در گفت‌و‌گو با پانا:

انتقال مفاهیم عاشورا به نسل آلفا نیازمند زبان نو و ابزار چندرسانه‌ای است

تهران (پانا) - محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر ادبیات آیینی، با تأکید بر ضرورت بازخوانی روش‌های انتقال مفاهیم دینی و عاشورایی به نسل آلفا گفت: برای تأثیرگذاری بر ذهن و دل کودکان و نوجوانان امروز باید از زبان تازه، ابزارهای چندرسانه‌ای و ظرفیت‌های هنری بهره گرفت.

کد مطلب: ۱۵۹۸۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
انتقال مفاهیم عاشورا به نسل آلفا نیازمند زبان نو و ابزار چندرسانه‌ای است

محمدرضا سنگری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تغییرات ارتباطی و فرهنگی در میان نسل جدید اظهار کرد: «ابزار ارتباطی کودکان امروز تغییر کرده است؛ اگر پیش‌تر با ارتباط‌های شفاهی یا کتاب آن‌ها را با مفاهیم آشنا می‌کردیم، امروز حتی کودکان چهارساله با ابزارهای نوین به‌خوبی آشنا هستند و از آن‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین ما نیز باید از ظرفیت‌های چندرسانه‌ای که صدا، تصویر و ادبیات را هم‌زمان در خود دارند، بهره ببریم.»

وی در ادامه افزود: «پیش از هر چیز باید ببینیم کودکان امروز چگونه از این ابزارها استفاده می‌کنند و سپس متناسب با آن برنامه‌ریزی کنیم. همچنین نباید در انتقال ارزش‌ها دچار افراط یا تکرار شویم؛ چراکه همان‌طور که شهید مطهری اشاره می‌کند، تکرار بیش‌ازحد باعث می‌شود لطافت و زیبایی پیام از بین برود.»

این پژوهشگر نقش هنر را در انتقال مفاهیم عاشورایی بسیار اثرگذار دانست و تصریح کرد: «اگر از داستان یا شعر استفاده می‌کنیم، باید آن را با سایر ظرفیت‌های هنری مانند تصویر، موسیقی یا حتی بازی‌های تعاملی همراه کنیم. این هم‌افزایی، پیام را ماندگارتر و عمیق‌تر خواهد کرد.»

وی درباره ویژگی‌های نویسنده متعهد گفت: «نویسنده متعهد باید زمان، زبان، مخاطب و در نهایت خودش را بشناسد. او باید بداند چه در اختیار دارد و آن را به زیباترین و رساترین شکل منتقل کند. چنین نویسنده‌ای شایسته پیگیری و توجه است.»

سنگری در پایان خاطرنشان کرد: «کتاب‌های درسی گاهی تنها منبع مطالعاتی کودکان هستند و می‌توانند شاکله شخصیت و هویت آینده آنان را شکل دهند. در این میان، آموزش معلمان نیز حیاتی است؛ چراکه اگر معلمان نسبت به کتاب‌ها آگاهی نداشته باشند، نمی‌توانند پیام درست را منتقل کنند. معلم باید خود آماده باشد تا نسل آینده را آماده کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار