سرگروه پرورشی ناحیه ۴ کرج:

خوارزمی، الگویی برای تقویت هویت علمی دانش‌آموزان است

کرج (پانا) - سرگروه پرورشی ناحیه ۴ کرج ضمن تأکید بر اهمیت معرفی چهره‌های علمی نظیر محمد‌بن‌موسی خوارزمی به نسل نوجوان گفت: خوارزمی، الگویی برای تقویت هویت علمی دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۵۸۵۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
خوارزمی، الگویی برای تقویت هویت علمی دانش‌آموزان است

سلامه صفری به مناسبت ۲۲ تیر، روز بزرگداشت خوارزمی در گفت‌وگو با پانا بیان کرد:«روز ۲۲ تیر به نام بزرگداشت محمدبن موسی خوارزمی، دانشمند برجسته ایرانی در حوزه ریاضیات و نجوم، در تقویم ملی کشور ثبت شده است. این روز نمادی از ارج نهادن به دانش، علم و تمدن ایرانی-اسلامی است و یادآور سهم تاریخی ایرانیان در پیشبرد علوم جهانی به شمار می‌رود.»

وی با اشاره به اهمیت این بزرگداشت برای نسل دانش‌آموز افزود: «شناساندن چهره‌هایی چون خوارزمی به نسل جوان، باعث تقویت اعتماد به نفس علمی، ایجاد انگیزه برای پژوهش و الگوسازی مثبت در فرآیند آموزش می‌شود. وقتی دانش‌آموز بداند که مبدا علم جبر از سرزمین خودش برخاسته، هویت علمی خود را جدی‌تر می‌گیرد.»

صفری در خصوص تأثیر الگوسازی علمی در مدارس گفت:«معرفی شخصیت‌هایی مانند خوارزمی، به‌ویژه در درس‌هایی مانند ریاضی و فناوری، می‌تواند مفاهیم انتزاعی را برای دانش‌آموزان ملموس و کاربردی کند. این آشنایی، زمینه‌ساز خلاقیت، نوآوری علمی و ارتباط بهتر با محتوای درسی خواهد بود.»

وی درباره میزان آشنایی دانش‌آموزان با این چهره علمی اظهار کرد: «اگرچه نام خوارزمی در کتاب‌های درسی آمده، اما آشنایی عمیق با زندگی و آثار او هنوز در میان دانش‌آموزان محدود است.بسیاری تنها نام او را شنیده‌اند و کمتر کسی می‌داند که وی پایه‌گذار علم جبر و الگوریتم‌ها بوده است.»

سرگروه پرورشی ناحیه ۴ کرج، نقش رسانه‌ها را در این زمینه مؤثر دانست و بیان کرد:« باتوجه به حضور گسترده نوجوانان در فضای مجازی، می‌توان با بهره‌گیری از محتوای چندرسانه‌ای مانند انیمیشن، داستان‌های کوتاه یا بازی‌های آموزشی، زمینه آشنایی عمیق‌تری با زندگی و آثار خوارزمی فراهم کرد.»

وی افزود: «آموزش نباید محدود به کتاب‌های درسی بماند.زمانی که دانش‌آموز بفهمد مفهومی مانند «الگوریتم» از نام یک دانشمند ایرانی گرفته شده، آن مفهوم برایش زنده، قابل درک و جذاب می‌شود.این پیوند میان مفاهیم علمی و پیشینه تاریخی، در آموزش بسیار مؤثر است.»

صفری همچنین بر نقش معلمان در این مسیر هم تأکید و اظهارکرد:«معلمان می‌توانند در مناسبت‌هایی مانند روز خوارزمی، کلاس را به فضایی برای گفت‌وگو، نمایش یا پروژه‌های پژوهشی تبدیل کنند.این روش هم حس مشارکت علمی را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند و هم موجب یادگیری عمیق‌تر و ماندگارتر خواهد شد.»

سرگروه پرورشی ناحیه ۴ کرج اضافه کرد: «تأکید بر میراث علمی دانشمندانی چون خوارزمی، نه‌تنها احترام به گذشته است بلکه انگیزه‌ای برای ساختن آینده.اگر نسل امروز بداند که نیاکانش در عرصه علم پیشتاز بوده‌اند، برای خود نیز نقشی علمی در آینده جهان قائل خواهد شد.»

وی گفت:«باور کن که از سرزمین تو کسانی برخاسته‌اند که پایه‌گذار دانش جهانی بوده‌اند؛ پس تو هم می‌توانی.»

خبرنگار : دانش‌آموز:ساحل شکوهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار