«اسپی مزگت» قدیمی‌ترین مسجد در گیلان

رضوانشهر (پانا) - مسجد اسپیه مزگت، یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی استان گیلان در شهر رضوانشهر است که اهمیت تاریخی و مذهبی دارد.

کد مطلب: ۱۴۶۳۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
«اسپی مزگت» قدیمی‌ترین مسجد در گیلان

مسجد اسپیه مزگت، یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی استان گیلان در شهر رضوانشهر است که اهمیت تاریخی و مذهبی دارد. این بنای تاریخی که به «مسجد سفید» نیز معروف است، باقیمانده یک آتشکده زرتشتی قدیمی و بزرگ پیش از اسلام است که رواق چهارگوش داخلی آن محل نگهداری آتش مقدس بوده و مردم برای عبادت در دهلیزهای کناری آن می‌ایستادند. برخی بر این باورند که بنای این مسجد متعلق به دوران حکومت ساسانیان است. اسپیه مزگت در دوران پس از اسلام بدون هیچ تغییری به مسجدی که محراب ندارد، تبدیل شده است.

«اسپیه» در زبان تالشی به معنای سفید و «مزگت» در زبان اوستا به معنای مسجد است. این بنای شگفت‌انگیز، سال‌ها در زیر یک درخت عظیم‌الجثه و زیر شاخ‌وبرگ‌های آن پنهان بوده که بعدها به خاطر کاوش این مسجد، درخت را قطع می‌کنند تا بنا نمایان شود. بر روی دیوارهای این مسجد کهن، آثاری به خط کوفی دیده می‌شود که آیاتی از کلام‌الله مجید و آیه هفدهم سوره مبارکه توبه است.

افراد قدیمی و ریش‌سفیدان منطقه بر این باورند که این بنا، یکی از زیباترین بناهای تاریخی گیلان است و احتمال می‌رود این بنا در کنار شهر یا محلی احداث شده باشد که امروز هیچ اثری از آن نیست و به احتمال قوی این شهر همان شهر گمشده یا خشم است که در منابع تاریخی ایران از جمله احسن التقاسیم به شهر بامنبر استان گیلان از آن یاد شده است.

بنای تاریخی اسپیه مزگت در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد و از سال ۱۳۷۹ این بنا طی شماره ۲۷۹۶ به ثبت رسید.

دانش‌آموز خبرنگار: هستی پورعلی‌یکتا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار