فرشته ترک، فرماندار شهرستان کردکوی استان گلستان:

روستای سرکلاته قلب تپنده شهرستان کردکوی است

گلستان (پانا) - فرشته ترک‌، فرماندار شهرستان کردکوی در‌خصوص جاذبه‌های بی‌مانند گردشگری تمیشه قدیم ‌، به یکی از این نقاشی خلقت یعنی زیبایی خیره‌کننده آبشار لاملیچ این روستا اشاره کرد و افزود ‌آبشار لاملیچ واقع در جنوب این روستاست‌. این آبشار جزو چندین آبشاری است که در مناطق جنگلی روستای سرکلاته خرابشهر واقع شده است که توانسته یک جادبه فوق‌العاده زیبای گردشگری بی‌بدیل در یک دل طبیعت با هوایی فوق‌العاده دلنشین برای هر گردشگری را ایجاد کند.

کد مطلب: ۱۴۶۵۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
روستای سرکلاته قلب تپنده شهرستان کردکوی است

سرکلاته خرابشهر (‌تمیشه قدیم‌) روستایی خوش آب و هوا و پیشینه دار کشور از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی در استان گلستان است که در فاصله 8 کیلومتری کردکوی و 39 کیلومتری شهر مرکز استان گلستان (‌گرگان‌) قرار دارد که دارای جاذبه های طبیعی‌، تاریخی و فرهنگی بسیاری بوده است‌.

‌وجود خاک حاصلخیز و جلگه ای باعث شده که پیشه کشاورزی در این روستا رونق بسیاری داشته باشد‌. اهالی روستا به زبان شیرین طبری سخن گفته و شغل اکثر ساکنین آن  دامپروری‌، کشاوری است و محصول عمده آن‌ها دانه روغنی کلزا است‌. 

زنان هنرمند روستا این روستای تاریخی‌‌، در کنار کمک در این فعالیت ها به هنر جاجیم بافی‌، سوزن دوزی و بافت انواع قالی مشغول می‌باشند. خانه‌های روستای سرکلاته خرابشهر تا نیم قرن اخیر، از نوع فعالیت و معیشت آنان تاثیر پذیرفته و در معماری سنتی روستا سقف خانه‌ها شیروانی سفالی است و مصالح آن‌ها از چوب و کاهگل بوده اما در حال حاضر بافت شهری به خود گرفته است و‌خانه‌های زیبا و‌ سنتی در درون خود روستا کمتر به چشم‌ می‌خورد‌.

از جمله جاذبه‌های شگفت‌انگیز روستای زیبای سرکلاته خرابهشر‌، چشم‌انداز جنگل‌های زیبا و متراکم درختان پهن برگ راش‌، عبوراز روخانه‌های پر‌آب و خروشان میرانلو در غرب و دوآب در شرق روستا با حواشی سرسبز و زیبا‌، شالیزارها و گل‌های زرد کلزا از زیباترین تصاویری است که با سفر به این روستا می‌‌توان دید‌، علاوه بر این قنات‌های مربوط به عهد طاهریان‌، بقایای شهر باستانی تمیشه‌، قلعه باستانی نارنج قلعه و آبشار منزولک و اقامتگاه‌های زیبای بومگری با با همان بافت زیبای‌ سنتی روستایی‌، از دیگر جاذبه‌های دیدنی روستا است.

خرابه‌های شهر تاریخی تمیشه قرار گرفته در کنار روستای سرکلاته خرابشهر‌، به گفته محلیان و بومیان قدیمی روستا‌، در دوران اسپهبدان طبرستان‌‌، نشستگاه ولیعهد طبرستان بوده است‌.

همچنین این روستا از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی زیادی برخوردار است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از‌: آبشار پر آب بزبنه‌، آبشار زیبای  لاملیچ‌، آبشار پرشگاه‌، آبشار سنگ کومه‌، آبشار انجیل سره‌، آبشار منزولک‌، دختر قلعه‌، کوره آجر‌پزی عهد ساسانی متعلق به دیوار تمیشه‌، بقایای شهر باستانی تمیشه و قنات‌های متعدد در گوشه ‌کنار این روستای چند هزار نفره است‌.

لازم به ذکر است‌، آخرین سرشماری جمعیت این روستا به ۱۵ سال پیش بر‌می‌گردد و در آن سال تعداد جمعیت تخمین زده شده ۳۰۶۰ نفر بوده‌، البته این جمعیت از دهه ۹۰ رو به افزایش بوده است‌.

فرشته ترک‌، فرماندار شهرستان کردکوی در خصوص جاذبه‌های بی‌مانند گردشگری تمیشه قدیم‌، به یکی از این نقاشی خلقت یعنی زیبایی خیره‌کننده آبشار لاملیچ این روستا اشاره کرد و افزود‌: آبشار لاملیچ واقع در جنوب این روستاست‌. این آبشار جز چندین آبشاری است که در مناطق جنگلی روستای سرکلاته خرابشهر واقع شده است که توانسته یک جادبه فوق‌العاده زیبای گردشگری بی‌بدیل در یک دل طبیعت با هوایی فوق‌العاده دلنشین برای هر گردشگری را ایجاد کند.

وی در خصوص مسیر‌های منتهی به این آبشار اینگونه سخن گفت‌: به طور کلی برای رسیدن به این آبشار دو مسیر وجود دارد‌:

مسیر اول از طرف (‌تاق دونه گلی‌) و (‌دئو‌) (‌مسیر بهتری‌)

مسیر دوم هم از سمت (‌میرانلو‌) و (‌قلعه‌)  (‌کمی صعب‌العبور‌) 

آبشار لاملیچ به ارتفاع نود متر از یک مکان رفیع و بلند به کف دره می‌ریزد و چون در محل ریزش از بین درختان ملیج که گاهی ملیج و ملج هم گفته می‌شود می‌گذرد به لاملیج شهرت یافته است‌. مسیر ریزش آب دارای شیب نسبتا تند بوده و ۴ الی ۵ ساعت از روستا تا آبشار فاصله است.

این مقام مسئول در‌خصوص شکل ظاهری این آبشار زیبا تبیین کرد: دیواره رودخانه مسیر که در بعضی از قسمت ها ارتفاع آن به بیست متر و بیشتر می‌رسد پوشیده از درختان بلند افرا و بوته‌‌های گیاه همیشه سبز چلم است.

در ادامه مسیر آبشار کوچک‌تری قرار دارد که مسیر آن با مسیر آبشار بزرگ دارای انحراف است و در صورت بازدید از آن باید مجددا به مسیر بازگشت و ادامه راه داد.

ادامه مسیر تا آبشار اصلی نیاز به فرود فنی و تجهیزات دارد. لازم به ذکر است به دلیل انبوه بودن جنگل این مسیر نیاز به راهنما دارد.

فرشته ترک‌، ضمن اشاره به این موضوع که‌ روستای سرکلاته خرابشهر (تمیشه باستان) هر ساله میزبان گردشگران و طبیعت دوستان عزیز است بیان کرد‌: مطمئنا اگر مسافران عزیز نوروزی از این نعمت خدادادی بازدید به‌عمل آورند‌، لحظات خوشی را برای خود در این طبیعت منحصر به فرد و زیبا  در شهرستان‌مان رقم خواهند زد و ما ایرانیان عزیز و گردشگران محترم را حتما به دیدن این آبشار تماشایی دعوت می‌کنیم‌.

نویسنده : Maryam Emami

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار