دبیر ادبیات دبیرستان زکیه :

یادگیری ابزاری برای رشد فکری و اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان است

خواف (پانا)- دبیر ادبیات دبیرستان زکیه با تأکید بر اهمیت درس و مطالعه، یادگیری را ابزاری برای رشد فکری، اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان دانست و بر نقش تلاش، علاقه و تفکر در مسیر آموزش تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۲۱۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد
یادگیری ابزاری برای رشد فکری و اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان است

 متینا خدمتگزار در گفت و گو با پانا گفت: «در دنیای امروز که دانش و آگاهی محور پیشرفت و تحول جوامع است، اهمیت درس و تحصیل بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. درس خواندن تنها برای گرفتن نمره یا قبولی در امتحان نیست، بلکه فرآیندی برای درک بهتر زندگی، رشد اندیشه و شکوفایی استعدادهاست.»

وی افزود:«  درس خواندن یعنی تمرین فکر کردن. ما در کلاس درس فقط مطالب کتاب را یاد نمی‌گیریم، بلکه یاد می‌گیریم چگونه نگاه کنیم، تحلیل کنیم و تصمیم بگیریم. علم واقعی آن است که ذهن را بیدار کند و انسان را به تفکر وادارد.»

 خدمتگزار با بیان اینکه بسیاری از دانش‌آموزان گاهی درس را تنها وظیفه‌ای روزمره می‌بینند، افزود:«اگر نگاه‌مان به درس فقط برای نمره باشد، یادگیری عمیق شکل نمی‌گیرد. اما اگر درس را فرصتی برای شناخت دنیای پیرامون و خودمان بدانیم، مطالعه به لذت تبدیل می‌شود نه اجبار.»

دبیر ادبیات در ادامه با اشاره به نقش مهم پشتکار در مسیر یادگیری گفت:«هیچ موفقیتی بدون تلاش به‌دست نمی‌آید. ممکن است مسیر تحصیل سخت و پرچالش باشد، اما نتیجه‌اش همیشه شیرین است. هر صفحه‌ای که می‌خوانیم و هر سؤالی که می‌پرسیم، گامی به سوی رشد و آگاهی است.»

خدمتگزار  که سال‌ها تجربه تدریس در دبیرستان زکیه را دارد، بر این باور است که درس خواندن تنها باعث افزایش دانش نمی‌شود، بلکه شخصیت انسان را نیز می‌سازد.

او گفت:«درس، انسان را منظم، دقیق و صبور می‌کند. یادگیری به معنای مسئولیت‌پذیری است. دانش‌آموزی که برای درس وقت می‌گذارد، در واقع آینده خود را می‌سازد و یاد می‌گیرد چگونه هدفمند زندگی کند.»

وی همچنین به اهمیت مطالعه آزاد و علاقه به کتاب اشاره کرد و افزود:«کتاب خواندن یکی از زیباترین عادت‌های زندگی است. هر کتاب می‌تواند دنیایی تازه به روی انسان باز کند. اگر دانش‌آموزان یاد بگیرند برای لذت از دانستن بخوانند، دیگر هیچ درسی برایشان سخت نخواهد بود.»

 دبیر ادبیات دبیرستان زکیه با تأکید بر نقش معلمان در ایجاد انگیزه برای تحصیل گفت:« معلم باید الهام‌بخش باشد، نه فقط انتقال‌دهنده اطلاعات. اگر عشق به یادگیری در کلاس جاری شود، دانش‌آموز هم با دل و جان درس می‌خواند. یادگیری واقعی، روشن کردن چراغی در ذهن است، نه پر کردن ظرفی از محفوظات.»

خبرنگار : فرشته آهنگرزاده ستایش غالب رضوان حبیبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار