باشند، اما یادگیری در کلاس گاهی به دلیل رتبه‌گذاری، فشار خانواده یا آینده شغلی است. یادگیری در محیط آزاد اما انتخابی و خودخواسته است و همین باعث عمیق‌تر شدن آن می‌شود.» 

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هشتگرد در ادامه درباره چگونگی آماده‌سازی دانش‌آموزان برای یادگیری خارج از کلاس بیان کرد:   «مربی ابتدا باید خود را درگیر یادگیری کند. تحقیق می‌کند، دوباره می‌آموزد و سپس با فضاسازی مناسب و فعالیتی شاد و خلاقانه، دانش‌آموز را وارد تجربه یادگیری می‌کند.مربی کانون کوتاه‌گوست و از امر و نهی پرهیز می‌کند.» 

یارمحمدی درباره پیوند تجربه‌های خارج از کلاس با کتاب‌خوانی  هم اظهار کرد:  «صرفاً تجربه‌ بیرون از کلاس نمی‌تواند منجر به کتاب‌خوانی شود.مربی باید کودک را تشنه رها کند. مثلاً قصه‌ای را ناتمام می‌گذارد تا کودک ادامه آن را در کتاب بخواند و جلسه بعد برای دوستانش روایت کند. وقتی لذت کشف را در مطالعه بیاموزد، به کتاب‌خوانی علاقه‌مند می‌شود.» 

وی در خصوص جایگاه یادگیری غیررسمی در آموزش‌وپرورش افزود:  «کودکان امروز از کلاس درس خسته‌اند.مغزهایی که در فضای مجازی تنها ۸ ثانیه فرصت توجه دارند، به خلاقیت، سرعت، جذابیت و کوتاهی سخن نیاز دارند.آموزش غیررسمی می‌تواند بخشی از خستگی آنها را درمان کند.» 

 مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هشتگرد درباره حمایت‌های لازم از سوی آموزش‌وپرورش و نهادهای فرهنگی اظهار کرد:  «کانون و آموزش‌وپرورش باید پیوندی موازی داشته باشند؛ نه ادغام. نهادهای تربیتی اگر تبادل اندیشه نداشته باشند، محکوم به انزوا هستند.همکاری مدارس با کانون باید به یک قانون تبدیل شود تا مربیان بتوانند با جامعه مخاطب گسترده‌تری ارتباط بگیرند.» 

یارمحمدی تأکید کرد:  «معلم و مربی باید دو بال از یک تنه باشند. نه اینکه وظایف یکی بر دوش دیگری بیفتد.» 

در پایان مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیان توصیه خود به دانش‌آموزان برای بهره‌گیری از فرصت‌های یادگیری بیرون از کلاس گفت:  «جهان بسیار گسترده‌تر از کلاس درس و فضای مجازی است.دانش‌آموز امروز به دلیل حجم زیاد اطلاعات، دچار توهم دانستن است.یادگیری عمیق در فضای مجازی رخ نمی‌دهد. تجربه‌های واقعی در محیط‌های غیرکلاسی فرصتی کمیاب اما ضروری است.لذت یادگیریِ صرف کجا و لذت تجربه یادگیری خارج از کلاس کجا؛ تفاوت از زمین تا آسمان است.»

خبرنگار : دانش‌آموز:فاطمه هاشم‌زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار