با حضور وزیر آموزش و پرورش انجام پذیرفت؛
افتتاح هنرستان مهارت تبریز با تأکید بر توسعه آموزشهای فنی و مهارتی
تبریز (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح و بازدید از هنرستان مهارت تبریز بر ضرورت تربیت نیروی انسانی ماهر و همسو با نیاز بازار کار تأکید کرد و گفت: توسعه آموزشهای فنی و حرفهای از اولویتهای اصلی نظام تعلیم و تربیت است.

علیرضا کاظمی، روز شنبه، ۱۹ مهرماه در مراسم افتتاح هنرستان مهارت تبریز با بیان اینکه رشد مهارتآموزی، پایهگذار اشتغال پایدار در کشور است، اظهار کرد: یکی از بخشهای موفق آموزش و پرورش در سال گذشته، افزایش نرخ اشتغال دانشآموزان فنی و حرفهای بوده که با همکاری نزدیک وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور محقق شده است.
وی ضمن قدردانی از همراهی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، ادارهکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و فعالان حوزه مهارتآموزی افزود: بدون نگاه راهبردی و همکاری مؤثر این نهادها، دستیابی به چنین دستاوردهایی در حوزه فنی و حرفهای ممکن نبود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح «همنوا» در سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: با اجرای این طرح، ظرفیت برونسپاری آموزشها چهار برابر افزایش یافته و مراکز فنی و حرفهای به هنرستانهای وابسته تبدیل شدهاند؛ اقدامی که موجب بهرهبرداری بهینه از امکانات آموزشی کشور شده است.
کاظمی افزود: تاکنون ۱۵ هنرستان وابسته در نقاط مختلف کشور راهاندازی شده و برنامهریزی برای ایجاد بیش از ۸۵۰ هنرستان جوار نیز در دستور کار قرار دارد. این روند نشان میدهد آموزش و پرورش در مسیر توسعه آموزشهای مهارتی گامهای اساسی برداشته است.
وی با اشاره به وضعیت آموزشهای مهارتی در سطح جهانی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا بیش از ۶۰ درصد دانشآموزان در رشتههای فنی و مهارتی تحصیل میکنند. بر همین اساس، در چارچوب برنامه هفتم پیشرفت و افق ۱۴۵۰، هدفگذاری کردهایم تا سهم دانشآموزان فنی و حرفهای در کشور به بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد.
وزیر آموزش و پرورش با تقدیر از زحمات معلمان، مدیران، دانشآموزان و مسئولان استانی، توسعه آموزشهای فنی و حرفهای را خدمتی بزرگ به نظام تعلیم و تربیت و آینده اشتغال کشور دانست.
علیرضا منادی؛ رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در میان هنرجویان و فرهنگیان تبریز، گفت: دیدن دانشآموزان در چنین فضای آموزشی مجهز و استانداردی مایهی دلگرمی است و نشان میدهد که در میان مسئولان نظام تعلیم و تربیت، درک عمیق و درستی از اهمیت فضاهای آموزشی و مهارتی شکل گرفته است.
منادی با تأکید بر ضرورت توجه همزمان به آموزشهای نظری و مهارتی، تصریح کرد: بر اساس مفاد برنامه هفتم پیشرفت ، آموزش و پرورش مکلف است رویکردی متوازن میان تحصیل نظری و آموزش مهارتی برای ۵۰ درصد دانشآموزان کشور ایجاد کند چرا که موفقیت در زندگی اجتماعی بدون برخورداری از مهارتهای لازم امکانپذیر نیست.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: رشد و تعالی جامعه در گرو توسعه فضاهای آموزشی متناسب با نیازهای مهارتی است و خوشبختانه آموزش و پرورش فنی و حرفهای با بهرهگیری از ظرفیتهای سختافزاری و نرمافزاری خود و با راهاندازی هنرستانهای جوار صنعت، گام مؤثری در این مسیر برداشته است.
وی با اشاره به همکاری سازنده دستگاههای استان آذربایجان شرقی در تحقق این هدف، گفت: توسعه هنرستان مهارت تبریز نمونهای روشن از کار مشترک و همافزایی میان آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای است که می تواند به عنوان الگویی موفق که میتواند در سراسر کشور مورد توجه و اجرا قرار گیرد.
ارسال دیدگاه