در گفت‌و‌گو با پانا:

فیلم کوتاه هنوز در سینمای ایران تثبیت نشده

سینمای کوتاه ارزش‌های مستقلی دارد

تهران (پانا) - حسین فیروزه، کارگردان فیلم‌های کوتاه، با تأکید بر جایگاه مستقل و هنری این قالب سینمایی، معتقد است فیلم کوتاه به‌واسطه ساختار مینیمال، امکان تجربه‌گری، و فاصله داشتن از فضای تجاری، جذابیت‌هایی دارد که آن را از فیلم بلند کاملاً متمایز می‌کند. او همچنین ضمن انتقاد از برخی فیلم‌های کوتاه که به قصد ورود به سینمای بلند ساخته می‌شوند، تأکید دارد که فیلم کوتاه باید شأن و استقلال خود را حفظ کند.

کد مطلب: ۱۵۸۳۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
فیلم کوتاه هنوز در سینمای ایران تثبیت نشده

حسین فیروزه در گفت‌و‌گو با پانا فیلم کوتاه را قالبی منحصربه‌فرد معرفی کرد و گفت: «فیلم کوتاه جذابیت‌های زیادی برای فعالان این عرصه دارد که آن را کاملاً از فیلم بلند متمایز می‌کند. برای مثال، شما با بودجه‌ای بسیار اندک می‌توانید اثری قابل توجه خلق کنید و آن را در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی به نمایش بگذارید. فضای صمیمی و گفت‌وگو محور میان اهالی فیلم کوتاه نیز از دیگر امتیازات این فضاست. ضمن اینکه ساختار مینیمال و نگاه غیرتجاری فیلم‌های کوتاه، بستری مناسب برای خلق آثار هنری و خلاقانه فراهم می‌آورد.»

فیلمنامه، قلب فیلم کوتاه است

فیروزه با اشاره به تجربه شخصی‌اش در فیلمسازی افزود: «از نظر من، فیلمنامه تعیین‌کننده‌ترین عنصر در ساخت فیلم کوتاه است. معمولاً پس از نگارش و بازنویسی‌های متعدد، به سراغ کارگردانی می‌روم. هرچند گاهی از همان ابتدا ساختار تصویری در ذهنم شکل می‌گیرد. انتخاب میان فرم یا محتوا تا حدی سلیقه‌ای است، اما به‌نظر من فرم اهمیت زیادی دارد. تنها فیلمسازانی که آگاهی و تجربه کافی دارند، می‌توانند فرم درخشان و مؤثری خلق کنند.»

سینمای کوتاه هنوز جایگاه تثبیت‌شده‌ای ندارد

به گفته فیروزه، با وجود تولید آثار کوتاه خوب در ایران، هنوز سینمای کوتاه نتوانسته جایگاه تثبیت‌شده‌ای در ساختار کلان سینمای کشور پیدا کند. وی توضیح داد: «ما در آثار کوتاه واقعاً سینمای خوبی داریم، اما با پررنگ‌تر شدن جریان سینمای تجاری در سال‌های اخیر، این تفاوت بیشتر به چشم می‌آید. با این حال، فیلم کوتاه هنوز در ساختار رسمی سینمای ایران جایگاه تثبیت‌شده‌ای ندارد و رسیدن به این هدف نیازمند تلاش بیشتری است.»

فیلم کوتاه نباید سکوی پرتاب به سینمای بلند باشد

وی همچنین به پدیده ورود برخی فیلمسازان به عرصه فیلم کوتاه با نیت رسیدن به سینمای بلند اشاره کرد و گفت: «نمی‌توان انکار کرد که بعضی فیلمسازان در فیلم‌های کوتاه خود از بودجه‌های بالا و چهره‌های سینمای حرفه‌ای استفاده می‌کنند. در واقع این آثار بیشتر شبیه سکانس‌هایی از یک فیلم بلند هستند تا فیلم کوتاه واقعی، و من این رویکرد را نمی‌پسندم. فیلم کوتاه ارزش‌های خاص خودش را دارد و باید محترم شمرده شود.»

چالش‌های متنوع در هر پروژه

فیروزه درباره چالش‌های مسیر فیلمسازی گفت: «در پروژه‌هایی که تولید ساده‌تری دارند، فیلمنامه بزرگ‌ترین چالش من است، اما در آثار پیچیده‌تر، تولید برایم دشوارتر می‌شود. برخی آثار نیز به دلیل نگرانی از ممیزی و سانسور، در مرحله پخش با چالش‌های خاصی مواجه می‌شوند.»

جشنواره‌ها، تنها مخاطب فیلم کوتاه‌اند

وی جشنواره‌ها را مهم‌ترین سکوی دیده شدن فیلم‌های کوتاه دانست و افزود: «در واقع تنها مخاطبان واقعی فیلم‌های کوتاه، همین جشنواره‌ها هستند. آن‌ها نقش بسیار مهمی در انگیزه‌بخشی، تشویق و حمایت از فیلمسازان جوان دارند.»

راهکارهای ساخت آثار کم‌هزینه

فیروزه یکی از راهکارهای خود برای ادامه فعالیت در فیلم کوتاه را نوشتن فیلمنامه‌هایی با هزینه تولید پایین و همکاری با گروهی از دوستان دغدغه‌مند و علاقه‌مند به هنر دانست که نگاه اقتصادی به پروژه‌ها ندارند.

اولویت با نگاه شخصی کارگردان است

وی درباره نسبت میان سلیقه مخاطب و نگاه کارگردان گفت: «در فیلم کوتاه، به‌دلیل نبود نگاه اقتصادی و فروش بلیت، دغدغه مخاطب چندان پررنگ نیست. معمولاً نگاه شخصی کارگردان و دغدغه‌های هنری او در اولویت است.»

زیست هنری در فیلم کوتاه برایم کافی است

در پایان این گفت‌وگو، حسین فیروزه گفت: «من زیستن در دنیای هنر، خلق اثر، کسب تجربه و نگاهی که سینما به من می‌دهد را از هر چیزی بیشتر می‌پسندم. فضای فیلم کوتاه برای من شیرین و لذت‌بخش است، و همین برایم کافی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار