مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش:
فرزندتان را بشناسید، تا دنیای مجازی را به فرصت تبدیل کنید
۱۷ مرکز مشاوره فعال خدمات روانشناختی در چهارمحال و بختیاری
فارسان (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در سفر به استان چهارمحال و بختیاری د در برنامه زنده «زیر یک سقف شبکه جهانبین» با اشاره به تقویت سلامت روان نوجوانان گفتوگو کردند.

سمیه سادات ابراهیمی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: خانوادهها مهمترین عنصر برای تقویت سلامت روان نوجوانان هستند و با فراهم کردن عشق، توجه و حمایت عاطفی میتوانند به بهبود سلامت روان فرزندان خود کمک کنند؛ این حمایت شامل شنیدن مشکلات، ارائه مشاوره و تشویق فرزندان به ابراز احساسات است؛ همچنین، والدین باید بدانند که ارتباط مؤثر و مثبت بین آنها و فرزندان، میتواند حس اعتماد به نفس و امنیت را در فرزندان تقویت کند.
وی در ادامه با اشاره فقدان آموزش والدگری و چالشی جدی در سلامت روان فرزندان ادامه داد: عدم آموزش والدگری به عنوان یک مسئله رو به افزایش در جوامع مدرن، تأثیرات چشمگیری بر سلامت روان فرزندان دارد؛ والدینی که فاقد آموزشهای کافی در زمینه تربیت و مراقبت از فرزندان هستند، ممکن است ناخواسته الگوهای رفتاری نادرستی را در پیش گیرند که به طور مستقیم بر رشد عاطفی و روانی فرزندانشان تأثیر میگذارد.
ابراهیمی افزود: آموزش والدگری یک سرمایهگذاری ضروری برای سلامتروان فرزندان و آینده جامعه است؛ که با ارائه آموزشهای مناسب به والدین، میتوان نسلی سالمتر و شادتر پرورش داد و از بروز بسیاری از مشکلات روانی و اجتماعی جلوگیری کرد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شناخت کودک در حوزه عاطفی که اولین گام در تربیت فرزندانی سالم و شاد است اظهار کرد: شناخت کودک، به ویژه در حوزه عاطفی، نخستین و حیاتیترین گام در مسیر والدگری موفق و تربیت فرزندانی سالم و شاد است؛ درک درست از دنیای عواطف کودک، به والدین کمک میکند تا نیازهای او را بهتر بشناسند، به طور مؤثرتری با او ارتباط برقرار کنند و محیطی امن و حمایتکننده برای رشد عاطفی او فراهم آورند.
وی بیان کرد: شناخت عواطف کودک، یک فرایند مداوم و پویا است که نیازمند صبر، توجه و همدلی والدین است؛ با صرف وقت و انرژی برای شناخت دنیای عواطف کودک خود، میتوانید به او کمک کنید تا هوش هیجانی خود را توسعه دهد، روابط بهتری برقرار کند و در نهایت، فردی سالم و شاد باشد.
ابراهیمی در ادامه با اشاره به پرهیز از مقایسههای نسلی و درک چالشهای نوین تصریح کرد: هر نسل در بستر تاریخی، اجتماعی و فناورانهی خاص خود رشد میکند و تجربیات منحصر به فردی را پشت سر میگذارد؛ نسل زد، اولین نسلی است که از بدو تولد با اینترنت، گوشیهای هوشمند و شبکههای اجتماعی احاطه شده است؛ این محیط، بهطور طبیعی بر نحوهی شکلگیری هویت، ارتباطات، یادگیری و حتی پردازش عواطف آنها تأثیر گذاشته است.
سمیه سادات ابراهیمی ادامه داد: در بحث شناخت عاطفی کودکان و نوجوانان، توجه به تفاوتهای نسلی و همچنین تأثیرات عمیق فضای مجازی بر نسل زد امری ضروری است؛ مقایسهی کورکورانه نسل زد با دهههای قبل، نه تنها کمکی به درک بهتر آنها نمیکند، بلکه میتواند منجر به سوء تفاهمها و ایجاد فاصلههای بیشتر شود.
کلیدهای تربیت، تفکر انتقادی و ارتباط عصر دیجیتال که زندگی را تغییر میدهد
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آسیبهای فضای مجازی و راهکارهای تربیت فرزندان در عصر دیجیتال افزود: تربیت فرزندان در عصر دیجیتال نیازمند آگاهی، صبر و تعامل فعال والدین است؛ با شناخت آسیبهای فضای مجازی و اتخاذ رویکردهای مناسب، میتوانید به فرزندان خود کمک کنید، تا از این فضا به شکلی سالم و سازنده استفاده کنند و از خطرات آن در امان بمانند؛ به یاد داشته باشید که مهمترین ابزار شما، ارتباط باز و صادقانه با فرزندانتان و ایجاد محیطی امن و حمایتکننده است.
وی ادامه داد: فضای مجازی با تمام امکانات و فرصتهایی که در اختیار نسل جدید قرار داده است؛ چالشها و آسیبهایی نیز به همراه دارد که تربیت فرزندان در این عصر را با پیچیدگیهای بیشتری مواجه کرده است؛ والدین برای حفظ سلامت جسمی و روانی فرزندان خود باید با این آسیبها آشنا بوده و راهکارهای مقابله با آنها را بیاموزند.
وی با اشاره به تفکر انتقادی در نوجوانان و دامهای اطلاعات نادرست در فضای مجازی گفت: در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت در حال انتشار است، توانایی تفکر انتقادی، بهویژه برای نوجوانان، اهمیت حیاتی یافته است؛ فضای مجازی، با انبوهی از اطلاعات، دیدگاهها و گاهی اطلاعات نادرست، زمینهای است که در آن فقدان تفکر انتقادی میتواند منجر به پذیرش مباحث اشتباه و شکلگیری باورهای غلط شود.
ابراهیمی ادامه داد: شناخت عمیق نوجوانان، همراه با برقراری یک رابطه مبتنی بر اعتماد و احترام، پایههای اصلی تأثیرگذاری مثبت بر آنها است. این ارتباط قوی، نه تنها اعتماد و امنیت را در آنها تقویت میکند، بلکه در فرآیند آموزش مهارتهای مهم، از جمله تفکر انتقادی، نقش حیاتی دارد.
فراتر از کلاس درس؛ وقتی مدرسه امنترین جا برای تفریح میشود!
سمیه سادات ابراهیمی گفت : مدارس این پتانسیل را دارند که به مکانهای امن، سازنده و جذاب برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل شوند؛ با رفع چالشها و اجرای راهکارهای مناسب، میتوان از این ظرفیت برای ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی دانشآموزان، تقویت مهارتهای اجتماعی و فردی آنها و پیشگیری از رفتارهای پرخطر استفاده کرد.
وی ادامه داد: مدارس میتوانند برنامههای متنوعی را برای اوقات فراغت ارائه دهند، مانند کلاسهای فوق برنامه، فعالیتهای ورزشی، کلاسهای قرآنی ، فعالیتهای هنری و فرهنگی که در جهت اوقاتی سالم و شاد در اختیار نوجوانان قرار میگیرد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تربیت بیش از حد محافظهکارانه یا پرورش گلخانهای افزود: این نوع تربیت میتواند اثرات منفی زیادی بر رشد و استقلال فرزندان داشته باشد و تربیت افراطی مانع از یادگیری مهارتهای ضروری برای زندگی مستقل میشود فرزندانی که همیشه توسط والدین حمایت میشوند، ممکن است در انجام کارهای ساده و شخصی هم با مشکل روبرو شوند.
وی با اشاره به مهارت تابآوری ادامه داد: تابآوری یک عامل کلیدی برای موفقیت در زندگی است؛ افراد تابآور میتوانند در مواجهه با مشکلات قوی بمانند، از اشتباهات خود درس بگیرند و به اهداف خود دست یابند.
ابراهیمی افزود: در استان چهارمحال و بختیاری ۱۷ مرکز مشاوره فعال آموزشوپرورش خدمات روانشناختی رایگان ارائه میدهند. همچنین خط ملی مشاوره ۱۵۷۰ نیز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب آماده پاسخگویی به والدین و دانشآموزان در سراسر کشور است.
ارسال دیدگاه