از سوی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش؛
برنامههای وزارت آموزشوپرورش در روز ۱۳ آبان تشریح شد
دانشآموزان نباید فقط مخاطب برنامهها باشند، بلکه باید میداندار، مجری، برنامهریز و مدیر برنامههای پرورشی باشند
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش ضمن تشریح برنامههای وزارت آموزشوپرورش همزمان با ۱۳ آبان گفت: ساعت ۸ صبح ۱۳ آبان زنگ استکبارستیزی در مدارس نواخته میشود.
صادق حسینزاده ملکی در نشست خبری امروز ۱۱ آبان ماه با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، به تشریح اقدامات ۱۳ آبان و روز دانشآموز پرداخت و گفت: ایام پرمناسبت ۱۳ آبان مجموعهای از مناسبتهای مهم، تاریخی و تاریخساز را برای ملت ایران رقم زده است. روز بسیج دانشآموزی در همین ایام است. سالروز تاسیس اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان نیز در ۱۳ آبان است و روز تاسیس سازمان جوانان هلالاحمر نیز ۱۴ آبان است که از این منظر، این ایام از اهمیت ویژهای برخوردار است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مجاهدتهای دانشآموزان در برهههای مختلف متبلور بوده است و جنایاتی که آمریکا علیه دانشآموزان رقم زده در این روز مصادیق متعددی دارد. از همه مهمتر، نمادی از مقاومت ملت ایران در مقابل تهاجم و زیادهخواهی آمریکا در طول تاریخ بوده است.
وی اظهار کرد: مناسبتها فراوان است؛ از اینرو آشنایی دانشآموزان با تاریخ، واقعیتها و اسناد تاریخی از اهمیت ویژهای برخوردار است. آموزش و پرورش از این منظر، وظیفهای سنگین دارد. در همین راستا، شاید مناسب باشد به کتابی با عنوان «ایستگاه خیابان روزولت» اشاره کنم که امسال نیز مورد توجه قرار گرفته است . این کتاب از آثار مفید و خواندنی است که مجموعهای از محتواها و اسناد را گردآورده و اطلاعات ویژهای درباره ماجراهای این ایام ارائه میدهد. همچنین برای فضای آموزش و پرورش و محیط دانشآموزی، محتواهایی مبتنی بر همین کتاب تولید کردهایم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامههای روز ۱۳ آبان اظهار کرد: برای روز ۱۳ آبان برنامههایی دنبال میشود؛ از جمله مهمترین آن برنامهها، طبیعتا آمادگی دانشآموزان برای راهپیمایی ۱۳ آبان است. سیاهه تهاجمات و زیادهخواهیهایی که آمریکاییان نسبت به ملت ایران دارند، حداقل به ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و آن کودتای ننگین برمیگردد؛ اما بعد از آن ادامه پیدا میکند و میرسد به ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ که با چراغ سبز و پشتیبانی همهجانبه آمریکاییان، رژیم خونخوار و جنایتکار صهیونیستی جنایت بزرگی را در ایران عزیزمان مرتکب میشود و کودکان و نوجوانان و زنان و مردان زیادی از ملت بزرگ را به شهادت میرساند.
وی ادامه داد: از این منظر، ۱۳ آبان، اولین ۱۳ آبان بعد از این اتفاق بزرگ و مهم، ۱۳ آبانِ کلیدی است که دانشآموزان و حوزه عمومی فرهنگیان ما انشاءالله باید آماده باشند که یکبار دیگر آن پیام وحدت و اتحاد و همدلی که در مواجهه با دشمن و هر عنصر تجاوزگر است را به بهترین شکل دنبال کنند و پیام محکم خود را به دنیا عرضه کنند؛ شبیه آن پیامی که در ایام جنگ ۱۲ روزه به دنیا و جهانیان ارائه کردند و منجر شد آن پیروزی بزرگ رقم بخورد و دشمن سیلی سختی بخورد.
حسینزاده ملکی گفت: در عموم فعالیتهای پرورشی یکی از دغدغهها این است که دانشآموزان نه فقط مخاطب برنامهها باشند، بلکه میداندار، مجری، برنامهریز و به تعبیر دیگر مدیر همه برنامههای حوزه پرورشی باشند. لذا از این منظر هم دانشآموزان ما در راهپیمایی و مقدمات آن نقش دارند.
وی ادامه داد: ساعت ۸ صبح ۱۳ آبان زنگ استکبارستیزی را داریم که این برنامه بهصورت نمادین است و رونمایی از برخی برنامهها در همین حوزه انجام میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در دوره پرورشی و در طرح تحول پرورشی نوین، یکی از گزارههایی که بسیار حائز اهمیت است، توجه ویژه به سرگرمیهای گروهی است؛ سرگرمیهای گروهی مدرسهای که مرتبط با استفاده از این ظرفیتها، بسیاری از مضامین و محتواها را در اختیار دانشآموزان قرار میدهد. بر همین اساس، هم برای دوره متوسطه و هم برای دوره ابتدایی، مجموعهای از سرگرمیهای گروهی به مربیان پرورشی پیشنهاد شده که بر آن اساس کارهایی را دنبال میکنند.
وی ادامه داد: سرودهایی از جمله سرود «نسل ضد زورگویی» تولید شده است که گروه سرود خلاقانهای از فضای دانشآموزی و مربیان و معلمان است که برای عموم مدارس ارسال شده است. در موضوع «نسل ضد زورگویی» نیز در ایام ۱۳ آبان جمعخوانیهای مختلف صورت میگیرد.
ملکی افزود: سرود «ای ایران» نیز که بر پایه آن شعر بسیار ماندگار و هنری ای ایران ساخته شده، از ابتدای سال تحصیلی در دورههای مختلف و برنامههای آغازین دنبال شده است و در مراسم ۱۳ آبان نیز با یک جمعخوانی مفصل اجرا خواهد شد.
وی در ارتباط با کتاب «ایستگاه خیابان روزولت» و دیگر آثار مرتبط تهیه شده نیز گفت: در ارتباط این کتاب و همچنین برخی آثار و محتواهای مرتبط، مجموعهای از محتواها و محصولاتی آماده شده است. یک بخش مهم از فعالیتها نیز ناظر به فعالیتهای خود تشکلهای دانشآموزی از جمله بسیج دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان و سازمان دانشآموزی است که از فعالیتهای سازمان بسیج دانشآموزی میتوان به اجرای بسته برنامهای «آبانکار» و همچنین «قاب برتر» نام برد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در برنامههای اتحادیه انجمنهای اسلامی، میتوان به برنامه «نوجهان» اشاره کرد؛ و از جمله برنامههای سازمان دانشآموزی نیز بحث «نو+راوی» است که روایت فعالیت دانشآموزان در مسائل مرتبط با ۱۳ آبان خواهد بود.
وی اضافه کرد: همچنین مجموعه برنامههای «وطنیار» که مجموعهای از کارهای دانشآموزی ما در سازمان دانشآموزی است که انشاءالله در آستانه ۱۳ آبان نیز نمود آن در بخشی از راهپیماییها مشاهده خواهد شد.
ملکی اظهار کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در چند ماه گذشته رقم خورده و ما از ۱۳ آبان و در مناسبت روز دانشآموز در اختیار عموم مدارس قرار میدهیم، بسته محصولات و فعالیتهای مدرسهای «ایرانمون» است. این بسته که در آستانه آغاز سال تحصیلی توسط معاون اول رئیسجمهور رونمایی شد، بستهای بسیار قابلتوجه برای دانشآموزان است. موضوع هویت ملی و همچنین روایت جنگ ۱۲ روزه، دو موضوع اصلی این بسته هستند که بر آن اساس، مجموعه پیامهایی که برای دانشآموزان ابتدایی و متوسطه باید اختصاص داده شود، استخراج و تبیین شده است.
وی ادامه داد: به بیش از ۱۰۰ سوال دانشآموزی در این بسته پاسخ داده شده است؛ یعنی قریب به ۱۰۰ سوال دانشآموزان را در موضوعات مرتبط با استکبارستیزی، هویت ملی و همچنین روایت جنگ ۱۲ روزه و نوع دشمنی جنایتکاران عالم علیه ملت حقخواه و حقگوی ایران، پاسخ داده است.
ملکی افزود: در دستنامه «فانوس»، قریب به ۵۰ فعالیت گروهی مدرسهای که عمدتا بر پایه سرگرمیها است، برای موقعیتهای مختلف پرورشی تهیه شده است تا مربی پرورشی در فعالیتها و بازیهایی که با دانشآوزان رقم میزند، بتواند در ارتقای سطح هویت ملی دانشآموزان تاثیر بگذارد. حدود ۲۰ بسته محصول، تولید شده که از بستههای نمایشگاهی مدرسهای در موضوعات مختلف وجود دارد، تا روزنامه دیواری و تابلو بازی دیواری که دانشآموزان با خواندن آن وارد بازیهایی با مضامین مسائل روز کشور میشوند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مواجهه جدیدی در جهان درحال شکل گرفتن است، گفت: میدانیم که در جهان عملا دو جبهه بزرگ تشکیل شده است؛ جبهه جنایت و جنایتکاران و طرفداران این جنایتها و جبهه ضد جنایت. این جبهه ضد جنایت در اقصی نقاط دنیا؛ کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی، رگههای بسیار پررنگ و لفاظیها و اتفاقات گستردهای را شاهدیم و ملت ایران، در بسیاری از اتفاقات مبارکی که در جهان رخ میدهد، جزو طلایهداران این جبهه ضد جنایت هستند. در این بسته نیز بخشی از آن گزارهها، مورد اشاره قرار گرفته است.
وی افزود: اینها فعالیتهایی است که با رویکردهای جدید و با استفاده از فناوریهای نوین فرهنگی و پرورشی و سازوکارهای جدید پرورشی به مرور در اختیار مدارس قرار میگیرد. بهطور کلی در این بستهها مبنا را بر انتخاب دانشآموز و انتخاب مربی گذاشتهایم و کاملا بر انتخاب دانشآموز و مربی تاکید داریم تا نسبت به نیاز و مختصات مدرسه خود از هر یک از آنها بهترین استفاده را ببرند.
ملکی تاکید کرد: یکی از مهمترین رویکردهایی که در دوره پرورشی موجود داریم، این است که معتقدیم دانشآموزان نه فقط مخاطب، بلکه باید میداندار، پرچمدار، مدیر و مجری و برنامهریز بسیاری از فعالیتهای پرورشی باشند. معتقدیم که اگر میدان کافی به دانشآموزان سپرده شود، بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی و ملی به بهترین شکل، توسط خود دانشآموزان دنبال خواهد شد.
وی ادامه داد: مربیان و مدیران باید تا حد امکان این میدان را در اختیار دانشآموزان قرار دهند؛ ولو اینکه در جاهایی دانشآموزان در این میدانها ممکن است اشتباهاتی و خطاهایی داشته باشند، آن اشتباه و آن خطا خود، فرصت یادگیری ایجاد میکند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: آن میدانهایی که در اختیارشان قرار میدهیم موجب میشود که بسیاری از تواناییهای فردی و اجتماعی دانشآموزان در مدرسه تقویت شود و یک سرمایه شخصیتی خوب برای مسئولیتهایی که در آینده؛ چه در زندگی فردی و چه در زندگی خانوادگی و چه در زندگی اجتماعی و ملی خواهند پذیرفت، فراهم شود، تا انشاءالله بتوانند موفقتر عمل کنند.
ارسال دیدگاه