مدیر آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان:

عفاف باطنی و حجاب ظاهری، مکمل یکدیگر جهت تشکیل شخصیت انسان هستند

بهارستان یک (پانا) - مدیر آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان، عفاف باطنی و حجاب ظاهری را مکمل یکدیگر جهت تشکیل شخصیت انسان دانست.

کد مطلب: ۱۵۸۶۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
عفاف باطنی و حجاب ظاهری، مکمل یکدیگر جهت تشکیل شخصیت انسان هستند

مینا محمدیان، مدیر آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان، هم‌زمان با فرا رسیدن روز عفاف و حجاب، با اشاره به اهمیت تاریخی و فرهنگی این مناسبت، بر لزوم توجه آگاهانه و متعادل به این ارزش‌ها در تربیت نسل جدید تأکید کرد.

محمدیان با اشاره به علت نام‌گذاری ۲۱ تیر به عنوان روز عفاف و حجاب اظهار کرد: «در تقویم رسمی کشور، هر گاه یک موضوع اهمیت خاصی در فرهنگ و هویت ملی داشته باشد، روزی به آن اختصاص می‌یابد. واقعه مسجد گوهرشاد در تیرماه ۱۳۱۴ نمونه‌ای روشن از مقاومت مردم در برابر سیاست کشف حجاب رضاخانی است. این حادثه، با وجود کشتار گسترده، تبدیل به نماد دفاع از حجاب شد و نام‌گذاری این روز، یادآور ایستادگی ملت ایران در برابر تحمیل فرهنگی است.»

وی در ادامه افزود: «ظاهر و پوشش افراد نخستین عاملی است که در تعاملات اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد. پوشش مناسب نه تنها از بروز حواشی و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند، بلکه موجب تنظیم حریم فردی و صرفه‌جویی در وقت و انرژی روانی می‌شود. عفاف نیز در کنار حجاب، نشان‌دهنده شخصیت و هویت واقعی انسان است و مسیر رشد اخلاقی و معنوی را هموار می‌سازد.»

محمدیان با تأکید بر اینکه عفاف و حجاب موضوعاتی فراگیر و عمومی هستند، بیان کرد: «رعایت این اصول به هیچ وجه محدود به جنسیت خاصی نیست. متأسفانه گاهی تصور می‌شود که این موضوع صرفاً متوجه بانوان است، در حالی‌که آقایان نیز باید در پوشش، نگاه، کلام و رفتار، اصول عفاف را رعایت کنند. نتیجه رعایت این ارزش‌ها، ارتقای آرامش روانی و بهبود تعاملات اجتماعی خواهد بود.»

او درباره ارتباط عمیق میان عفاف و حجاب توضیح داد: «حجاب جلوه بیرونی و ظاهری است، در حالی که عفاف با درون انسان مرتبط است. این دو مکمل یکدیگرند و فقدان هر کدام، به معنای عدم تعادل در شخصیت انسان است. فردی که تنها یکی از این دو را رعایت می‌کند، تصویری ناقص از الگوی انسانی ارائه می‌دهد. عفاف و حجاب، نشان از خودکنترلی، کرامت فردی و پایبندی به اصول اخلاقی و دینی هستند.»

محمدیان در ادامه به نقش نهادهای تربیتی به‌ویژه خانواده پرداخت و گفت: «اولین و اثرگذارترین نهاد در تربیت نسل، خانواده است. اگر کودک از ابتدا با مفاهیم صحیح عفاف و حجاب در فضای امن خانواده آشنا شود، پذیرش آموزش‌های مدرسه و دیگر نهادها برای او آسان‌تر خواهد بود. خانواده‌ها باید با گفت‌وگو، پاسخ‌گویی به سؤالات فرزندان و رفع شبهات، نسلی آگاه، سالم و مقاوم تربیت کنند.»

مدیر آموزشگاه شهید حججی در پایان با معرفی الگوهایی از زنان موفق و باحجاب اظهار کرد: «حضرت فاطمه زهرا (س) نخستین الگوی کامل حیا، عفت و کرامت انسانی برای بانوان است. در روزگار معاصر نیز بانوان موفقی چون دکتر طوبا کرمانی، نخستین فیلسوف زن ایرانی، نمونه‌ای روشن از پیوند موفقیت علمی و حفظ حجاب هستند. پیام ما باید این باشد که حجاب، مانع پیشرفت نیست. با افزایش سواد دینی و ارائه نمونه‌های موفق، می‌توان نسل جوان را با زبان گفت‌وگو، نه اجبار، با این ارزش‌ها آشنا و همراه کرد.»

خبرنگار : دانش‌آموز؛ نرگس عباسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار