مشـاور دبیرستان هفده شهریور شهرستان فیروزکوه مطرح کرد:
آمادگی برای امتحانات نهایی؛ از مدیریت استرس تا برنامهریزی هوشمندانه
فیروزکوه (پانا) - مشاور دبیرستان هفده شهریور شهرستان فیروزکوه در آستانه برگزاری امتحانات نهایی، بر لزوم آمادگی ذهنی، برنامهریزی بلندمدت و تقویت اعتماد به نفس در دانشآموزان تأکید کرد.

فرشته خاکسار، مشاور دبیرستان هفده شهریور شهرستان فیروزکوه در گفتوگو با دانشآموزخبرنگار پانا با اشاره به اهمیت و تفاوتهای میان امتحانات نهایی و داخلی، تأکید کرد: «نمرات امتحانات نهایی مستقیماً در معدل کتبی دیپلم و نتیجه کنکور دانشآموزان تأثیرگذار است، در حالی که امتحانات داخلی معمولاً چنین تأثیری ندارند.»
خاکسار در ادامه با اشاره به نحوه طراحی و تصحیح این دو نوع آزمون گفت: «امتحانات نهایی توسط دبیران خارج از مدرسه تصحیح میشود و سؤالات آنها بهصورت متمرکز توسط آموزشوپرورش طراحی میگردد؛ از اینرو، سطح و محتوای آنها کاملاً استاندارد است. در مقابل، امتحانات داخلی توسط دبیران همان مدرسه طراحی و تصحیح میشود و ممکن است تفاوتهایی در سطح دشواری وجود داشته باشد.»
وی با تأکید بر فشردگی زمانی امتحانات نهایی خاطرنشان کرد: «پیوستگی و حجم بالای امتحانات باعث افزایش استرس دانشآموزان میشود، بهویژه آنکه معمولاً امکان جبران یا ترمیم نمره در این آزمونها فراهم نیست.»
مشاور دبیرستان هفده شهریور راهکارهایی برای موفقیت در این امتحانات ارائه داد و گفت: «دانشآموزان باید از ماهها قبل برنامهریزی داشته باشند، بر مفاهیم پایه تسلط یابند و تمرینهای منظم با نمونهسؤالات سالهای گذشته انجام دهند تا با سبک طراحی سؤال آشنا شده و اضطرابشان کاهش یابد.»
وی افزود: «تسلط کامل بر کتاب درسی، استفاده از تجربیات دانشآموزان موفق، مشورت با معلمان، و بهکارگیری روشهایی مانند مطالعه به شیوهٔ پومودورو و مرورهای دورهای میتواند بسیار مؤثر باشد.»
خاکسار با اشاره به اهمیت برنامهریزی در دو سطح بلندمدت و کوتاهمدت اظهار کرد: «در برنامهریزی بلندمدت باید نقاط قوت و ضعف شناسایی شود. در برنامههای کوتاهمدت، باید ترکیبی از دروس تحلیلی و حفظی گنجانده شود.»
وی همچنین تأکید کرد که برای هر درس، رویکرد متفاوتی باید در نظر گرفته شود: «دروس تحلیلی مانند ریاضی یا فیزیک به تمرینهای مکرر نیاز دارند، در حالیکه دروس حفظی مانند دینی یا تاریخ با مرور مداوم، فلشکارت و خلاصهنویسی بهتر به ذهن سپرده میشوند.»
مشاور دبیرستان هفده شهریور برخی از تکنیکهای کاربردی را مرور دورهای، شبیهسازی امتحانات، و برنامهریزی هفتگی متنوع عنوان کرد و گفت: «استفاده از گروههای مطالعاتی، مرور شبانه، و تمرکز بر نقاط ضعف، مطالعه را هدفمندتر میکند.»
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به تأثیر استرس در کاهش عملکرد تحصیلی، تصریح کرد: «پذیرفتن واقعیت امتحانات نهایی و پرهیز از بزرگنمایی آنها، نخستین قدم در مدیریت استرس است. تکنیکهای آرامسازی مانند تنفس عمیق، توقف افکار منفی، خواب کافی و تغذیه مناسب از جمله روشهای مؤثر برای کاهش اضطراب هستند.»
خاکسار در پایان با تأکید بر نقش مهم نمونهسؤالات امتحانات نهایی گفت: «نمونهسؤالات به دانشآموزان کمک میکند تا علاوه بر آشنایی با ساختار آزمون، با تمرین زماندار، سطح آمادگی خود را ارزیابی کرده و اضطرابشان را کاهش دهند.»
وی با بیان اینکه عوامل جانبی مانند خواب، تغذیه و مدیریت زمان نقش مهمی در ارتقای عملکرد دارند، گفت: «رعایت این نکات ساده، میتواند به تقویت حافظه، افزایش تمرکز و در نهایت موفقیت در ایام امتحانات نهایی منجر شود.»
ارسال دیدگاه