آهنگساز مجموعه انیمیشن «چل پله زیر زمین»:

تربیت شنوایی انسان از کودکی شکل می‌گیرد

تهران (پانا) - یک موسیقیدان و آهنگساز می‌گوید تربیت شنوایی انسان‌ها از کودکی شکل می‌گیرد و باید گوش کودکان را در این دوران با سازها آشنا کرد و به سمت اجرای شو و موسیقی ساده نرفت زیرا این ژانر موسیقی، ذهن کودک را در بر می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۴۶۵۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
تربیت شنوایی انسان از کودکی شکل می‌گیرد

وحید عباسی، آهنگساز مجموعه انیمیشن «چل پله زیر زمین» که این روزها فصل سوم آن از شبکه نهال در حال پخش است در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه این اثر، اولین تجربه او در زمینه سریال انیمشین محسوب می‌شود، بیان کرد: «سال‌هاست که آهنگساز و مدرس موسیقی به‌ویژه در حوزه کودکان هستم و آن‌ها را به خوبی می‌شناسم. ناگفته نماند که نوع نگاه نویسنده و کارگردان به دنیای انیمیشن که برای من بسیار جالب بود باعث حضورم در این پروژه شد و لازم می‌دانم بگویم که علیرضا طاهری، کارگردان خوش‌ذوق و خلاقی است و به نظرات بنده احترام می‌گذاشت.»

وی درباره موسیقی این سریال انیمیشن عنوان کرد: «در فصل سوم بسیار در تدوین موسیقی، تغییرات ایجاد و رنگبندی سازها متفاوت شد و سعی کردم بیشتر سازها را به‌صورت آکوستیک استفاده کنم. باید در نظر بگیریم که تربیت شنوایی انسان‌ها از کودکی شکل می‌گیرد و باید گوش کودکان را با سازها آشنا کنیم. من در این اثر از سازهای بادی، زهی و مدرن نظیر هنگ درام، کالیمبا، پیانو، هارمونیکا، فلوت، گیتار، ویلنسل، ترومپت، ساکسیفون و... و تا حدود کمی از سازهای الکترونیکی استفاده کردم.»

آهنگساز «چل پله زیر زمین» ادامه داد: «موسیقی این اثر به سبک کانتری و جاز نوشته و ساخته شد که این مساله برای موسیقی انیمیشن، جزو اتفاقات نادر در موسیقی ایران است. متاسفانه جامعه به سمتی می‌رود که از کامپیوتر و نرم‌افزار برای آهنگسازی استفاده می‌کنند اما بچه‌ها باید موسیقی‌ای گوش کنند که ساز زنده در آن باشد.»

عباسی با بیان اینکه شاخصه موسیقی «چل پله زیر زمین» به‌ویژه برای تیتراژ، استفاده از موسیقی آکوستیک بود و همین باعث جذابیت کار شد، یادآور شد: «بسیاری از آهنگ‌هایی که برای انیمیشن‌ها ساخته می‌شود معمولا با یک کیبورد است یعنی اُرگ می‌آورند، از صدای آماده استفاده می‌کنند و خیلی راحت آهنگ می‌سازند و شو اجرا می‌کنند. کسی که بخواهد موسیقی فاخر برای یک انیمیشن یا فیلم سینمایی بسازد باید از مداد استفاده کند یعنی آهنگ را روی کاغذ مانند سناریو بنویسد.»

وی تاکید کرد: «موسیقی «چل پله زیر زمین» با عشق نوشته شده و برای تک‌تک سازها ارزش قائل بوده و همچنین عین شخصیت‌ها که وارد انیمیشن می‌شوند، سازها وارد می‌شوند و برای این کار به لحاظ موسیقیایی، دیالوگ نوشته شده است.»

این آهنگساز درباره چالش‌های کار خود در این پویانمایی گفت: «چالش خاصی در این پروژه نداشتم و تنها در یکی از بخش‌های موسیقی متن، حس ترس را چندین بار ساختم تا آن حسی که علیرضا طاهری می‌خواست، درآمد. شاید جالب باشد که بدانید یک قسمت از فضای ترس را با بند ساعت فلزی خودم به وجود آوردم و چون حس خوب گرفتم از همان استفاده کردم.»

عباسی درباره تفاوت آهنگسازی انیمیشن با دیگر آثار هنری توضیح داد: «آهنگسازی این اثر بسیار متفاوت است. به این دلیل که موسیقی کودک در بخش هیجان، ترس، شادی، غم… دانشی مجزا از دیگر علوم موسیقی را در برمی‌گیرد و علاوه بر تکنیک باید حس کودک را اندازه‌گیری کرد و پارامتر گذاشت که اگر کمتر از آن حس یا بیشتر باشد، مخاطب این موضوع را به خوبی متوجه و از فضای انیمیشن به راحتی دور می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «نکته جذابی که این اثر دارد این است که «کوشا» (شخصیت اصلی داستان) به همراه «دکتر تور» قصد دارند موجودات منقرض‌شده را دوباره احیا کنند و این به‌گونه‌ای به کودکان امروز یاد می‌دهد که همه چیز در آینده نیست، می‌تواند در گذشته هم راز و رمزی وجود داشته باشد که قابل بررسی است.»

فصل سوم سریال انیمیشن «چل پله زیر زمین»، محصول مرکز انیمیشن سوره به نویسندگی نسیم خراشادی‌زاده و کارگردانی و تهیه‌کنندگی علیرضا طاهری، ساعت 18 هر روز روی آنتن شبکه نهال می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار