دبیر درس هدیههای آسمانی دبیرستان شهدی موحدیپور:
تدریس در مدارس بینالمللی باعث میشود معلمان با روشهای نوین آموزشی آشنا شوند
کرج (پانا) - دبیر درس هدیههای آسمانی دبیرستان شهد موحدیپور شهرستان ساوجبلاغ گفت: تدریس در مدارس بینالمللی یا نظامهای آموزشی پیشرفته، میتواند به آنها کمک کند تا دانش و مهارتهای خود را بهروز کنند و با روشهای نوین آموزشی آشنا شوند.

خدیجه محمدی در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «در سالهای اخیر، پدیده مهاجرت معلمان ایرانی به کشورهای دیگر به موضوعی قابل توجه در حوزه آموزش و پرورش تبدیل شده است. این پدیده که ریشه در عوامل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی، انگیزههای شخصی و حرفهای و همچنین تمایل به تجربه زندگی در محیطهای جدید دارد، هم فرصتهایی را برای معلمان و نظام آموزشی کشور به همراه دارد و هم چالشهایی را پیش روی آنها قرار میدهد.»
وی افزود: «بررسیها نشان میدهد که عوامل متعددی در تصمیم معلمان برای مهاجرت و تدریس در خارج از کشور نقش دارند که از جمله مهمترین این عوامل میتواند پایین بودن حقوق و مزایای معلمان در ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی باشد. بسیاری از معلمان امیدوارند با تدریس در کشورهای دیگر، درآمد بیشتری کسب کرده و شرایط زندگی بهتری برای خود و خانوادهشان فراهم کنند.»
محمدی ادامه داد: «برخی دیگر از معلمان به دنبال فرصتهای جدید برای رشد و پیشرفت حرفهای هستند. آنها معتقدند که تدریس در مدارس بینالمللی یا نظامهای آموزشی پیشرفته میتواند به آنها کمک کند تا دانش و مهارتهای خود را بهروز کنند و با روشهای نوین آموزشی آشنا شوند.»
این دبیر اضافه کرد: «برای برخی از معلمان، تجربه زندگی در یک کشور جدید و آشنایی با فرهنگهای دیگر، یک انگیزه مهم برای مهاجرت است. آنها میخواهند افق دید خود را گسترش دهند و تجربههای جدیدی کسب کنند اما گروهی از معلمان نیز به دلیل فراهم کردن فرصتهای آموزشی بهتر برای فرزندان خود، تصمیم به مهاجرت میگیرند. آنها امیدوارند که فرزندانشان بتوانند در مدارس بینالمللی تحصیل کرده و با زبانهای خارجی آشنا شوند.»
وی بیان کرد: «کشورهای مختلفی در جهان وجود دارند که معلمان ایرانی در آنها مشغول به تدریس هستند. از جمله محبوبترین این مقاصد میتوان به کشورهای حوزه خلیج فارس «مانند امارات متحده عربی، قطر، و عمان»، کشورهای اروپایی «مانند آلمان، انگلستان، و فرانسه» و همچنین کانادا و استرالیا اشاره کرد. هر کدام از این کشورها، شرایط و الزامات خاص خود را برای جذب معلمان دارند.»
محمدی اظهار کرد: «فرآیند مهاجرت و استخدام معلمان در کشورهای دیگر، معمولاً شامل مراحلی از جمله ارزیابی مدارک ابتدا مدارک تحصیلی و سوابق کاری معلمان توسط سازمانهای مربوطه در کشور مقصد ارزیابی میشود سپس آزمونهای زبان بسته به کشور مقصد، معلمان باید در آزمونهای زبان انگلیسی یا زبانهای دیگر شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند همچنین معلمان برای مصاحبه دعوت میشوند.در این مصاحبه، مهارتهای تدریس، دانش تخصصی، و همچنین تواناییهای ارتباطی آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد،آشنایی با نظام آموزشی آن کشور در برخی از کشورها، معلمان ملزم به گذراندن دورههای آموزشی خاصی هستند تا با نظام آموزشی آن کشور آشنا شوند.»
تدریس در خارج از کشور، مزایای خاص خود را دارد. از جمله مزایای این تجربه میتوان به درآمد بیشتر، رشد حرفهای بیشتر، تجربه زندگی در محیطی جدید اشاره کرد.
ارسال دیدگاه