مراقب سلامت نمونه استانی و مدارس شهید ملکزاده ۱و۲ ناحیه ۴کرج:
مراقبت از سلامت دانشآموزان فراهم کردن محیطی امن برای یادگیری است
کرج (پانا) - مراقب سلامت مدارس شهید ملکزاده ۱و۲ گفت: مراقبت از سلامت دانشآموزان در مدرسه و خدمت در عرصه آموزشوپرورش شامل فراهم کردن محیطی امن و سالم برای یادگیری است.

پریناز رنجبران با اجرای برنامههای نوآورانه و آموزشی در مدارس شهید ملکزاده ۱ و ۲، نقش مهمی در ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانشآموزان ایفا میکند که موفق به کسب مقام مراقب سلامت نمونه استانی نیز گردیدهاست.
این مراقب سلامت نمونه استانی در گفتوگو با پانا بیان کرد: «کار مراقبت از سلامت دانشآموزان در مدرسه و خدمت در عرصه آموزشوپرورش، شامل فراهم کردن محیطی امن و سالم برای یادگیری است. این وظیفه شامل نظارت بر سلامت جسمی و روانی دانشآموزان، ارائه مشاورههای بهداشتی،و ترویج عادات سالم مانند تغذیه مناسب و فعالیت بدنی میباشد. همچنین، ارتباط مؤثر با خانوادهها و معلمان برای شناسایی و حل مشکلات بهداشتی و آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است که در نهایت، هدف این کار ارتقاء کیفیت زندگی دانشآموزان و کمک به رشد همهجانبه آنها است.»
وی در رابطه با نحوه انتقال ارزشهای بهداشت به دانشآموزان،افزود:«در آموزش بهداشت به دانشآموزان، چندین ارزش کلیدی از جمله سلامت و ترویج فرهنگ سلامت،مسئولیتپذیری،احترام به دیگران،آگاهی و دانش و همکاری و کارگروهی وجود دارند که میبایست آنها را به دانشآموزان منتقل کنیم که روشهای تقویت این ارزشها عبارتند از برگزاری کارگاهها و سمینارها،ایجاد برنامههای آموزشی سرگرمکننده،تشویق به مشارکت والدین،استفاده از الگوهای مثبت،ایجاد محیطی حمایتی که با این روشها، میتوانیم ارزشهای مهم بهداشتی را در ذهن دانشآموزان نهادینه کنیم.»
رنجبران به تأثیرات ملموس آموزشهای خود اشاره کرده و گفت: «به عنوان یک مربی،تجربیات متعددی از دانشآموزان داشتهام که نشان دهنده تاثیرات آموزشهای بهداشتی و تغذیهای بر رفتارهای آن بوده است؛به عنوان مثال دقت در بررسی تاریخ انقضا، تمیز نگه داشتن محیط مدرسه، مصرف میوه و غذاهای خانگی و تبادل دانش تغذیهای بین دانشآموزان نشان دهنده تاثیرات مثبت آموزشها بر آنها است.»
مراقب سلامت مدارس شهید ملکزاده ناحیه ۴کرج عنوان کرد:«طرحهایی که بنده برای شناسایی معلمان نمونه ارائه دادهام،عبارتند از طرح جمعآوری خشکاله و چاپ کتاب سفر خشکاله،طرح جمعآوری دربهای بطری،اردوهای سلامتمحور طرح نه به استفاده از کیسههای پلاستیکی با دوخت کیسههای پارچهای که هریک تاثیرات مثبتی در جامعه مدرسه و فراتر از آن داشتند.»
وی اظهار کرد:«با برگزاری کارگاههای آموزشی،آموزش تغذیه سالم،تشویق به فعالیت بدنی،آموزش بهداشت روان،ایجاد محیط سالم در مدرسه،تشویق به خواب کافی،آموزش بهداشت شخصی و ایجاد برنامههای مشارکتی با والدین میتوان به دانشآموزان کمک کرد تا با به کارگیری آموزشهای بهداشت،زندگی سالمتری داشته باشند.»
رنجبران افزود:«برای انتقال پیامهای بهداشتی به دانشآموزان ابتدایی نیز میتوان از کتابهای تصویری،بروشورهای آموزشی،بازیهای رومیزی،نمایشهای تئاتری،کلاسهای کارگاهی عملی،عروسکهای آموزشی،کارتهای بازی با اطلاعات بهداشتی،پوسترهای رنگی و جذاب،ویدئوهای آموزشی،بازیهای آنلاین و پادکستهای کودکانه استفاده کرد.»
مراقب سلامت نمونه استان البرز در پایان اظهار کرد:«توجه و پیگیری والدین نسبت به نامههای ارجاعی اهمیت زیادی دارد، زیرا بسیاری از بیماریها با معاینات اولیه در مدارس قابل شناسایی و پیشگیری هستند. این اقدامات زودهنگام نقش کلیدی در کاهش عوارض و بهبود سلامت دانشآموزان ایفا میکنند، بنابراین همکاری والدین در این فرآیند ضروری است.»
ارسال دیدگاه