عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با پانا:

توسعه عدالت آموزشی نیازمند همکاری همه‌جانبه مجلس و نهادهای مرتبط است/ تلاش‌های وزیر آموزش‌وپرورش در پیگیری مطالبات فرهنگیان

حضور فعال رئیس‌جمهور در شورای آموزش‌وپرورش بی‌سابقه و ارزشمند است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های وزیر آموزش‌وپروش در پیگیری مطالبات فرهنگیان گفت: اهتمام ویژه رئیس‌جمهور و آشنایی میدانی دکتر کاظمی با بدنه آموزش و پرورش، فرصت مناسبی برای تحقق عدالت آموزشی و رفع چالش‌های این حوزه ایجاد کرده است.

کد مطلب: ۱۶۲۰۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد
توسعه عدالت آموزشی نیازمند همکاری همه‌جانبه مجلس و نهادهای مرتبط است/ تلاش‌های وزیر آموزش‌وپرورش در پیگیری مطالبات فرهنگیان

حسین امامی‌راد در گفت‌وگو با پانا،  آموزش و پرورش را یک مجموعه بزرگ و تاثیرگذار برشمرد و گفت:  «آموزش و پرورش مجموعه‌ای بسیار بزرگ، مهم، تأثیرگذار و حساس است. وزارتخانه‌ای پهن‌پیکر که اداره آن، چه برای وزیر و چه برای مجموعه همکاران، کاری آسان نیست. سکان‌دار این وزارتخانه باید فردی باشد که اشراف کافی یا دست‌کم اشراف نسبی و کلی به ابعاد مختلف این مجموعه گسترده داشته باشد.»

نماینده مردم چناران، طرقبه، شاندیز و گلبهار با اشاره به جابه‌جایی بیش از ۲۰ وزیر در وزارت آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب  توضیح داد: «  از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۲۰ وزیر در این وزارتخانه جابه‌جا شده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده عدم ثبات مدیریتی در این وزارتخانه است. چنین بی‌ثباتی، چه در سطح صف و چه در سطح ستاد، به‌طور طبیعی آسیب‌زا بوده و بر روند سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌ها تأثیر منفی گذاشته است.»

وی با اشاره به دیدار اعضای کمیسیون و معلمان نمونه با مقام معظم رهبری در سال پایانی مجلس قبل، ادامه داد:  «در سال پایانی مجلس قبل، هم‌زمان با هفته معلم، اعضای کمیسیون آموزش به همراه جمعی از معلمان نمونه به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. در آن دیدار، ایشان به نکته مهمی اشاره کردند و فرمودند که از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۹ وزیر در وزارت آموزش و پرورش جابه‌جا شده‌اند. این موضوع واقعاً نگران‌کننده است؛ چراکه در وزارتخانه‌ای که طی حدود ۴۴ یا ۴۵ سال چنین تعداد بالایی از تغییر وزیر را تجربه کرده، ثبات مدیریتی وجود نداشته و این امر قطعاً وضعیت مطلوبی نیست.»

امامی‌راد  با تأکید بر تعدد تغییر وزیر  در وزارت آموزش و پرورش گفت: «در میان بیش از ۲۰ وزیری که از ابتدای انقلاب تاکنون بر سر کار آمده‌اند ، فقط سه یا چهار نفر از آن‌ها از بدنه آموزش و پرورش بوده‌اند؛ افرادی که هم در سطوح مختلف آموزشی فعالیت کرده‌اند و هم اشراف واقعی به نظام آموزشی کشور داشته‌اند. در واقع، از میان این تعداد زیاد وزیر، فقط همین چند نفر شرایط لازم را به‌صورت هم‌زمان دارا بوده‌اند.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، علیرضا کاظمی را یکی از معدود وزرایی دانست که سابقه فعالیت در بدنه آموزش و پرورش دارد و تأکید کرد: «یکی از این افراد آقای کاظمی است که  به نظر من، عملکرد ایشان در یک‌سال وزارت‌شان تا حد زیادی مطلوب بوده، هرچند که قطعاً اشکالات و ایراداتی هم وجود داشته است.»

مطالبات معوق فرهنگیان پرداخت شد و نیروی انسانی اولویت آموزش و پرورش است

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یکی از دغدغه‌های اصلی فرهنگیان را مسائل اقتصادی و معیشتی آن‌ها، از جمله مطالبات و معوقات دانست و گفت: «یکی از دغدغه‌های اصلی فرهنگیان، مسائل اقتصادی و معیشتی آن‌هاست که در این حوزه، به نظر من آقای کاظمی و مجموعه وزارتخانه،  عملکرد خوبی داشته‌اند و تقریباً توانسته‌اند این معوقات و پرداخت‌ها را به‌روز کنند.»

امامی‌راد با اشاره به اهمیت به‌کارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش، افزود: «به‌کارگیری نیروی انسانی در اداره آموزش و پرورش نیز یکی دیگر از دغدغه‌هاست. من نیز از بدنه آموزش و پرورش هستم و ۲۸ سال در حوزه‌های مختلف سابقه دارم و یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران و مشاوران، چه در سطح صف و چه در سطح ستاد، دو مسئله نیروی انسانی و فضای آموزشی است.»

نماینده چناران، طرقبه، شاندیز و گلبهار با اشاره به عملکرد دکتر کاظمی در حوزه نیروی انسانی آموزش و پرورش، ادامه داد: «در این مجموعه، به‌ویژه در حوزه نیروی انسانی، عملکرد وزیر بد نبود و حتی قابل قبول بود. در واقع اقداماتی مانند تزریق نیروی انسانی برای جبران کمبود معلم، جبران کسری ساعات موظف معلمان و جلوگیری از خالی ماندن کلاس‌ها با جدیت دنبال شد. این کارها از طریق برگزاری چند آزمون مختلف از جمله آزمون آموزگاری، دبیری و کیفیت‌بخشی انجام شد.»

وی با اشاره به اقدامات وزیر آموزش و پرورش در برگزاری آزمون‌های استخدامی، توضیح داد: «در آزمون‌های استخدامی،  دکتر کاظمی توانست در هیأت دولت مصوبه لازم را دریافت کرده و آن را برای به‌کارگیری نیرو برگزار کند. این اقدام، عملکردی خوب و قابل دفاع محسوب می‌شود. البته در نحوه برگزاری این آزمون‌ها، شاید در برخی موارد، اشکالاتی هم وجود داشته باشد که باید به آن‌ها توجه کرد.»

انتصابات متوازن و همراهی وزیر آموزش‌وپرورش با مجلس رضایت‌بخش است

امامی‌راد درباره عملکرد وزیر آموزش و پرورش در حوزه انتصابات و ارتباط با مجلس گفت: «در بحث انتصابات نیز دکتر کاظمی توانسته از ظرفیت هر دو جناح سیاسی برای نیروهای صف و ستاد استفاده کند، به نظر من این اقدام قابل قبول و مثبت است. همچنین همراهی وزیر با مجلس و کمیسیون آموزش نیز نسبتاً خوب بوده است که این‌ها بخشی از عملکرد قابل دفاع و نقاط مثبت فعالیت دکتر کاظمی محسوب می‌شود.» 

وعده‌های تبدیل وضعیت فرهنگیان باید محقق شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه تبدیل وضعیت فرهنگیان باید به‌طور کامل محقق شود، گفت: «در موضوع تبدیل وضعیت‌ها، زمانی که دکتر کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری حاضر شد، برنامه‌ها و طرح‌های خود را ارائه داد و در همان زمان و پس از آن، قول‌هایی برای تبدیل وضعیت نیروها از جمله خرید خدمات، نهضتی‌ها و طرح مهرآفرین داده شد که باید به‌طور کامل محقق شود.»

امامی‌راد با تأکید بر لزوم تحقق وعده‌های داده شده به معلمان اظهار کرد: «یکی از انتظارات مهم معلمان، به‌ویژه نیروهای خرید خدمات، نهضتی‌ها و طرح مهرآفرین است که تعداد آن‌ها هم کم نیست. این گروه همواره انتظار دارند که وعده‌ها محقق شود. ما نیز به‌عنوان متولیان آموزش در مجلس، با توجه به قول‌هایی که وزیر در کمیسیون داده‌اند، انتظار داریم که وعده‌ها هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.»

این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت تحقق برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد: «وزارت آموزش و پرورش برای اجرای برنامه هفتم توسعه  اقدامات خوبی انجام داده‌  اما انتظار بیشتری از وزیر وجود دارد تا فعالیت‌ها بیشتر منطبق با مفاد برنامه هفتم توسعه باشد. هرچند برخی کارهای انجام‌شده ارزشمند و مؤثر است، اما همان‌طور که رئیس‌جمهور و سایر مسئولان نیز تأکید دارند، یکی از ملاک‌های اصلی ارزیابی عملکرد، میزان انطباق با برنامه هفتم توسعه است. از این رو، انتظار می‌رود عملکرد وزارتخانه در این بخش منسجم‌تر و هماهنگ‌تر با اهداف توسعه‌ای کشور باشد.»

حضور فعال رئیس‌جمهور در شورای آموزش‌وپرورش بی‌سابقه و ارزشمند است

وی همچنین درباره توجه ویژه  رئیس‌جمهور به آموزش و پرورش گفت: «یکی از اقدامات قابل دفاع و ارزشمند آقای رئیس‌جمهور، اهتمام ویژه ایشان به مقوله آموزش و پرورش است. ایشان همواره بر اهمیت این حوزه تأکید داشته‌اند و طبق اخبار و گزارش‌هایی که به ما رسیده، در جلسات شورای آموزش و پرورش حضور فعالی داشته‌اند. تا جایی که اطلاع داریم، در بیش از ۳۰ جلسه شورای آموزش و پرورش فقط در طول یک سال از آغاز دولت شرکت کرده‌اند که این میزان حضور،  بی‌سابقه و نشان‌دهنده توجه جدی رئیس‌جمهور به آموزش و پرورش است.»

امامی‌راد با تأکید بر نگاه ویژه رئیس‌جمهور به آموزش و پرورش گفت: «این اهتمام و حضور فعال آقای رئیس‌جمهور در جلسات شورای آموزش و پرورش که بر اساس مصوبات این شورا، چه در سطح شهرستان، چه در سطح استان و چه در سطح ملی لازم‌الاجرا است، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.  نکته مهم این است که ایشان در این جلسات شخصاً حضور پیدا می‌کنند و صرفاً نماینده یا معاون خود را اعزام نمی‌کنند. این رویکرد نشان‌دهنده‌ی توجه ویژه، دغدغه‌مندی و نگاه عمیق رئیس‌جمهور به حوزه آموزش و پرورش است.»

آشنایی میدانی وزیر با آموزش‌و‌پرورش اطمینان‌بخش است

نماینده مردم چناران، طرقبه، شاندیز و گلبهار با اشاره به سابقه و آشنایی میدانی وزیر آموزش و پرورش گفت: «همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردم، آقای دکتر کاظمی از جمله معدود وزرایی است که هرچند عملکردش خالی از اشکال نیست  و خودم هم به برخی از آن‌ها اشاره کردم  اما دست‌کم اطمینان داریم که ایشان سطوح مختلف آموزش و پرورش را طی کرده و به‌خوبی با این مجموعه آشنا است.»

وی  با تأکید بر اهمیت تجربه میدانی مدیران گفت: «اینکه وزیری که در رأس یک وزارتخانه قرار می‌گیرد چه در وزارت آموزش و پرورش و چه در هر وزارتخانه دیگری  اگر اشراف کامل به حوزه کاری خود داشته باشد و سطوح مختلف آن مجموعه را تجربه کرده باشد، اطمینان خاطر بیشتری برای همه ایجاد می‌کند؛ چرا که می‌دانیم به مسائل، چالش‌ها و نیازهای آن مجموعه شناخت کافی دارد و آن را به‌خوبی می‌شناسد.»

امامی‌راد به اشاره به ضرورت حضور مدیران آشنا با بدنه آموزش و پرورش  اظهار کرد: «حداقل ما در وزارت آموزش و پرورش که یکی از وزارتخانه‌های تأثیرگذار، حساس و مهم کشور است در طول دولت‌های مختلف شاهد بودیم که بعضی وزرا از بدنه آموزش نبودند و اشراف لازم را به این حوزه نداشتند و این مسئله برای آموزش و پرورش خسارت‌بار بوده است اما امروز اهتمام شخص رئیس‌جمهور به موضوع آموزش و پرورش کاملاً مشهود است و از سوی دیگر، دکتر کاظمی نیز  در سطوح مختلف این وزارتخانه حضور داشته و آن را به‌خوبی می‌شناسد که فرصت مغتنمی برای آموزش و پرورش محسوب می‌شود.»

توسعه عدالت آموزشی با همراهی مجلس و نهادها قابل تحقق است

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه عدالت آموزشی گفت: «پیگیری این موارد و موضوع توسعه عدالت آموزشی که یکی از حلقه‌های مفقوده در حوزه آموزش بوده و باید حتماً به آن توجه می‌شده به نظر من با ترکیبی که اکنون در رأس آموزش و پرورش قرار گرفته، ان‌شاءالله می‌تواند بهتر از گذشته پیش برود. تحقق این هدف نیازمند همکاری همه‌جانبه است؛ هم مجلس، به‌ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات، و هم سایر نهادهای مرتبط باید همراهی و حمایت کنند تا این توسعه عدالت آموزشی هرچه زودتر و به‌صورت مؤثر محقق شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار