در گفتوگو با پانا:
لیلی رسولی: فیلم کوتاه، میدان خلاقیت است نه پیروی از قواعد بازار
تهران (پانا) - لیلی رسولی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه، با اشاره به ویژگیهای منحصربهفرد این قالب سینمایی گفت فیلم کوتاه فرصتی برای تجربهگرایی و خلاقیت است؛ جایی که میتوان بدون ملاحظه قواعد بازار و مخاطب عام، دست به آزمون و خطا زد.

لیلی رسولی که بهعنوان یک فیلمساز فعال در حوزه فیلم کوتاه شناخته میشود، در گفتوگو با پانا، فیلم کوتاه را فرصتی برای تجربهگرایی و خلاقیت دانست و گفت: «در فیلم کوتاه میتوان بدون در نظر گرفتن قواعد بازار و مخاطب عام، ایدهها را آزمود و حتی با فرم و محتوا بازی کرد؛ چرا که محدودیت زمان، مانع از زیادهگویی میشود و همین نکته آن را چالشیتر میکند.»
وی درباره نسبت فرم و محتوا در این قالب سینمایی تأکید کرد: «فرم و محتوا در فیلمسازی از هم جدا نیستند. ایده اصلی میتواند تعیین کند کدامیک پررنگتر باشد، اما تلاش من همیشه بر این بوده که بین این دو تعادل برقرار کنم.»
رسولی در ادامه، نگاهی به وضعیت فعلی فیلم کوتاه در ایران داشت و با اشاره به رشد این حوزه در سالهای اخیر، افزود: «جایگاه فرهنگی فیلم کوتاه تا حدی تثبیت شده اما از نظر اقتصادی هنوز راه زیادی در پیش است. برای تبدیل شدن به یک زیست حرفهای، نیاز به حمایت بیشتر دارد.»
وی نگاه بسیاری از فیلمسازان به فیلم کوتاه را بهعنوان پلی برای ورود به سینمای بلند، واقعبینانه توصیف کرد و گفت: «این نگاه غالبا به خاطر ساختار حاکم بر سینمای ماست. البته این موضوع فقط به ایران محدود نمیشود و در بسیاری از کشورها هم همینطور است.»
کارگردان فیلمهای کوتاه، چالشبرانگیزترین مرحله در مسیر ساخت را بخش تولید دانست و با بیان اینکه بسیاری از فیلمسازان جوان با بودجه شخصی کار میکنند، گفت: «این فشار مالی در مرحله تولید سنگینتر از بقیه مراحل است و گاهی باعث توقف پروژه میشود.»
رسولی در پاسخ به این پرسش که جشنوارهها چه نقشی در رشد فیلم کوتاه دارند، بیان کرد: «هدفگذاری جشنوارهای از ابتدا ممکن است مانع خلاقیت شود، اما پس از ساخت فیلم، حضور در جشنوارهها به دیدهشدن و کسب اعتبار کمک میکند.»
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود، انتخاب ایدههای متناسب با امکانات موجود را راهحلی برای عبور از موانع مالی دانست و گفت: «شروع با ایدههایی سادهتر مثل فیلمهای تکلوکیشنی یا با تعداد محدود بازیگر، مسیر را برای فیلمساز هموار میکند.»
رسولی درباره تعادل میان نگاه شخصی و سلیقه مخاطب توضیح داد: «در شرایط فعلی، اولویت با نگاه شخصی خودم است، اما همین نگاه هم از دل جامعه بیرون آمده. البته تلاش میکنم افق دیدم با استانداردهای جهانی هماهنگ باشد.»
وی در ادامه، مؤلفههای موفقیت یک فیلم کوتاه را برشمرد و گفت: «رعایت اصول حرفهای در سه مرحله پیشتولید، تولید و پستولید میتواند تضمینکننده موفقیت یک اثر باشد؛ از فیلمنامه مهندسیشده گرفته تا تدوین و تبلیغات نهایی.»
رسولی در پایان، با اشاره به انگیزهاش برای ادامه مسیر فیلمسازی، اظهار کرد: «فیلم کوتاه برای من هم پلی برای ورود به سینمای بلند است، اما به آن بهعنوان عرصهای مستقل هم نگاه میکنم، چون بعضی ایدهها فقط در این قالب قابلیت عرضه دارند.»
وی در جمعبندی این گفتوگو، جملهای تأثیرگذار را به جوانان علاقهمند به سینما تقدیم کرد: «اگر کسی قلباً احساس میکند باید فیلم بسازد، نباید مغلوب ترسها و قضاوتها شود؛ نه از سوی دیگران، نه از سوی خودش.»
ارسال دیدگاه